Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
For at hente tid på læns er det vigtigt at have en god teknik og dermed meget fart i båden.

Rindoms kapsejladstip: Sådan avancerer du på læns

Christian Rindom kommer med opskriften på, hvordan du næsten risikofrit henter vigtig tid på læns. Læs første del herunder.

 

Af Christian Rindom |

Ofte betragtes læns som den del på banen, hvor der er mindst at hente. Det er dog langt fra rigtigt og i modsætning til kryds, kan det gøres uden en stor risiko. 

For at avancere på læns er det vigtigt at have en god teknik. Er farten god, kan du nemmere dække dine konkurrenter af og derefter passere dem. 

Farten er dog ikke det eneste, der betyder noget. Der er flere taktiske muligheder, som du kan vinde på. 

Sejl på den skralde kurs

Når du sejler kryds, er det vigtigt at vide, om du er rum eller skrald. Det samme gør sig gældende på læns. Men i modsætning til på kryds, skal du på læns sejle på den skralde kurs. 

Skralder vinden 20 grader, kan du sejle den direkte vej mod mærket og stadig skære 10 grader. Når vinden skifter til en rummer, er det tid til at bomme. 

Husk, at det ikke koster meget at bomme, men at der derimod er meget at hente, hvis du vælger den rigtige kurs. 

Brug trykkene
På læns er vindpust afgørende for at avancere. Det er derfor vigtigt at holde øje med trykkene og deres retning. Kig efter de små krusninger, der er på bølgerne. 

Læg mærke til hvilken retning de bevæger sig i, og om der skal slækkes ud eller hives ind, når du rammer trykket. 

Det er vigtigt, at der er god kommunikation i båden, så styrmanden ved, når der bliver justeret på sejlene. Dermed kan han afgøre, om kursen er rum eller skrald. 

Når du ser et pust, skal du skære op mod det, så du kan fange det tidligt og falde af med det.

Er du foran så forsøg at forsvare din position ved at holde dig mellem mærket og dine konkurrenter. På den måde får du de samme tryk og vindspring som dem. 

Fald i trykkene og skær i de døde perioder 

Grundlæggende er der to ting, der er vigtige for, at du kan opnå en god VMG på læns. Det ene er at sejle så tæt til mærket som muligt, og den anden er at opretholde en god fart. 

Sejler du på plat læns i svag vind, er farten typisk ikke god. Du kan få en bedre VMG ved at skære på trods af, at du sejlere længere. 

Under træningen kan du gå sammen med andre både med samme fart som dig. Den ene båd vælger den skærende kurs og den anden den platte. På den måde opbygger i en erfaring i, hvornår det kan betale sig at skære, og hvornår det ikke kan. 

Desværre er det ikke helt så sort og hvidt, at der enten vælges mellem en skærende eller en faldende/plat kurs. Den bedste VMG opnås derimod ved at falde i trykkene og skære i de døde perioder. 

Et frit spor er også vigtig på læns
Ligesom på kryds ønsker vi også et frit spor på læns. Du kan bruge din vindpil til at se, om en båd giver dig dårlig vind.

Peger vindpilen mod en båd bag dig, ligger du i dårlig vind, med mindre båden er langt bagefter. 

Husk at holde øje med bådene bag dig og prøv at forudsig, hvorhen de sejler ved at kigge efter tryk, som du og dine nærmeste konkurrenter kan ramme. 

Er du på bagbord halse og møder en styrbord båd, kan det ofte betale sig at skære bagom for at få indersiden til mærket. Er du på styrbord, kan du forsvare din position ved at bomme over på bagbord, før din konkurrent skære bagom dig.   

Strøm
Er der medstrøm, bør du sejle i den retning, hvor der er dybest og dermed mest medstrøm - det modsatte gælder, hvis der er modstrøm. 

Er der strøm på tværs af banen, skal du styre mod strømmen for på den måde at holde en skærende kurs ved samtidig at blive presset ned mod mærket af strømmen. 

Brug bølgernes retning
Når bølgerne er skæve i forhold til vindretningen, vil størstedelen af feltet have tendens til at sejle med bølgerne og væk fra mærket. 

Det åbner den ene side af banen op og gør det mere sandsynligt at få fri vind på den side. Vælger du at sejle med bølgerne, kan du ende med at have en lang og trafikeret vej ind til mærket. 

Brug i stedet bølgerne til at opbygge fra for så at sejle mod mærket - på tværs af bølgerne - med mere fart. Før farten aftager, kan du igen falde og opbygge din fart til at komme på tværs af bølgerne. 

Læs mere i næste uge i del 2.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader