Gå til hoved-indhold
Kort fra Seapilot over samme område som Iq-kortet nederst i artiklen. Her står, modsat Iq-kortet, ikke noget om Drogden. Foto: Bøje LarsenUdstyr
Kort fra Seapilot over samme område som Iq-kortet nederst i artiklen. Her står, modsat Iq-kortet, ikke noget om Drogden. Foto: Bøje Larsen

Bøje: Kom i gang med elektroniske kort og AIS! (3)

Hvis du endnu ikke har en kortplotter eller AIS, vil jeg anbefale, at du kommer i gang, med mindre du faktisk kun sejler ud for at se til ruserne, og de ligger tæt på, opfordrer Bøje Larsen.

Af Bøje Larsen |

Jeg er jo ved at beskrive kortplotterprogrammet Seapilot, der i mit tilfælde kører på min iPad Mini. De to første blogs er her og her.

Et særligt problem, ser jeg, er, hvis man vil have f.eks. radar og gerne vil se signalerne på sin iPad. Det tror jeg, ikke kan lade sig gøre. Jeg ser, at Furuno reklamerer med, at man via en app kan gøre det f.eks. på en iPad, men det kommer så ikke ind som overlay på kortene, hvilket måske også vil blive for meget af det gode.

Jeg ser på nettet oplysninger om, at til det amerikanske OpenCPN (se nedenfor) har nogle udviklet en app, der muliggør Garmin-radarsignal på en iPad-baseret kortplotter. Men hele dette område er på vej.

Jeg er ikke i tvivl om, at vi snart vil se, at hardwareproducenterne (dvs. dem der laver AIS-ting, radar osv.) vil sikre sig, at de kan vise data på iPads og lignende. Og at program-/app-producenterne vil sikre, at de kan forbinde til forskelligt hardware via WIFI eller USB. Men det er ikke helt let pt. 

Og hvad med at styre autopiloten fra kortplotteren? Jeg ser det ikke løst. Min oldgamle, fastmonterede Phillips GPS-modtager, der kan lave ruter og waypoints, kan gøre det, men det er besværligt. (Måske mere om dette herlige historiske arvestykke en anden dag). Men jeg har ikke følt behovet. 

Jeg lægger typisk en kurslinje på iPad’en og sætter så autopiloten til at følge en kompaskurs svarende til den. Man ser hurtigt afvigelserne og kan korrigere ind. Jeg kan derfor heller ikke sætte en styring efter vindretning ind, men det er snarere en begrænsning i autopiloten, som jeg dog er efter.

Kort over Det Sydkinesiske Hav 

Jeg har set lidt på alternativerne, meget lidt. Et af dem er SEAiq. Det kan også installeres på Apple, Android og Windows platforme. Jeg har installeret det på iPad’en. Jeg husker, at jeg skulle betale, men jeg kan i dag ikke se hvor meget. Nogle hundreder kroner, tror jeg. 

Også her skal man så købe kort ekstra, men i modsætning til Seapilot kan man vælge forskellige leverandører. Jeg valgte, tilfældigt, Chartworld.com. Her har de kort over hele verden. Også Danmark, som jeg valgte. Jeg valgte også for sjov et over Det Sydkinesiske Hav, så når du en dag ser en LM 27’er på de egne, så er det måske mig, der af rene besparelsesgrunde vælger at sejle derhen, hvor jeg allerede (i hvert fald for et år) har søkortet.

Prisen på kortet var ikke mindre end hos Seapilot. Funktionsmåden og skærmbilledet ligner Seapilots, se billederne. Det synes mig langsommere ved opdatering, f.eks. når man zoomer ind eller ud sammenlignet med Seapilot. Man kan også få AIS-data ind via internettet såvel som via transponder/WIFI og mange andre tillægsfunktioner. Det mærkelige er, at det danske kort ikke går nord for Frederikshavn, men det er en detalje. Afgørende kan selvfølgelig være, at Chartworld har kort over hele verden.

Et andet er OpenCPN, som jeg ved endnu mindre om. Her skulle være adgang til amerikanske, gratis kort, men vist kun over USA. Det er også her, at jeg læste om muligheden for at få radardata ind fra Garmin. På Google Play (for Android-området) kan jeg se, at man kan downloade det som app. Jeg kan ikke se dem på App Store.

Russiske ubåde dropper AIS 

Som med al ny teknologi skal man som AIS bruger nærmest slå tre kors for sig: Ikke alle både, slet ikke lystbåde, har AIS. Selv erhvervsbåde, der skal have det, hvis de er over 300 bruttotons, er passagerskibe eller fiskebåde over 15 m, kan have slået det fra for lystbåde (klasse B AIS), hvis det bliver for meget på skærmen. 

Systemet kan være itu, de kan sidde og sove og ser dig ikke på skærmen. Altså er der stadig mulighed for at støde ind i andre, hvis det skulle være ens morbide drøm. Især hvis man lægger sig til at sove på befærdede steder og stræder. 

Man kan selv slukke for sit udgående AIS-signal. Det kan være, at man ikke vil have, at offentligheden ved, at man altid sejler til Flakfortet for at mødes med sin kæreste, når man derhjemme har sagt, at man skal ud at se til ruserne. 

Jeg tror ikke, at erhvervsbåde må slå det fra, undtagen i særlige situationer. Søværnets både behøver ikke altid at fortælle, hvor de er, men det er måske kun i krigstid? Jeg tvivler på, at russiske ubåde i Skærgården viser AIS-signal. Dronningeskibet? Erhvervsfartøjer kan vist også slå det fra, når der er piratrisiko; der er jo ingen grund til ligesom at fortælle, at her kommer jeg. 

Hop ind i junglen 

Mere korsslåen: AIS kan ikke erstatte radar (de kan forskellige ting), det kan ikke erstatte det nok overdrevent berømte gode sømandsskab, det kan ikke erstatte udkig og kan sikkert heller ikke erstatte gymnastik og kolde afvaskninger (det har jeg ingen erfaringer med). Men det er fantastisk. Seapilot med.

Hvis du endnu ikke har en kortplotter eller AIS, vil jeg anbefale, at du kommer i gang, med mindre du faktisk kun sejler ud for at se til ruserne, og de ligger tæt på.

Det er lidt af en jungle, men jeg tror, at den eneste måde at finde rundt i den er at begynde. Det første udstyr er, ligesom man sagde om køb af PC’er i sin tid, kun en læringsinvestering. Det samme gælder vel også med ens første båd. 

Det er først, når man har prøvet, at man kan vurdere, hvad man har brug for. Det kan man næsten ikke læse sig til. Jeg så også et slogan på nettet, der kan være relevant her: ” Good judgement comes from experience, and a lot of that comes from bad judgement. ” Jeg tillader mig at forkorte og oversætte som: ”Erfaring kommer ofte fra dårlig erfaring.”

Del dine erfaringer 

Skriv gerne ind med dine erfaringer med iPad og lignende som kortplotter og evt. med AIS. Enten i feltet forneden eller, ved længere kommentarer, til min mail boje (at) minbaad.dk, så sætter jeg guldkorn her på bloggen. 

Du kan også stille spørgsmål, som jeg kan besvare inden for det, jeg ved. Det ville tillige være dejligt, hvis min med-blogger Signe Storr, der sejler på de varme lande, vil fortælle, hvad grej de har og deres erfaringer med dette. 

Læs første del af bloggen her og anden del her.

Bøje: I den kommende tid bliver der nok en del afbrud i bloggeriet fra min side. Båden skal i vandet og alt det der.... Der er også andet legetøj, der skal ud i solskinnet og pudses og leges med.

SEAIq-kort over området omkring Drogden, hvis man skal tro, hvad de siger. Men Drogden ligger sydligere, men det er den eneste fejl, jeg har fundet. Foto: Bøje Larsen

SEAIq Helsingør havne. 

SEAIq dækning i Europa. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader