Spar en mio. - byg ny Drabant 38 for 800.000 kr.
Byg selv og spar penge, som Jan og Ida Stentoft. De startede i 2011 og til sommer sejler Drabant 38 ved Udby havn ved Randers. Vi besøgte det private bådværft tæt på Hvidsten.
Første gang vi mødte folkeskolelærer-parret Jan og Ida Stentoft var i Lundeborg, da de serverede øl på deres øl-anker fra deres Swede 38.
Næste år går de på pension og så vil de gerne have mere plads og ståhøjde.
Drabant 38eren er nu med L-køl og 90 procent af vægten er rykket ned i en dyb bulbkøl. Kølen er tegnet af designer Lars Olsen og roret er fra Jefa-Marine. Al dæksudstyr, mast og bom er fra Seldén, mens sejlene kommer fra Ullman Sails i Aarhus.
Købte gammel køl og smeltede bly om
- Jeg købte en gammel køl og smeltede blyet om så vi får en 1400 kilo blybulb, siger den 61-årige Jan Stentoft, der arbejder flere gange om ugen og han kan slet ikke lade være. Han er grebet af projektet, det lyser i øjnene på ham.
Drabant 38eren har de har bygget på siden 2011 tæt på Hvidsten Kro, hvor den berømte modstandsgruppe holdt til under Anden Verdenskrig.
Denne gang er det dog mere roligt konstatere vi i onsdag i denne uge under et besøg på et koldt intermistisk bådværft på en gård, hvor huslejen er i bund.
Et telt var slået op. Varmeblæseren kørte nede i kahytten, da loftplader var ved at blive limet.
Apteringen i mahogni er næsten færdig efter en lang omgang med at lægge el, varme og andet ind.
Støbt i Løgstør af Ole Jepsen - nu tre Drabant 3808
Skroget blev købt af Ole Jepsen fra Løgstør, der var med til at bygge Kaj Larsens Drabant 38. Kaj Larsen døde desværre af kræft lige da båden var færdig, derfor købte Ole Jepsens søn, Søren, båden, der bruges til en del kapsejlads. Og i år var Søren Jepsen og mandskab en af de hurtigste både i Mors Rundt fra Thisted.
Ole Jepsen har også bygget en Drabant 38 til sig selv og han ejer formen og har støbt skroget til Jan Stentofts Drabant 38, der er modificeret noget i forhold til de 54 tidligere Drabant 38ere, der kom til i 1984. Tegnet af Gert Gerlach.
- Gert Gerlach har da også tegnet riggen på den nye Drabant 38, som vi også kalder for Drabant 3808. Riggen er ændret fra 7/8 til 9/10, dermed får vi større forsejl med en 110 procents fok og vi slipper for bagstag. Røstjernene er også flyttet helt i borde på de tre nye Drabant 38ere og der er kommet badeplatform og cockpittet er blevet 45 centimeter længere. Roret er også blevet fritstående og 20 centimeter dybere og med dybere køl og med blybulb, forklarer Ole Jepsen, som minbaad.dk også møder 12 kilometer nord for Randers.
800.000 kr. - alt inklusiv
Ole Jepsen virker bestemt til at andre kan købe et støbt skrog og selv bygge en Drabant 38, der med teakdæk og diverse udstyr let kunne koste 1,8 mio. kroner, hvis man købte den på et værft.
Men Jan og Ida Stentoft kan gøre det for 800.000 kroner, i den pris er også leje af maskiner, husleje til bådværftet, transport af båd og meget andet.
- Det har været sjovt at bygge og vi har fået stor hjælp af Ole, men vi har også lært en del af hele projektet og det har måske lige kostet lidt på vennefronten, vi har måtte melde afbud til sociale arrangementer, siger Jan Stentoft.
Følg projektet på drabant38.dk
Smukt teakdæk og det var endda ikke dyrt, fortæller Jan Stentoft. Fotos: Troels Lykke
Til sommer er båden færdig.
Forkahytten.
Ole Jepsen fra Løgstør i Limfjorden har støbt skroget og støber gerne flere skrog.
Sådan ser bådværftet ud, et telt i en lade. Kølen ligger til højre.