Gå til hoved-indhold
Bliver Bøjes LM 27'er "Bus Two" mon blandt de deltagende både til Sjælland Rundt i juni? Foto: ArkivfotoKapsejlads
Bliver Bøjes LM 27'er "Bus Two" mon blandt de deltagende både til Sjælland Rundt i juni? Foto: Arkivfoto Troels Lykke

Bøje: Er der liv i Sjælland Rundt? (2)

- Jeg tænker ærligt talt ikke, at læserne vil besvime, hvis jeg må give op eller ikke kommer først (det gør jeg ikke!). Men jeg vil måske besvime, fordi jeg gør mig til grin, blogger Bøje Larsen.

Af Bøje Larsen, LM 27-sejler |

Efter at blogger Bøje Larsen måtte droppe Danmark Rundt Singlehand i LM 27’eren, har han nu i stedet blikket rettet mod Sjælland Rundt. Dette skal - naturligvis - også foregå singlehanded i hans elskede LM 27… Læs første del her

Hvis jeg melder mig til Sjælland Rundt til sommer, har jeg tanker om at finde et dreamteam af taktiske rådgivere, der fortæller mig for hvert kapsejladsafsnit, hvad jeg bør gøre. Slå det store slag ud i Kattegat eller ej, strøm og vind indberegnet, hvor skal jeg lægge min påtvungne hviletid, tidsmæssigt og geografisk?

Et taktisk dreamteam 

Jeg har mit forslag til et taktisk dreamteam i hovedet. Men har ikke fortalt det til dem. Minbaad.dk redaktør Troels har lovet at hoste dem, så de meddeler mig deres råd for hvert sejladsafsnit – efter en tid, konkurrenterne skal ikke vide alt - og rapporterer om mit og de andres progress til læserne her, der kan være med, hvis de har lyst. 

Alle kan jo følge med, eksempelvis pga. bådenes AIS-signaler, f.eks. læst på programmet MarineTraffic. Vind og strøm kan jo ses på andre applikationer. Alle bådene udstyres også med en gps-tracker, som gør, at bådene kan følges på tractrac.com

Lad mig forresten lige fastholde Troels’ reaktion, da jeg fortalte ham om mine tanker. ”Du vil sejle Sjælland Rundt Singlehanded, ok – i hvad? ” I min LM 27 var svaret. Så langt er min LM 27 ude på dybt vand.

Man hænger jo på den

Min væsentligste overvejelse med at deltage er ikke bådens udstyr og strabadserne. Nej, det er det frygtelige, at når jeg som nu annoncerer eller antyder, at jeg vil deltage, så hænger man jo lidt på det. 

Jeg tænker ærligt talt ikke, at læserne vil besvime, hvis jeg må give op eller ikke kommer først (det gør jeg ikke!). Men jeg vil måske besvime, fordi jeg gør mig til grin, især når jeg, som her, gaber så meget op. Der er det meget lettere at sejle til Oslo og Skive, når man først skal berette om det bagefter. 

Lad mig for resten benytte lejligheden til at sige undskyld til Skiveboere, når de stadig i manchet efter manchet til mine blogs skal høre om, hvor langt ude på landet, de lever. Husk, at det var osse et drilleri mod københavneriet. Måske er der en skiveboer, der vil være med i mit taktisk superteam.

Løb for +70 og "All Out High Tech"

Om arrangørerne af Sjælland Rundt: Tak fordi I gider. Uden ironi. Som sagt er jeg også glad, når gamle organisationer begynder at se ud i verden og lytte til, hvad der sker. Og I har faktisk – måske hjulpet på vej af Silverrudder, hvad ved jeg – set, at singlehanded sejlads af forskellige grunde er på vej. 

Måske fordi færre lever i parforhold; i mange hjem er kvinderne ikke vilde med sejlads; de mange enlige sejleroldinge; der er mere udfordring i at sejle alene end med fem ombord. Men lad mig nævne nogle videre fremtidsmuligheder. I kan gerne grine af mig, men jeg lover, at noget i den retning vil ske.

Hvorfor er bådene inddelt efter størrelse? Hvad med at lave løb for sejlere under 18 eller over 70 år? Jeg garanterer, at det vil trække. Hvad med at lave grupper for kvindelige og mandlige sejlere. 

Det er nok nogle år siden, det ville trække meget; nu er det nok for meget old hat, men måske. Hvad med en ”No Tech Class” (ingen GPS, ingen kortplotter, intet ekkolod, ingen kald på VHF, ikke brug af mobiltelefon, ingen autopilot).

Og en ”All Out High Tech Class”, hvor alt er tilladt? Jeg forudser den tid, hvor en elektronisk rorgænger sejler bedre end en menneskelig f.eks. på kryds, ligesom skakcomputere slår verdensmestre, og Google-selvkørende biler kører på vejene. Hvorfor ikke lade den udvikling blive stimuleret og prøvet i Helsingør?

For indvandrere og ”etnisk danskere” eller hvad vi hedder for tiden? Måske kan man få tidsrabat, hvis man tager en flygtning eller en handicappet med (jeg får sikkert vrøvl for sammenstillingen, jeg ved ikke, hvilken gruppe der vil være mest sur over dette).

Hvorfor kun for kølbåde og flerskrogs? Hvad med joller, kajakker, kiteboarding og windsurfere. Ja, ja, siger I måske. Det er farligt, de kan da ikke sejle Sjælland Rundt. Så vidt jeg ved, har en kajaksejler klaret Nordvestpassagen, en tysker ved navn Hans Memminger.

Og hvis det er farligt, så få Marinehjemmeværnet til at mandsopdække dem. Og lad dem evt. kun sejle om Hven. Jamen, så er det jo ikke Sjælland Rundt; navnefetichisme, siger jeg. 

Mærkeligt med ”jer”

Fordelen ved navnet ”Silverrudder” er, at det kan dække alt, og læser jeg måske ikke, at noget, der hedder Svendborg Event, står for det? Måske skal I kalde jer Helsingør Event eller Helsingør Showet. 

Det sidste er inspireret af, at TV-avisen for nogle år siden omdøbte sig til Aften-showet. Det syntes jeg var og er totalt latterligt eller værre, giver en forkert ramme for at forstå, hvad deres opgave er. Men I er noget andet. Men sammenligningen beskriver, hvad jeg mener.

Det handler også om at få øje på de sejlergrupper, man ønsker at tiltrække. Jeg siger ikke, at I ikke tænker på det, men...  På siden med hviletidsregler for singlehand står forneden dette slogan: ”En sejlads for jer der vil ha’ en ekstra oplevelse, hvor man både sejler langt og om natten.”  Måske står den også andre steder. 

Her, ved singlehandsejlerne, er det mærkeligt med ”jer”. Men sådan hedder det ofte i husannoncer, køkkenannoncer, rejseannoncer, når man vil ha’ ”hele familien” med. Godt nok, men for andre interesserede tænder et sådant slogan af. 

Varmeovn til udlåning 

Jeg er ikke ”jer”, og at sejle i fire timers midsommer halvmørke er ikke en beskrivelse af noget, som udfordrer mig. Så må I lancere det som ”Familiesejladsen Sjælland Rundt – trygheden i top; vi låner jer en varmeovn til turen”. Jeg husker faktisk mange skide kolde natsejladser på den årstid. 

Sætningen viser, at I tænker i, hvad der kan tiltrække forskellige, men her er jeg nok i tvivl om ”jer”-konceptet, men kan sagtens tage fejl. Jeg siger ikke, at mine forslag er rigtige. Det er let at sige dem. De ville kræve stort og langt arbejde at gennemføre, og så vil nogle eller mange endda vise sig som flops.

Til sidst: Bestemmelse 15.2 lyder. ”Både skal føre reklamer valgt og udleveret af den organiserende myndighed.” (”myndighed” er et godt ord). Det er ok med mig, bare det ikke er i form af emaljeskilte i 50’er stil. 

Ja, I har forstået, at reklame er nødvendigt – for at få penge i kassen. Men der står ikke noget om, hvad I vil gøre for at synliggøre sejladsen og sejlerne over for offentligheden. Jamen, det er da ikke derfor folk sejler? Tab og vind med samme sind, helt usynligt. Ja, måske for nogle, men for andre er det ikke sådan.

Sejlere kommer fartende 

Hvordan vil I skabe Helsingør Event, så sejlere fra hele verden kommer fartende til, i samarbejde med mange parter, fordi det er årets event for dem? I er i eventbranchen, like it or not. 

Se f.eks. hvordan nogle har fået skabt det årlige ”Folkemøde på Bornholm”, der vist ligger på omtrent samme tid som jer, med et ringere geografisk udgangspunkt. Måske skal I hedde The Hamlet Castle Sailing Event?

Så kan der være søsportsorienterede events, udstillinger og sjov på kajen og i bassinerne, mens vi andre sejler. Og på storskærme kan man følge det. Men igen: Tak fordi I gider!

Læserne må meget gerne kommentere forneden. Skriver jeg noget forkert eller dumt? Også folk fra Skive er velkomne... 

Læs om nogle dage, hvor Bøje skriver om bådebygger-legenden Bjørn Olsen

Den gamle LM 27 kan – nogle gange - komme helt op på 6,9 knob i 8,2 m/s luft, i hvert fald målt af Seapilot plotter-appen i iPad’en. Konkurrenter, pas på! Det må dog siges, at den giver ikke vinden fra mastetoppen, men ved nærmeste kyststation. Foto: Bøje Larsen

Motor
content-loader
content-loader
content-loader