Gå til hoved-indhold
Bådebyggerne fra Holbæk-bådværftet Brøker & Nielsen, Hans Nielsen, tv. og Poul Brøker, tog sig især af Finnjollen, men også 49erFXeren, der var flere kilo for let.Kapsejlads
Bådebyggerne fra Holbæk-bådværftet Brøker & Nielsen, Hans Nielsen, tv. og Poul Brøker, tog sig især af Finnjollen, men også 49erFXeren, der var flere kilo for let.

Speedjob - sådan gøres båden glat i bunden

De erfarne bådebyggere Hans Nielsen og Poul Brøker fra Holbæk har arbejdet for OL-landsholdet siden Sydney 2000. De gav speedjob på Høghens Finnjolle i Rio. Læs hvordan.

Af Troels Lykke |

 

 

Under OL i Rio har bådebyggere Hans Nielsen og Poul Brøker kun arbejdet med Finnjollen, 49erne og Nacra 17eren, for surfernes RS:X bræt og Laser-jollerne måtte de slet ikke røre ved, ifølge de olympiske regler.

Sidstnævnte joller stilles i stedet til rådighed af IOC og går der noget i stykker, får man typisk bare en ny jolle.

Men især Jonas Høgh-Christensens Finnjolle har der været arbejde med, skriver BådNyt på gaden, der er gået bag scenen på OL-landsholdet i Rio i en længere artikel.

To nye Finnjoller med til OL

Jonas Høgh-Christensen havde to helt nye Finnjoller med i Rio og fik blandt andet sat sandpapir-skridmønster i den båd KDYeren valgte, samtidig blev et rorblad og rorpindsforlænger også fikset af de to håndværkere.

Men ellers har bådebyggerne brugt en del tid på såkaldte speedjob på Finnjollens bund, der skal gøre overfladen helt glat på bunden.

Et speedjob er ikke er lovligt i Nacra 17 og 49er, hvor bunden, ifølge OL-reglerne, kun må fikses hvis der er skade på bunden. Et speedjob kræver en del præcist arbejde.

Ingen flimmer i bunden

- Der må ikke være flimmer i bunden af jollen, vi lægger en sejlpind hen over bunden og sætter lys på for at se, hvor der slipper lys igennem. Vi starter med at tørslibe med korn 180 og 360 og derefter vådsliber vi helt op til vi når korn 2000, forklarer Poul Brøker, en sen aften i starten af OL, mens Hans Nielsen var nede og arbejde på Finnjollen.

Finnjollen, 49eren og Nacra 17eren fik også lavet en skarp agterkant, så vandet slipper bedre, da der er mindre friktion. Der måtte også slibes på Nacra 17erens sværd, når den fik sandkorn op i sværdkisten.

Og det skete, da bådene lå på stranden, når de ikke sejlede. De to bådebyggere fik også en stor opgave med at få målt 49erFXeren ind, da den vejede flere kilo for lidt. Her måtte de danske bådebyggere blandt andet fylde vægt på bådens to vinger, skriver BådNyt på gaden.

Især Jonas Høgh-Christensens Finnjolle har der været arbejdet med. Danskeren tog dog kun en samlet 17. plads. Alt gik imod sejleren, der også manglede fart. Foto: World Salling

 

 

 

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader