Gå til hoved-indhold
Kapsejlads

Rindoms kapsejladstips: Når du nærmer dig layline

Vedbæk-træner Christian Rindom giver tips til hvordan du placerer dig når du nærmer dig layline. Fx hvordan findes et frit spor, hvor tidligt skal man på layline og hvordan forsvarer man sig.

Af Christian Rindom |

Når du har sejlet halvdelen af opkrydset samler feltet sig og det bliver sværere at finde et frit spor.

På din vej til topmærket er det vigtigt at forudsige dine nærmeste konkurrenters næste træk. Det vil hjælpe dig til at være i fri vind så længe som mulig, samtidig med at du undgår store afvigelser fra din overordnet strategi.

Sejl ikke for tidligt på Layline
Nærmer du dig layline mens der stadig er langt til topmærket, bør du undgå at sejle helt derud. Hvis ikke kan du blive låst så du kun taber på vindspringene.

Derudover risikerer du at ligge i dårlig vind resten af vejen. Holder du dig under layline, har du mulighed for at udnytte vindskiftene.

På vej mod layline på en rum kurs
Når du allerede tidligt på et opkryds sejler mod layline, er det sandsynligvis fordi kursen er rum eller du er på vej mod et tryk.

Hold undervejs øje med små vinddrejninger hvor du uden tab kan komme ind mod midten igen. Det giver dig et større spillerum. Før du beslutter dig for at vende, er der to ting du bør tænke på.

Hold styr på hvor dine nærmeste konkurrenter er. Prøv at forudsige hvornår og hvor de vil vende.

Overvej om forholdene på layline så gode at det kan betale sig at ligge i dårlig vind. Overvej samtidig om det er noget der holder hele vejen så du ikke bliver låst.

Frit spor i den rigtig rækkefølge

Ønsker du et frit spor, er det vigtig at vide hvor mange både der ligger lige foran. Illustrationen ovenfor forklare nogle af de spor dine konkurrenter og du kan vælge. 
 
Den forreste båd, båd nr. 1, kan frit vælge og har mulighed for at sejle helt ud til layline.

Båd nr. 2 er nød til at vende før nr. 1, for at få fri vind. Venter båd nr. 2 med at slå til layline, vil han ligge i dårlig vind bag nr. 1.

Båd nr. 3 kan enten slå før nr. 2 eller sejle lidt ud over layline. Er der en skralder på vej så slå tidlig. Er der tryk på layline kan det betale sig at forsejle sig lidt.

Båd nr. 4 er nød til at slå før de andre for at få fri vind og undgå at forsejle sig.

Jo flere både der er foran dig jo tidligere skal du tænke på at vende for at få fri vind.

Når du vælger et spor så husk at overveje, om et mulig tryk eller drejning er vigtigere end fri vind. Af og til kan det betale sig at sejle i dårlig vind for at udnytte en rummer eller et tryk.

Grib chancen for at få et frit spor
Sejler båden foran dig forbi sit spor, har du muligheden for at slå over i det. Hold øjnene åbne for chancen er hurtigt væk.

Båden der misser sit spor ender med at sejle i dårlig vind eller forsejle sig og du har dermed gode muligheder for at kunne gå foran næste gang i mødes.

Undgå layline
De fleste nærmer sig mærket på styrbod layline. Mange vil forsøge at vende i læen eller oven i hinanden.

Det skaber en lang række af tæt pakket både og en masse turbulent vind, der får gruppen til at bevæge sig langsomt. Er du bag gruppen er den bedste løsning ofte, at vælge det yderste spor hvor du nemmere kan komme fri efter mærket.

Hold øje med huller i rækken
Ved tæt trafik er det en fordel at vende over rækken af både. Kig efter huller hvor du kan snige dig igennem. Vend så langt oppe, at du kan falde og opbygge fart til at overhale bådene der pincher.

Timing er alt afgørende. Rammer du ikke hullet rigtigt risikere at blive pakket ned. Overvej hvor meget du kan tillade dig at forsejle dig, er der mange både over layline kan det være bedre at vælge et spor i dårlig vind end at forsejle sig.

 

Undgå at være grådig
Nærmer du dig mærket på bagbord layline, er der stor mulighed for tabe en masse placeringer.

Vær vågen og planlæg din runding. Nogle gang kan du slippe igennem rækken af både og andre gange er du nød til at lægge dig ind i køen.

Undgå at være for grådig, det er bedre at dykke et par både end at skulle tage en straf.

Slå lige på layline
Er du i den forreste del af en gruppe både der nærmer sig topmærket, ligger du lunt i svinget men du er ikke ude af farezonen.

Det er vigtigt at slå lige på layline. Rammer du layline korrekt, tvinger du dine konkurrenter til at forsejle sig.

Rammer du den ikke åbner du op for, at dine konkurrenter kan komme rundt om mærket samtidig eller foran dig.

Forsvar mod sikker læ
Ser det ud som om en konkurrent forsøger at slå i læen så fald en smule. En erfaren konkurrent vil opdage, at du forsøger at tvinge dem til at slå under layline og vil i stedet gå bagom dig.

En mindre erfaren konkurrent vil vende for tidligt og formentlig ikke kunne komme rundt om mærket. Den ekstra fart du opbygger ved at falde, kan du bruge til at pinche rundt om mærket.

Pas på ikke at overgøre det, det sidste du ønsker er at misse mærket. Forsøg at få øjenkontakt med din konkurrent lige før du falder, så skal der ofte kun en lille kursændring til før han reagere.

Alle de overstående situationer kræver en masse forudsigelse. Spørg dig selv hvad du vil gøre hvis du var i deres position.

Reagerer de som forventet har du masser af tid til at planlægge dit modtræk. Hvis ikke er der en sandsynlighed for at de har begået en fejl, hvilket giver dig muligheden for at vinde nogle meter.

Træner og tidligere EM-guldvinder i Europajolle, Christian Rindom, th., er minbaad.dks kapsejladsekspert og deler råd ud hver fredag.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader