Gå til hoved-indhold
Til sommer tager LM 27'eren - måske - kampen mod både LM-kritikere og andre deltagerbåde ved hornene, når Sjælland Rundt løber af stablen. Foto: Bøje LarsenKapsejlads
Til sommer tager LM 27'eren - måske - kampen mod både LM-kritikere og andre deltagerbåde ved hornene, når Sjælland Rundt løber af stablen. Foto: Bøje Larsen

Bøje: Sjælland Rundt Singlehanded i LM 27’eren (1)

Et forsøg på deltagelse i Danmark Rundt Singlehand må droppes. Bøje Larsen får derfor øjnene op for en anden kapsejlads, Sjælland Rundt - naturligvis singlehanded.

Af Bøje Larsen, LM 27-sejler |

Blogger Bøje Larsen er igen på færde - denne gang undersøger han blandt andet muligheden for deltagelse i Danmark Rundt Singlehand i sin LM 27’er…

Jeg skal, som sikkert mange af læserne her, sejle til sommer. Min overvejelse er, om jeg skal deltage i Danmark Rundt Singlehand eller Sjælland Rundt eller, eller... Sidste år købte jeg min LM 27 og begyndte igen at sejle. Sejlede da osse en del. Men hvad skal der ske i år?

Danmark Rundt Singlehand lyder interessant. Fra en havn i Øresund til Skagen, til Bønnerup på Djursland, til Assens, Gedser, Nexø og tilbage til Øresund. I hver havn skal man vente og hvile, så starttiden ligger otte timer efter, at man er gået i havn. 

De skriver, at det er den ultimative udfordring i de indre danske farvande. Det lyder godt. Man kan ikke bare melde sig til, man skal inviteres. Det tænder, at det således er et eksklusivt party.

Risikerer at misse festen

Jeg skrev til dem på Facebook og fik et pænt svar fra Jan Møller. Det viser sig, at han i 2001-4 har sejlet jorden rundt singlehanded uden stop i en båd omkring 27 fod, et rigtigt flyvepap at se til med en ekstrem finnekøl.

Så han kan jo nok med en vist vægt tale om noget, der inkluderer Bornholm Rundt. Danmark Rundt Singlehand sejler i tre størrelsesgrupper; jeg ville høre hjemme i den mindste. Blandt deres krav om deltagelse, står der på nettet, er, at man skal have duelighedsprøve. Jeg skriver til ham, at det har jeg ikke, men fortæller om mine erfaringer. Han svarer fleksibelt, at det er ok. 

Han er mere i tvivl om, om jeg kan følge med. Han laver en rask måltalsberegning på min LM 27 og når frem til, at det er lavere end deres lavest målende båd, ”en lettere tunet Drabant 24”. Han nævner osse, at jeg jo kan risikere at komme for sent til den afsluttende fest i Øresundshavnen (som endnu ikke er fastsat), hvorfra osse starten er. 

Det er jo alvorligere sager. Senere ser jeg i bestemmelserne, at de bl.a. vil have, at deltagerbådene har selvlænsende cockpit. Det har LM 27’erne ikke, så alt i alt bliver jeg nok ikke en del af det eksklusive party.

Nyder selvtilfredse organisatorer i knæ

Den anden mulighed er Sjælland Rundt. De var, efter hvad de selv siger, engang verdens største kapsejlads, over 2000 deltagere. Efter nogle år var de nærmest verdens mindste. Når store organisationer (virksomheder, foreninger, kapsejladser, name it) får en sådan en nedtur, er der to muligheder:

De dør, idet de ikke kan klare at forandre sig; de har været dumstædige i for mange år. Eller de begynder at blive ydmyge og tænke tanker, som de aldrig har gjort før. Jeg elsker at se store, tidligere let selvtilfredse organisationer komme i den fase. 

Sjælland Rundt ser ud til at tilhøre den sidste gruppe, uden at jeg konkret vil stemple dem som selvtilfredse tidligere, skal vi sige potentielt selvtilfredse. Måske har de også noteret den succes, der er med Silverrudder (singlehand om Fyn), som jeg dog ikke har sat mig nærmere ind i.

Nu kan man, ud over de traditionelle løb, sejle 2-handed og singlehanded omkring Sjælland og sågar bruge autopilot i disse klasser. De anses for noget fy fy i de andre grupper, hvorfor dog? Hvis nogen mener, at de kan vinde med autopilot, så hvorfor ikke? Det er alligevel ikke lovligt at sejle ind i andre. 

Jeg var ikke sejladsmæssigt aktiv, da GPS kom på banen, men det ville ikke forbavse mig, hvis det gamle sejler-community rynkede på næsen af det også og nærmest mente, at det eneste rigtige sømandsmæssigt er at navigere med sekstant og fjederdrevne ure. Man måtte vel heller ikke bruge VHF, hvad for farlig rådgivning kunne ikke snige sig ind over radiobølgerne… 

En ton i overskud

Sjælland Rundt har også deres forståelige sikkerhedskrav og udstyrskrav, no problem. Ikke noget krav om selvlænsende cockpit. De kræver, at alle deltagene både skal have målerbrev. Det kan jeg vel også klare.

Men sandsynligvis behøver jeg det ikke, fordi jeg egentlig ikke i deres forstand er kapsejler, single- og double-handed sejler ikke under kapsejladsreglerne: ”Cruising- og Singlehanded-både vil få tildelt en tidskorrektionsfaktor, der ikke kan ankes”. 

Men vil de virkelig kunne se udfordringen for en gammel LM 27? Jeg vejer sikkert næsten en ton mere, end der står i de kendte oplysninger, på grund af klyt, grej, omkring 250 liter vand og olie og, og…  (3,5 ton står der i papirerne), har en stor fast propel (når jeg får den monteret), ingen spiler, ingen spilerstage (men vil nok skaffe den). 

Men derfor kan det være sjovt alligevel. Danmark Rundt kan måske være fredeligere. Der er lange strækninger, hvor man der kan slappe af, sejle med autopilot. I Sjælland Rundt er der taktiske valgmuligheder mellem Helsingør og Sjællands Odde og derfra til Agersø. 

Og igen fra Stevns til Helsingør. I Sundet er mange kapsejladser blevet afgjort. De andre delstrækninger er mere bundne. 

Gummi i reglen

Et særligt interessant træk er hviletidskravet. Det hedder i bestemmelsen herom: ”Deltagerne … skal som minimum holde fire timers sammenhængende pause i døgnet, og alle fire timer skal være inden for samme døgn”. Da man starter den 23. juni kl. 12.00, skal man altså have fire timers hvile inden kl. 12.00 næste dag. 

Her er noget, man må tænke over: Hvor skal man lægge dem tidsmæssigt? Hvor skal man lægge sig for hvile? Hvor er egnede steder? I hvert fald ikke i trafikeret farvand, det er forbudt. Man skal indføre i logbogen, hvornår man hviler.

Ved nærmere eftertanke er der meget gummi i reglen. Jeg kommer først i tvivl om, om de kræver, at man skal ankre op? I reglens hovedpunkt, som jeg citerede ovenfor, står der ikke noget om at ankre. Kan man sejle for autopilot og ”hvile”? Kan man drive afsted og ”hvile”? Kan man gå i havn som ”hvile”? Jeg tror dog, at de mener, at man skal ankre; de taler i hvert fald om, at ”opankrings- og fortsættelsestid skal noteres i logbogen.” Det bliver festligt med protesterne om det.

PS Jeg har senere fået at vide, at "hvile" skal forstås sådan, at jeg på tractrac-systemet, en slags ais-system, de bruger, skal ligge helt stille. Så det må altså være ligegyldigt, om jeg ligger i havn, ligger for anker, er gået på grund eller blot ikke bevæger mig, fordi der ikke er vind eller strøm, eller sejler i meget små cirkler.

Læs del 2 på minbaad.dk om få dage…
Motor
content-loader
content-loader
content-loader