Gå til hoved-indhold
42 fods motorbåd var tæt at synke i år, da en pakning, som denne var gået i stykker, fortæller Flemming Søholm på billedet. Fotos: Troels LykkeKort Nyt
42 fods motorbåd var tæt at synke i år, da en pakning, som denne var gået i stykker, fortæller Flemming Søholm på billedet. Fotos: Troels Lykke

Vintertjek er blevet vigtigere - båd sank næsten

Forsikringsselskaber kan afvise dækning for skader, hvis du fx har misvedligeholdt bundventil og sejldrevsmembran, siger Søholm Yacht Service, der tilbyder tjek under vinteropbevaring i Sønderjylland.

Af Troels Lykke |

En 42 fods motorbåd var millimeter fra at synke i år, da en pakning var gået i stykker.

Det betød at skrueakselsætningen blev ødelagt og der trængte vand ind i motorrummet. Båden står på Søholm Yacht Service' gigantiske landområde på 4 hektar, hvor 260 både er til vinteropbevaring, lige fra joller og op til 65 fod.

- Det var en alarm i motorrummet, der reddede sejleren, på den måde fik han identificeret hvor vandet trængte ind. Mange vil hellere købe en ny kortplotter i dag men hvis en slange ryger og du ikke kan lukke søventilen, så synker båden, siger Søholm Yacht Service' motorekspert, Flemming Søholm, da vi besøger virksomheden, der ligger ti kilometer fra Sønderborg.

Vandalarmer i motorrum

Han fortæller at firmaet oplever flere og flere eksempler på forsikringssager, hvor sejlerne tager for let på vedligehold.

- Mange sejlere tror de er fuldt forsikret, men hvis skaden kommer og motoren er gammel og den ikke er vedligeholdt med fx olieskift, impellerskift, zink-skift og skift af søventil, skift af kølervæske, jamen så får man tit kun en procentdel af motorens værdi i erstatning fra forsikringsselskabet, siger Flemming Søholm, da han viser os rundt blandt reservedele fra Volvo Penta, som han er ekspert i at fikse. 

Han supplerer.

- Generelt burde forsikringsselskaberne arbejde mere i, at bådejerne får installeret vandalamer i motorrummet. Det synes vi i hvert fald er en god investering, siger Flemming Søholm.

Vi går ud af en af virksomhedens meget populære frostfrie haller, hvor kunderne nu har adgang døgnet rundt, via en chip.

Gasprøvning er vigtig

Ved den mobile kran, der kan løfte 50 tons lovligt og kan fjernbetjenes, ser vi den anden medejer af firmaet, Mads Søholm, i færd med at tage en mast ned, der bliver lagt på et gulvtæppe, foran firmaets servicehavn.

Mads Søholm fortæller også at sejlere tilbydes gastjek på deres både.

- Gasprøvning er vigtigt. Man risikere at sejle rundt med en bombe ude på vandet, derfor skal man trykprøve hvert andet år. Et andet punkt hvor sejlerne også sparer er deres redningsflåder. Dem tilbyder vi at sejlerne kan få tjekket i Tyskland, siger Mads Søholm.

Dieselpest

Han forklarer også at både kæmper med dieselpest i deres dieseltanke.

- Ligeledes ser vi ofte problemer med dieselpest hos kunderne, hvor tanken i båden skal rengøres. Vi har flere kontakter, som hjælper os med disse og andre opgaver.

Riggen skal tjekkes jævnligt, hvis du vil være sikker på at dit forsikringsselskab skal dække, mener Søholm Yacht Service, hvor Mads Søholm betjener mobil kran. 

Sejldrev skal tjekkes.

260 både opbevares hvert år hos Søholm Yacht Service i Sønderjylland. 

Har du tjekket pakningen til din indenbordsmotor?

Motor
content-loader
content-loader
content-loader