Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads
Kapsejlads

Gram-Hansen tester dansk foilende Flying Phantom

Jes Gram-Hansen forbereder sig til Extreme Sailing Series på dansk Flying Phantom, ejet af Rasmus Fredsted og Philip Christiani. - Det var vildt men svært at stå i trapez og styre, siger Gram-Hansen.

Af Troels Lykke |

Rasmus Fredsted, medejer af Flying Phantom, har været på Øresund med Jes Gram Hansen, Kasper Helweg og Philip Christiani. Og det blev vildt og sjovt.

- Jeg blev kontaktet af Jes for nogle uger siden om et træningspas for han kunne prøve kræfter med det foilende element. Og vi er altid klar og fredag og lørdag er således blevet brugt sammen på Øresund med at få proffen på linen og afsted i 15-17 knob på kryds og  hurtigere ned af bakke. Begge dage var, all time high fart, var 22 knob. Båden er overpowered i 3-4 m/sek. på kryds så herfra bestemmer du selv farten i forhold til hvad man tør, forklarer 42-årige Rasmus Fredsted til minbaad.dk.

Fredag var holdet Jes Gram-Hansen, Rasmus Fredsted og Kasper Helweg, der med en rib sørgede for mulige udskiftninger og sikkerhed. Vinden var 6 m/sek. fra sydvest. Det var fantastiske betingelser og der blev fløjet rundt i Svanemøllebugten, så det var en ren fryd.

Jes Gram-Hansen - en nedbrydningskugle

- Lørdag var holdet Jes Gram-Hansen, Rasmus Fredsted og Philip Christiani i 6 + m/sek. plus og det blev til fede flyveture for Jes en flyvetur på hovedet, hvor han som en anden nedbrydningskugle blev fyret rundt i periferien af trapezlines begrænsning med stort grin til følge og en smule mere respektfuld over for de enorme kræfter der er i denne lille båd. Jes er vant til at sidde "trygt" bagerst i vognen på sin E40 - lidt anderledes fornemmelse.... det var vist Jes' 3 gang i trapez ever, forklarer Fredsted, der tidligere A-Cat sejler.

Jes Gram-Hansen: Jeg blev om bord. Et mirakel

I aftes fangede vi Jes Gram-Hansen, der stadig var rystet på den gode måde.

- Det er en sjov, men svær båd at sejle. Vi gik 22 knob, mens jeg stod i trapez og det var i bevægelser jeg ikke er vant til. Det kræver træning. Man skal lige vænne sig til at svæve en meter over vandet. Der er lagt en dimension på med foiling. Men på mirakuløs vis blev jeg om bord men fløj frem og tilbage på båden i trapezen. Jeg følte mig som en nedbrydningskugle, der bruges til at bryde huse ned med, griner Jes Gram-Hansen, der nu er i Aarhus for at besøge venner og familie, før han atter drager til Schweiz, hvor han bor i dag.

Han og Rasmus Køstner fra SAP-holdet har nu købt en GC 32, der koster omkring 300.000 euro, noget mere end de 300.000 kroner en Flying Phantom koster.

- Vi starter træningen i GC 32 i starten af januar, forklarer Jes Gram-Hansen, der lige nu er på en samlet andenplads i Extreme Sailing Series, der næste år skifter fra Extreme 40 til GC 32. Til december flyver holdet til Australien og slutter serien for i år.

- Jeg følte mig som en nedbrydningskugle, da jeg stod usikkert på siden af Flying Phantom, jeg havde jo ikke sugekopper under sejlerskoene, forklarer Jes Gram-Hansen.

Rasmus Fredsted, siger om at have Jes Gram-Hansen om bord på Flying Phantom.

- Fedt at have nogle dage med Jes, en super fyr der går ærbødigt til fadet og øser ud af sin erfaring noget vi rigtig godt kan bruge da vi selvtræner, vores er den eneste flying Phantom i Danmark og vi håber andre vil få øjene op får denne helt unikke bådtype der giver os de sjoveste timer på vandet man kan tænke sig. Også de mest angstprovokerende, siger KDY-sejleren smilende.

Handles mens vi stadig var i form

Philip Christiani forklarer mere om Flying Phantom:

- Foiling er for almindelige dødelige og noget der bare skal opleves. Vi besluttede os for at bestille båden sidste vinter, da vi på en hundeluftetur på stranden blev enige at de ikke kunne lufte hunde til de blev for gamle til det, der skulle handles mens vi stadig var i god fysisk form og da vi begge har sejlet joller og katamaraner var valget ikke svært, siger sejleren.

America's Cup har vist vejen for fremtidens sejlsport, mener sejlerne. og derfor skulle det være en flying Phantom.

For 30 år siden mødtes de to i KDY's juniorklub og havde den bedste indføring til sejlsporten med Jørgen Ring og har siden sejlet stort set alt der kan flyde og naturligt ville de måske have valgt en Melges 24 eller lignende, men farten og udfordringen med det foilende elemet vandt denne gang. 

- Båden er state of art og meget gennemtænkt og en fornøjelse at se og arbejde med, siger de to KDYere, der har båden liggende i Skovshoved.

Rasmus Fredsted fortæller gerne om båden og giver måske en tur, kontakt ham via facebook.

Flying Phantom

Designteam: Martin Fischer

Udviklingsteam: Alex Udin, Franck Cammas og Groupama sailing team

Længde: 5.52m

Bredde: 3.00m

Vægt: 155kg

Mast: 9.6m / tilspidset / Carbon

Vedhæng: Ror + L-formet sværd

Skrog: Carbon

Storsejl: SAIL INNOVATION VXM Black Technora membrane/18 m2 med mast

Fok: SAIL INNOVATION VXM Black Technora membrane / 5.5 m2

Gennaker: SAIL INNOVATION R Polyester / 24 m2

Pris: 300.000 kr.

Sådan ser den eneste danske Flying Phantom ud. Kommer der flere til Danmark? Der er snart mere end 100 i verden. Artemis og Oracle bruger dem båden til træning i America's Cup. Foto: Rasmus Fredsted

Sådan så det ud da unge sejlede Flying Phantom i Aarhus i september.

 

<iframe webkitallowfullscreen mozallowfullscreen allowfullscreen frameborder="0" src="https://player.vimeo.com/video/139567977" height="423" width="600"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader