Vertigo - En trollingbåd fra øverste hylde!
Hop med ombord på Vertigo, hvor skipper Thomas Helenius Christensen giver os en gennemgang på sin toptunede trollingbåd.
Ambitionsniveauet er tydeligt allerede inden man træder ombord på den 26 fods store Karnic 2650 Bluewater - alt fremstår perfekt og det er ikke til at se at det stolte skib har haft en omtumlet vej til sin nuværende ejer. Båden blev stjålet i Hundige Havn tilbage i 2012 og strippet for alt af værdi og med et forsikringsselskab som mellemstation, fik Thomas Helenius Christensen i 2013 muligheden for at tage Vertigo under vingerne.
Forude lå 2 års renoveringsarbejde - alle delfaser er dokumenteret på http://www.teamvertigo.dk/ - se her bl.a. hvordan styrepulten blev ombygget til en hybrid af den daværende og et selvkonstrueret top-modul, med forbedret plads til marineinstrumenter.
På hækken sidder 2 højtydende Yamaha F200G - motorer, naturligvis koblet på Vertigo´s NMEA2000 netværk så motordata kan eksponeres på instrumenterne.
Vertigo med laksegrejet sat
Trollingfiskeriet efter laks er det der ligger skipperens hjerte nærmest. Men havfiskeriet er langsomt begyndt at fylde mere og Thomas Helenius Christensen håber ydmygt på at forbedre kompetencerne her indenfor - specielt i de måneder på året, hvor laksefiskeriet ikke er på sit højeste.
Skipper Thomas Helenius Christensen med flotte fisk
På udstyrssiden er dette et uddrag af et ganske imponerende setup:
Komplet Simrad setup i netværk med:
4 x NSS EVO2
4G radar
Autopilot med trådløs fjernbetjening
VHF med ekstra håndfrit håndset
AIS
3D Structure Scan
Sonic Hub
Derudover har Vertigo flere forskellige transducere monteret
Vertigo´s ombyggede styrepult med alt i SIMRAD
Når man har en flerskærmsløsning som Vertigo har, omtaler Thomas Simrads “Bridgecontrol” som en super fed feature. Her kan man gemme opsætningen på samtlige skærme på én gang. Det betyder, at han har forskellige opsætninger til forskellige sejl- og fiskesituationer.
Han kan så skifte udseende på samtlige skærme ved tryk på en enkelt knap - der er således opsætninger til cruisesejlads, sejlads i tåge, trollingfiskeri og en del andre.
Den sympatiske og energifulde skipper beretter desuden om yderligere ombygningsplaner - nemlig agterdækkets layout. Det omfatter et omfattende støbearbejde, og sker dette med samme grundighed og kvalitet som resten af båden, glæder vi os til at berige vore læsere med slutresultatet når det foreligger.