Gå til hoved-indhold
Udstyr
Pi 14 sejler her 2. juledag ud for Lynetten. Foto: Lynetten Sejlklub

Derfor blev Pi 14s alu-rig 110 kilo for tung

Flere læsere undrer sig over at Pi 14-rig og mast vejede 560 kilo, hvilket var i overkanten. Nu forklarer Steen Christensen fra John Mast og bygherre Michael Larsen hvorfor det opstod.

Af Troels Lykke |

En 19 meter høj alumast med rullebom og vant skal ikke veje 560 kilo normalt, som den københavnske Pi 14-mast gjorde det, slår masteproducent Steen Christensen fast overfor minbaad.dk.

Det var  nemlig ham, der byggede Pi 14-masten hos John Mast i Greve efter kundens helt specielle ønsker.

- Masteprofilet ville normalt veje 20 procent mindre, hvis der ikke var et så højt søjletryk på masten, og det skyldes primært den konstruktion, hvor salingshornene er meget korte, derfor afstiver de ikke masten i samme omfang, som normale længere salingshorn ville gøre, siger Steen Christensen, der havde fået besked fra bygherren Michael Larsen om, at man på sin prototype-båd gerne ville prøve noget nyt med et anderledes rig set-up, hvor der heller ikke var et agterstag på.

Steen Christensen uddyber videre med vinklen på vantene i forhold til sallingshornene:

- Altså jo kortere salingshornene er, jo større er belastningen på profilet fordi vantene ikke har den normale vinkel, der går fra toppen af masten og ud til salingshornene. Vi har derfor har været nødt til at bygge masten med cirka 20 procent kraftigere godstykkelse, ellers ville masten knække, siger Steen Christensen, der synes det er spændende med nytænkning fra Michael Larsen.

- Vi er positive over åbne  overfor nye tiltag, men vi har flere gange gjort Michael opmærksom på at vi synes at det var en dårlig løsning og at den blev tungere, siger Steen Christensen, der i sin tid blev bedt om at bygge masten, da kulfiberproducenterne ikke ville gøre det, ud for Michael Larsens ønsker.

Bygherre: Ordre givet i stresset situation

Michael Larsen, der med prototypen Pi 14 har bygget sin første båd, erkender at det gik for stærkt.

- Da det gik op for mig at jeg ikke kunne få den planlagte rig med en samlet vægt på 285 kilo, så kontaktede jeg Steen fra John Mast. Vi blev enige om at afprøve mit forslag uden agterstag og med korte sallingshorn. Men med et 280 mm masteprofil, ville den samlede vægt nu ville blive 450 kilo.  Det tykkere masteprofil ville passe til den tykke rullebom og være inden for grænsen så det ikke gik ud over stabiliteten. Jeg overbeviste også mig selv om det ville være en fordel lettere at kunne krænge båden i let vejr, forklarer Michael Larsen, der uddyber:

- Først efter prototypen Pi14 væltede, kontrolvejede vi riggen som viste 560 kilo,  hvilket var 110 kilo tungere end vi havde planlagt, med et tyngdepunkt 9 meter oppe. Det er ikke kun aluminiums profilets skyld, men end række af ting, som blev ændret. Her kan nævnes en plastskinne på masten til rullebommen, en pumpe i kick'en, bagstagsbeslag på masten, anden sejldug og flere andre "små" ændringer. Mange bække små, fortæller Michael Larsen.

Han indrømmer  at det gik lige lovligt stærkt:

- Det var her jeg havde for travlt og ville have båden færdig til tiden. Jeg havde en aftale med SKAT, budgetter og en tidsplan jeg fulgte. Men gud hvor er det nemt at være bagklog. Jeg arbejder stadig på en løsning som kan lette den samlede rig, siger Michael Larsen til minbaad.dk.

Som ses på tegningen til højre så er salingshornene meget korte, hvilket kræver mere styrke fra masteprofilet.

Steen Christensen fra John Mast forklarer om Pi 14-masten: - Jo kortere salingshornene er, jo større er belastningen på profilet fordi vantene ikke har den normale vinkel, der går fra toppen af masten og ud til salingshornene. Foto: Troels Lykke

Motor
content-loader
content-loader
content-loader