Gå til hoved-indhold
Bavaria 51 er utrolig stabil at sejle, da den har to ror i vandet. Gennakeren fra Elvstrøm Sails koster 44.531 kroner med en spilersok, der gør den let at hale op og ned. Fotos: Troels LykkeTest
Bavaria 51 er utrolig stabil at sejle, da den har to ror i vandet. Gennakeren fra Elvstrøm Sails koster 44.531 kroner med en spilersok, der gør den let at hale op og ned. Fotos: Troels Lykke

Test af prisbillig Bavaria 51 til 2,17 mio. kr.

Dansk Marine Center i Risskov har et stærkt kort på hånden med den nye turbåd Bavaria 51 med Jefa Steering og Seldén rullemast. Bådtypen sejler bedre end sit rygte, viste test i Tyrkiet.

Af Troels Lykke |

Prisbillig. Det er hvad en Bavaria 51 er. For båden koster nemlig 2,17 mio. kroner sejlklar. Det lyder måske meget for en sejlbåd, men prisen bliver rigtig svær at slå for samtlige konkurrenter i verden over.

En dansk Xc 50 koster 5,5 mio. kroner sejlklar til sammenligning, og den er da også med langt mere ægte træ, blybulb, teaktræ overalt, bedre skrogkvalitet og mange andre ting.

Men for mange kan tre mio. kroner let betyde mange penge. Og netop prisen har været et parameter, som det sydtyske bådværft har levet højt på.

For mens mange bådværfter bruger mellem 60 og 80 dage, så tager det blot 25 dage at bygge en fjorten tons tung Bavaria 51. Halvautomatisk computerstyring gør samtidig, at der ikke bruges for meget dyrt polyester, når dækket fx skal bygges. 

Priser holdes nede

Peter Meyer, konsulent for Bavaria Yachtbau, fortæller at man kæmper for at holde prisen på bådene nede, mens vi sejler ud af havnen i Tyrkiet, syd for Izmir.

- Vi har gjort bygningen af bådene endnu mere effektiv end den var for få år siden. Produktionen er computer og robotstyret i mange led nu og det gør, at vi kan producere bådene på så kort tid. Og havde vi ikke gjort produktionen mere effektiv, så skulle priserne på vores nye både hæves med 18-20 procent om året fordi materialer og til dels lønninger er steget meget, men nu hæver vi kun priserne med 2-3 procent om året, forklarer Peter Meyer, der tilføjer, at de nye Bavaria-både samtidig har fået langt mere ægte træ ved fx nedgangstrappe, ved kahyts- og navigationsbord.

Apteringen er dog i alpi-teak, et italiensk kunstprodukt, der dog ikke er billigt. Til gengæld er det effektivt at montere, da bl.a. årene i træet er kunstigt lagt, så de altid passer sammen, modsat det unikke maghogni eller teaktræ, hvor bådebyggerne skal bruge tid på at få årene i træet til at følge hinanden i naturlig retning.

Samme skrog

Den nye Bavaria 51 er da også kun ændret med interiør og dæk fra det anerkendte britiske Design Unlimited, der har været Bavaria Yachtbaus valg de seneste par år, efter BMW DesignworksUSA røg ud i kulden.

Selve skroget er stadig det samme som Bavaria 50, designet af Farr Yacht Design. Det samme gælder den 2,25 meter dybe køl og de to ror, der sikrer et godt greb i vandet, når båden krænger. Vægten er også den samme, men skroget på Bavaria 51 er stivere, da man har hævet dørken med få centimeter, hvilket giver mere støtte på tværs med højere afstivning.

Det giver samtidig mere plads til at stuve ting væk i de mange huller, som der findes under dørken. Men stadig er ståhøjden på over to meter i kahytten. Adgang til kølbolte, tanke og batterier er også gjort lettere på den nye model og dørken knirker ikke længere.

Nyt i kahytten er også de store sideruder i skroget og i selve kahytstaget, der er væsentlig forbedring i forhold til tidligere. Stilen i kahytten er klassisk, og ikke eksperimenterede, som fx ses på de franske både i de senere år.

- Vi tror på, at bådene bedre holder deres værdi, hvis vi bygger dem klassisk, for om ti år kan moden have ændret sig, derfor er indretning og materialevalg mere konservativt, siger Peter Meyer. Om hvorfor man ikke har bygget et nyt skrog til den nye model, forklarer han:

- Det koster 2,1 mio. kroner, at udvikle og bygge en ny form til en 50 fods båd, derfor har vi beholdt skroget, da vi mener det er hurtigt nok, siger Peter Meyer. Og sådan har det været de senere år, når værftets nye bådtyper er vist frem lige fra den mindste Bavaria 33 til den største Bavaria 56.

Båd i balance

De vi kom en sømil fra land havde søbrisen havde taget til og vinden var kommet op på fire m/sek. fra sydvest. Ikke det bedste testvejr til udfordring af den tunge turbåd, der sejlede med danske Elvstrøm Sejl, sat på en  rullemast fra svenske Seldén. Med de to producenter er man sikret en rullemast og et storsejl, der virker optimalt.

Rullemasten koster 30.469 kroner ekstra, og de penge er givet godt ud, da det ofte er ægtepar på over 55 år, der køber så store både, hvor et storsejl er tungt at lægge op på bommen. Båden sejlede fint. For jeg slap rattet, da vi havde kurs mod Grækenland på en krydsende kurs.

Alligevel fortsatte båden kursen og fulgte de svage vindspring. Det vidner om en båd i balance.

Nyt på båden er også at det danske firma Jefa Steering sørger for at rattene skal køre let, men disse to rat kunne godt have kørt lidt mere smidigt, en justering vil dog kunne gøre friktionen mindre på den nye båd. Udsynet fra rorsmandens plads er  upåklageligt hele vejen rundt, for da skroget er højt, så er overbygningen lav, så det syner bedre og er lettere at gå på.

Til gengæld går overbygningen, efter min opfattelse, en anelse for langt ud til siderne, så dækket er lige i den smalle ende at gå på.

Designernes svar på det, som vi fik i Tyrkiet, er at det giver mere plads nede i kahytten. Men da bådens bredde er på næsten fem meter, er der rigelig plads i forvejen. Så meget at den kan fås med fire eller fem kahytter. Forkahytten kan fx deles op med en skillevæg, der monteres på 15 minutter.

Plads til ti personer

Generelt er indretningen perfekt for mellem otte og ti overnattende personer og i højre side er der en højt placeret navigationsplads, hvor man sidder godt.

Køleskabet er også gjort større på denne model, men den største forandring er at båden er langt lysere. Cockpittet fungerer fint, omend at cockpitkarmene, der godt nok er høje nok, men på de langsgående steder, er rygstøtten for stejl, mener jeg.

Fremme i stævnen sidder ankeret så langt ude foran stævnen, at man har svært ved at træde ud på båden. Man kan derfor kun anbefale at båden lægges til med agterstavnen først. Her kan kan fx sænke den kæmpe badeplatform ud, hvis man ligger ved en flydebro.

70 solgte - en prisbasker

På fire måneder er der solgt 70 af turbåden Bavaria 51 i verden. Et tal, som værftet godt kan være bekendt af båden, der kan sejles uden den store yachtskipper-eksamen, da den lige er under femten meter.

Bavaria 51 er klart en prisbasker i sin størrelse og værftet har i de senere hævet niveauet for aptering, indretning, sejlegenskaber og materialevalg.

Derfor er en standardpris på 2,17 mio. kroner, noget andre værfter har svært med at matche. Man skal dog vide, at vil man have teakdæk og en masse udstyr som vi havde på testbåden, så skal der smides yderligere små fire hundrede tusinde kroner.

Bavaria 51
Længde total 15,5  m
Bredde   4,67 m 
Dybgang  2,25 m
Vægt  14,1 ton
Kølvægt   4,6 ton
Rullestorsejl 61,6 m2
Rullefok 63 kvm
Motor Volvo Penta 75 hk
Antal kabiner  4 eller 5 stk.
Pris med cruisingpakke 2,17 mio. kr.
Ekstraudstyr eksempler:
Grå skrogfarve    44.531 kr.
Gori foldepropel  63.156 kr.
Teak på dæk    108.562 kr.
Teak i cockpit      20.578 kr.
Rullemast      30.469 kr.
Gennaker       44.625 kr.
Rullestorsejl High Tech 62.625 kr.
Automatisk fok-vender 103.000 kr.
Forhandler  www.Danskmarinecenter.dk, Risskov
Væft     Bavaria Yachtbau

PLUS
Afbalanceret på de to ror
Rummelig
Meget for pengene

MINUS
Friktion i rat
For lodret rygstøtte i cockpit
Smalle sidedæk

Salonen er det bedste ved ved Bavaria 51, da den er meget rummelig og har meget naturligt lysindfald.

Forkahytten er virkelig stor og rummelig. Båden vi testede har fire kahytter, to agter og to fremme.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader