Gå til hoved-indhold
Sådan kommer den nye Daughter Craft til at se ud. Foto: Tuco MarineKort Nyt
Sådan kommer den nye Daughter Craft til at se ud. Foto: Tuco Marine

Tuco modtager ordrer fra tysk selskab

Tuco Marine Group har netop modtaget ordrer på to nye Daughter Crafts. De er bestilt af det tyskbaserede selskab WINDEA Offshore GmbH. Skibene vil gå i charter for Siemens.

 

Af Sara Sulkjær |

De to solgte ProZero 11m Wind Farm service Vessel er fra den nyudviklede ProZero-serie. 

Skrogdesignet er baseret på de gennemtestede skrog fra Tuco´s Guard fartøjer, som Tuco løbende har produceret og udviklet siden 2002.

Fokus i udviklingen af ProZero-serien er målrettet en ny og lettere serie af fartøjer, der omfatter både Fast Rescue Boats (FRBs), arbejdsbåde og Daughter Crafts.

Hurtig Daughter Craft
- ProZero 11m Wind Farm Service Vessel er en hurtig Daughter Craft. Den er specielt designet til at fungere som et optimalt værktøj til overførsel af personale til og fra offshore installationer, fortæller Tuco Marine Group i en pressemeddelelse. 

- Dermed arbejder den som en hurtig passager- og lasttransportør i offshore vindmølleparker, skriver værftet videre. 

Båden er derfor designet med adgang fra både for- og agterdæk og med et særligt fokus på ankomst for passagerer i kabinen. Derudover er der fastgøring af last på fordækket. 

Sikker adgang til offshore-installationer sikres gennem et boarding-område i stævnen og via specialfenderen.

Opfylder kravene
- I designprocessen var det vigtigt for os at skabe et transferfartøj optimeret til de krav, der gælder et SOV Daughter Craft i offshore-vindindustrien, og som opfylder de høje krav, der stilles til at sikre personoverførsler og komfortabel sejlads, siger Jonas Pedersen, direktør for Tuco Marine Group.

- Derfor har vi baseret designet på at opfylde industriens behov og ønsker og præsenterer et Daughter Craft, hvor alle bestræbelser er målrettet denne specifikke branche, fortsætter han. 

Båden er designet til sikker søsætning og optagelse og kan tilpasses enkeltpunkt-løft via Davits eller til en hækgarage-løsning på et moderskib. 

Samtidig har man arbejdet med at forbedre komforten og sikkerheden i båden. Man har forsøgt at holde båden i stand til at fungere som en stand-alone enhed.

Dermed er den også i stand til at overføre til og fra land over længere strækninger end den daglige service i en vindmøllepark.  

- Vi er meget glade og stolte over, at ProZero-linjen er blevet så godt modtaget af vores kunder og partnere. Vores team har arbejdet hårdt for at optimere ProZero-serien for at opfylde regelkrav og de høje sikkerhedskrav på denne bådtype. Det betyder meget, at vi nu har flere ordrer og dermed styrker ProZero-brand, afslutter Jonas Pedersen.

Det nye skib set oppefra. Foto: Tuco Marine Group

Daughter Craft'en set fra siden. Foto: Tuco Marine Group

Moderskibet. Foto: Ulstein

Motor
content-loader
content-loader
content-loader