Gå til hoved-indhold
Carl Gerstrøm sejler ofte til Skagen, Læsø eller Anholt i den 42 fods båd, der fra ny i 2007 kostede 1,5 mio. kroner med teakdæk og ekstraudstyr.Tur
Carl Gerstrøm sejler ofte til Skagen, Læsø eller Anholt i den 42 fods båd, der fra ny i 2007 kostede 1,3 mio. kroner med teakdæk og ekstraudstyr.

Tidligere DS-formand Gerstrøm fortæller om sin Bavaria 42

Carl Gerstrøm fra Horsens har også været på grund: - Vi ramte engang en stensætning under Storebæltsbroen, det lød virkelig voldsomt, vi sejlede 6-7 knob da det skete, siger han.

Af Troels Lykke |

Som formand for Dansk Sejlunion fra 2005 til 2010 er Carl Gerstrøm stadig et kendt ansigt ude i sejlklubberne. Han kæmpede frivilligt for ungdomsarbejdet men især miljøet, hvor han bl.a. ville sikre, at sejlerne ikke forurener med deres giftige bundmaling på land. Og i dag findes der havnereglementer, som sejlerne skal rette sig efter.

- Jeg er sikker på at sejlerne samler deres giftige bundmaling op, når de renser deres både. Og det gør sejlerne, hvis de får en fornuftig forklaring på hvorfor de skal gøre det, men jeg ved godt, at der ingen er til at kontrollere om sejlerne skåner miljøet, og Miljøstyrelsen kommer næppe længere end til Rungsted Havn og ser efter, siger Carl Gerstrøm, der er en decideret tursejler i sin Bavaria 42.

Og netop tursejlads satte han sit præg på i Dansk Sejlunion, som formand. I dag er der cirka 200 turbøjer i de danske farvande. Bøjer, som man kan benytte, hvis man er medlem af Dansk Sejlunion og har en stander fra Dansk Sejlunion hængende på sit agterstag.

- Vi bruger DS-bøjerne her på Horsens Fjord med stor glæde. Det er et rigtigt godt tilbud, hvor Dansk Sejlunion leverer bøje og stander og så må klubberne selv betale for anker og kæde med. Nogle kan bruge et bildæk fyldt op med cement. I det sydfynske er klubberne desværre lidt tilbageholdene med at smide bøjerne ud, da tyskerne bruger dem. Jeg har da også måtte forklare nogle tyske sejlere, at man skal være medlem af Dansk Sejlunion for at bruge turbøjerne og nogle råbte også nogle grimme gloser tilbage, men jeg kan også tysk og kan svare igen, forklarer Carl Gerstrøm, der netop er fyldt 70 år.

I dag er han pensioneret ingeniør, efter  35 års tjeneste hos Velux. Han er dog stadig aktiv i bådbranchen, hvor han er formand for Nordisk Bådråd og næstformand og kasser i Europæisk Bådunion.

Båd med vennepar

Carl Gerstrøm har dog fået masser af tid til at sejle mere i sin Bavaria 42er 'Bevar mig vel', med hustruen Elise.

- Jeg er stort set nede ved min båd hver dag, når den er i vandet, lige nu er båden i en frostfri hal på Horsens Industrihavn, så er det lettere at klargøre båden og man behøver ikke at tømme båden for sengetøj og andet, fordi der er mindre fugt, når den står i en hal, forklarer tursejleren.

Båden har han og hustruen sammen med venneparret Lizzie og Ove Sørensen. De købte Bavaria 42eren for 1,5 mio. kroner i 2007, men så var der også teakdæk og ekstraudstyr med i prisen. Venneparret har familien Gerstrøm også haft en Monsoon 31 og Najad 34 sammen med.

- Vi sejler sommertur og weekendtur sammen med dem. Vi har lavet underskrevet en stand sameje-kontrakt fra Dansk Sejlunion, men den er aldrig blevet brugt. Men man skal være enige om om hvordan bådens stand skal være og hvor meget arbejde og penge, der skal bruges på vedligeholdelse og jeg synes vi holder vores båd fint. Nogle gange kommer vi da også ned til båden og så er den væk, så ringer vi til Lizzie og Ove og siger at vi gerne vil hentes, siger Carl Gerstrøm, der hellere ville have haft båden uden teaktæk.

- Jeg ville hellere have brugt pengene på elektriske spil, men vi har da bovtruster, der er god når det blæser i havnen, men de er ikke altid stærke nok i hårdt vejr. Men det er et kompromis, når man køber med andre. Jeg havde også hellere set vi havde et almindeligt storsejl med en lazy-jack, som sejlet kunne falde ned i, når man kom i havn. Et sådan storsejl ville give bedre sejlegenskaber end det rullestorsejl vi har nu, men jeg må erkende at det er nemt at håndtere en rullemast, siger Carl Gerstrøm. Navigationen foregår med det Levende Søkort fra Dansk Sejlunion.

Et system, der ikke længere opdateres, men besætningen er glade for at bruge det og har en skærm oppe i cockpittet, der  viser søkortet.

- Det er en meget billig måde at have et navigationsudstyr på, men vi har altid et rigtigt søkort i papir om bord, fortæller Carl Gerstrøm.

Måske er 42 fod lige i overkanten at håndtere i havnemanøvre, men generelt er ægteparret glade for Bavaria 42eren, der har en forkahyt med tilhørende toilet og tilbage i båden er der to agterkøjer med  et toilet tilknyttet.

- 42 fod er nogle gange lige i overkanten, men jeg kan godt lide at båden har en størrelse, der tillader to rat, så man lettere kan komme frem i cockpittet og ud på agterbadeplatformen. Vi synes at det er en dejlig båd der har en god størrelse, siger Carl Gerstrøm.

På grund under Storebæltsbroen

Elise og Carl Gerstrøm har en stor kærlighed til Skagen, hvor sommerturen tit går hen.

- Min hustru har relationer til Skagen, men vi sejler også til Anholt, Læsø og Sydfyn. Og vi er altså ikke typerne, der sejler når det regner eller blæser, så bliver vi i havn. Jeg kan godt lide at krydse med båden, men ikke i otte timer i træk, siger tursejleren.Da vi spørger ham om der har været særlige oplevelser han husker, lyder det ærligt omkring sejlture med Bavaria 42eren.

- Vi ramte engang en stensætning under Storebæltsbroen, det lød virkelig voldsomt, vi sejlede 6-7 knob da det skete, men vi sad ikke fast. Vi sejlede på grund, da jeg havde talt bropillerne fra den forkerte side, ud fra en skitse jeg havde set.

Bavaria 42 Cruiser
Længde              12,99 m
Vandlinje            11,40 m
Bredde               3,99 m
Dybgang             2,00 m
Vægt                 9,2 ton
Kølvægt             3.0 ton
Mastehøjde            17,9 m
Storsejl og genua   92,9 m2
Dieseltank            208 l
Vandtank             360 l
Motor    Volvo Penta D2, 55 hk
Design          J&J Design
Nypris 2007           1,3 mio. kr.
Ekstraudstyr           200.000 kr.
Væft              Bavaria Yachtbau

Elise og Carl Gerstrøm ses her på en stor jordomsejler-båd under Velux 5 Ocean-start i Frankrig.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader