Gå til hoved-indhold
First 40feren er hentet i Italien og familien sejlede båden hele vejen hjem. Foto: Troels LykkeKapsejlads
First 40feren er hentet i Italien og familien sejlede båden hele vejen hjem. Foto: Troels Lykke

First 40 til hele familien

Stig Wittrup låner tit sin franske First 40 ud til sine to aktive sønner, men han sejler også solo i båden til Silverrudder rundt om Fyn. Ejeren sejlede selv båden hjem fra Italien på en måned.

 

Af Troels Lykke |

Stig Wittrup har sin båd, en First 40 fra 2010, liggende i den idylliske Snaptun havn, der ligger ved indsejlingen til Horsens Fjord.

Den 53-årige sejler, der ejer en muslinge-fabrik med sin bror, er ikke nærig med at låne sin båd ud til sine to sønner Magnus på 16 år og Simon på 24.

Vi møder Stig Wittrup til Palby Fyn Cup, lige efter at Magnus og hans venner, der er mellem 16 og 20 år, lige har lavet en skudstart under svære forhold med strøm og næsten ingen vind.

De ni unge sejlere der alle har en fortid på Hou Maritime Efterskole, trænede med Fyn rundt-sejladsen til ORC-VM for store både ud for Skovshoved til juli, hvor de unge selv skal sejle.

"Jeg gav dem nogle råd Fyn rundt og vi talte meget om trim af vores nye sejl, det tog et stykke tid at finde ud af det, men vi blev desværre slået af tre X-40ere blandt andet," siger Stig Wittrup, der havde travlt da vi talte, for få dage efter skulle han i båden sejle tomands-sejlads med sønnen Magnus i Classic Fyn Rundt.

Single- og doublehandsejlads

Faktisk sejler familien Wittrup en del twohand-sejlads, der også tæller Aarhus Two-star til Samsø, hvor han også skal sejle med Magnus.

"Jeg sejler tomands-sejladser med Magnus og Simon på skift. Det giver mig en stor glæde og vi klarer det tit godt. Magnus har fx altid styret båden. Men derudover låner drengene båden til tur, og Magnus sejlede ORC-VM og jeg havde sponsoreret nogle nye North-sejl  3di men ellers har de selv anskaffet alt, og det blev da lige en udskrivning på 280.000 kroner for et storsejl, fok og en spiler. Jeg håber sejlene kan holde 5-6 år til kapsejlads, men de ville ikke love noget om holdbarhed hos North Sails", siger en grinende Stig Wittrup, der selv holder af at sejle singlehand-sejladsen Silverrudder i Svendborg.

Her klarer han sig også godt, dog ikke fra sidste år, hvor han stod på grund i Svendborg Sund i 20 minutter, førend han selv kom fri. Men året før gik det bedre, troede han i hvertfald. For her havde Snaptun-sejleren også været på grund, men havde sat motor for at komme fri, og det betød at han blev diskvalificeret.

"Jeg troede at jeg havde vundet i både over 40 fod, indtil min logbog blev læst, der stod det at jeg havde startet motor, men den må man kun bruge, hvis det er livstruende, ellers bliver man disket", forklarer Stig Wittrup.

Singlehand-sejlads trækker i ham af flere årsager.

"Jeg har fisket muslinger alene i mange år og så bliver man lidt en ener og kan lide at gøre alting selv, og man kan ikke kritisere andre for at de ikke går højt nok op i sejladsen", siger han.

Sejlet hjem fra Italien  

Alene var Stig Wittrup dog ikke da han sejlede båden til Danmark fra Italien ved Trieste i Adriaterhavet. En tur på 3.500 sømil, som tog en måned. Starten i april 2014 var noget hård for mandskabet på fem i båden, som han havde betalt en million kroner for.

First 40eren fra 2010 havde dengang kostet 2,3 million kroner, men alt var ikke i orden. Stig Wittrup opdagede f.eks. at han ikke havde fået en  2,5 meter T-køl, som der stod i salgsannoncen, men under båden var blot en almindelig L-køl, der kun stak to meter.

Noget som der siden blev kompenseret for i prisen. Der var også andre ting, der skulle være i orden, før Middelhavet, Altanterhavet og den Engelske Kanal blev krydset.

"Først måtte vi sætte båden i stand i tre dage, da der var muslinger under båden, der ikke havde været på land i halvandet år, men om læ var den næsten helt ubrugt. Men ekkolod og vindinstrumenter måtte fikses og roret sad fast og der måtte nye rorlejer i. Da vi så endelig var klar, stod der en brænding på fem meter lige uden for havnen, så vi måtte vente to dage med at forlade den italienske havn", fortæller Stig Wittrup, der havde en kæmpe oplevelse med at sejle båden hjem.

"Turen startede dog barsk med kuling, hvor båden virkelig blev testet, men vi havde ikke spændt masten hårdt nok op, men den blev om bord, modsat vores sprayhood, der blev revet af en kæmpe bølge. Da vi nåede til Sicilien stod en af, efter han havde været ret søsyg og en anden skulle hjem, derfor var vi kun mine drenge Magnus og Simon om bord, siden fik vi en mand ekstra på ved Malaga og ved Gibraltar overraskede min hustru Jane os, da hun pludselig mødte op og sejlede med et døgns tid", fortæller skipperen.

Der tidligere havde en First 36.7. Siden havde holdet en fin tur op langs Portugal i flot vejr, men på kryds og da de kom til Biscayen gik vinden i vest og holdet kun sejle i store bølger i vind fra 8 til 17 m/sek. mod den Engelske Kanal.

For anker ved Æbelø

Holdet fik virkelig testet båden på turen og i dag er Stig Wittrup og hustruen rigtig glad for den. Til tur bruges den dog for tiden mest til at sejle to timer til Æbelø for at lægge for anker, men Norge og Sverige venter.
Især det vestlige Norge trækker.

"Her finder man stejle klipper i storslået natur og hvor der ikke er mange mennesker", siger sejleren, der ikke er i tvivl om at den franske First 40 fra Beneteau passer perfekt til ham og familien. En båd, der går syv knob på kryds.

"Båden har et dejligt stort, åbent cockpit, og i kahytten er der otte sovepladser. Og den er perfekt til tur- og kapsejlads og den er købt til en overkommelig pris. Den er fin at låne ud til mine børn, selvom det slider, men jeg kan godt lide at de bruger båden så meget som muligt", fortæller Stig Wittrup.

Her er sejlerne under Palby Fyn Cup 2016.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader