Gå til hoved-indhold
Et code 1-forsejl satte skub i den 17,2 tons tunge turbåd, der ikke virker som en tam, når vinden kom.Test
Så stort er cockpittet på Jeanneau 54. Pris for testbåd med ekstraudstyr cirka 4,25 mio. kr. Foto: Troels Lykke

Jeanneau 54 test: Længste cockpitbænke vi har set

Cockpit er nu større. Jeanneau 54 startede. Båden har cockpitbænke på 3,34 meters længde. Dermed er der plads til venner, kærester og børnebørn. Gennemsnitskøber er 63 år.

Af Troels Lykke |

 I Jeanneaus nye luksus-serie søsatte man først den imponerende Jeanneau 64, der har et kæmpe cockpit, skabt af af den anerkendte skibsarkitekt Philippe Briand  og interiør-designeren Andrew Winch.

Nu følger en ti fod mindre Jeanneau, der også har cockpitbænke på over tre meters længde. Tendensen med større cockpit og længere cockpitbænke, er ifølge det franske Jeanneau-værft en noget man vil se i de kommende år på hele markedet for sejlbåde. Også helt ned til 35 fod.

Trenden kommer fra de større både, hvor kunderne har efterspurgt mere plads, fordi sejlere jo i virkeligheden helst vil være oppe og nyde lyset og naturen, lyder forklaringen fra Jeanneau, der er kendt for at være konservative i deres bådudvikling. Det dem handler det mere om evolution end revolution, hvor konkurrenten Beneteau mere står for de sidste.

Store skrogruder

Men Jeanneau 54 har nu mange gode nye ideer. Den byder nemlig på andet end et stort cockpit. Den ser nemlig godt ud, trods et højt fribord, men det lave ruftag løfter designet, samt en stejl stævn og knækspantet fribord agter. Båden har også, især med teak på dækket til 143.412 kroner, et luksus-look.

Det ses blandt andet på de otte store skrogruder, der normalt kun ses på større sejlbåde så man glemmer at den er bygget på et effektivt værft, hvor der bruges langt færre håndværkertimer end der fx gøres på de danske Luffe- eller Nordshipbåde.

Samtidig har Jeanneau 54 mange innovative detaljer som pantry i agtersalonen og en decideret solplads på fordækket, som ellers kun ses på motorbåde.

Men der er da også god plads på den 16,16 meter lang og 4,92 meter bred sejlbåd, der koster fra 4,25 mio. kroner, fuldt udstyret med teakdæk, el-spil fra Harken, elektronisk åbning af integreret badeplatformen og aircondition blandt andet. Prisen er absolut rimelig, hvis man sammenligner med andre både i samme størrelse.

Godmodig til søs

Og turbåden sejler hæderligt og stabilt, viste en test ud for Cannes, hvor Jeanneau hvert år inviterer journalister fra hele verden til test af deres sejl- og motorbåde. Da der kom fem m/sek.

Blev vi ikke kastet tilbage i båden, der vejer 17,2 ton, men da vi rullede den 120 kvadratmeter code 1 ud rykkede båden og sejlglæden piblede om kap med forårssolen på den franske riviera. Farten nåede op på 6,2 knob en skærende kurs i fem m/sek.

Ikke en prangende hastighed for en 54 fods sejlbåd, men med mere vind, vil båden kunne æde nogle sømil, hvis man vil stikke over Atlanten i båden. Farten kunne have været højere, hvis storsejlet havde været i højere kvalitet, men det er blot at købe sig ud af, så agterliget på storsejlet har en positiv agterkurve og ikke en negativ, som vi oplevede.

Men god idé er det nok at vælge masten med rullemast, hvis man ikke ønsker at bakse med sejlene, placeret højt oppe på bommen.

Køberne er 63 år

Man kan ikke påstå at Jeanneau 54 er let på rattet, men tungt er det heller ikke. Designeren har bevidst valgt et godmodigt design, der gør båden utrolig let at sejle.

Jeanneau ved nemlig at deres gennemsnitlige køber er 63 år af deres nye både og derfor skal den kunne styres af et ægtepar, uden de bliver nervøse over bådens egenskaber, når det pludselig blæser op til kuling og man er langt fra havn.

Skøderne til for- og storsejl er således også ført tilbage til rorsmanden, der kan justere sejlene fra Harkens el-spil, der er togearet og samtidig kan køre både frem og tilbage med skødet, uden det skal løses.

Skøderne fylder til gengæld godt op i cockpittet, selvom der bag spillene er placeret et rum til dem, men da vi sejlede flød de mange skøder heftigt rundt i cockpittet. På kryds kom vi ikke over seks nok i den lette vind, her er turbåden, som forventet, noget underrigget med et krydsstel på 111 kvadratmeter, til gengæld får man ikke ubehagelige overraskelser i hård vind.

I bølger vil et gæt være at den vil være relativ tør at sejle, da den har et højt fribord og en stævn, der står højt, på båden, der er certificeret til at sejle med 14 mand om bord, selv når det er i Middelhavet.

Skal ligge i Middelhavet

Og det er netop der hvor den slags både ofte hører til. For af de nu 25 solgte Jeanneau 54ere, ligger de fleste nemlig i Middelhavet, Caribien eller Australien, lyder det fra salgschef hos Jeanneau, Erik Strömberg.

- I dag vil folk have deres store både liggende, hvor der er varme og hvor det er eksotisk at sejle, derfor ser vi mange sejlere, også i de nordiske lande, som køber både, som de placerer i Middelhavet, hvor de kan flyve til hver anden weekend. Transporten til båden ser de ikke som noget stort problem.

Og priserne for havneleje i Middelhavet er ofte ikke så dyre, som man tror, lyder det fra salgschefen, der fortæller at en tredjedel af de solgte 54ere er gået til charter og resten til private.

Jeanneau 54 var et positivt bekendtskab. Det vil ikke overraske mig, hvis vi ser den i det danske farvand. Det er nu lettere bare at kunne køre ned til sin båd og sejle til Anholt, frem for først at skulle flyve til Nice.

 

Kahytten, monteret i lys eg, har plads til otte personer uden problemer, for pantryet i denne udgave, er rykket tilbage, hvor styrbord agterkøje normalt placeres.

PLUS
Pantry i agtersalon
Solplads på fordæk
Lange cockpitbænke

MINUS
Køl i jern ikke i bly
Forstagsrulle på dæk
Kræver stor yachtskipper-eksamen

Jeanneau 54

Længde overalt        16,16 m

Skroglængde15,75 m

Bredde  4,92 m

Dybgang         2,24 m

Storsejl          52,5 m2

Fok og storsejl         111 m2    

Code 1           120 m2

Vægt u. vand og diesel  17,2 ton

Motor                  Yanmar 75 hk

Vandtank             724 l

Dieseltank             240 l

Antal kahytter           2-3-4-5-6 

CE kategori     A14 / B15 / C16 

Pris sejlklar, bundmaling rigget

og leveret i Danmark       3,4 mio. kr.

Pris for testbåd med ekstraudstyr  cirka 4,25 mio. kr.

Eksempler på ekstraudstyr på testbåd: 

Aircondition       172.560 kr.

Vandmaskine       121.341 kr.

Badeplatform plus mere    144.064 kr.

Teak på sidedæk                143.412 kr.

LED-tv og system              20.860 kr.

Raymarine kortplotter        73.768 kr

Trimpakke bl.a bovtruster og el-spil 218.378 kr.

Design: Philippe Briand Yacht Design – 

Andrew Winch Designs - Jeanneau Design

Forhandler   www.Tempobaadsalg.dk Ishøj

Værft   www.Jeanneau.com Frankrig

Motor
content-loader
content-loader
content-loader