Gå til hoved-indhold
Sunbeam 22.1 vejer 1,3 ton og er fladbundet og surfer derfor let, viste test i Atlanterhavet.Test
Sunbeam 22.1 vejer 1,3 ton og er fladbundet og surfer derfor let, viste test i Atlanterhavet: Foto Bertel Kolthof

Test af Sunbeam 22.1: Weekendbåd fra alperne

Mest læste test i år af enkeltskroget både er denne østriske Sunbeam 22.1 med fire store køjer. Båden kan trailes og sættes i vandet uden kran. 23.053 sejlere har læst test siden april.

 

Af Troels Lykke |

Sunbeam 22.1 er vågen. Man mærker det straks. Accelerationen, der føles stor fordi man sidder tæt på vandet. Og faktisk har den solgt rigtigt godt med over 130 solgte, erfarer minbaad.dk under bådudstillingen i Hamborg i år i november.

På kryds sejlede vi hæderlige 5,5 knob i 6 m/sekunder vind, og gik 45 grader til vinden, endda selvom fokkeskødet er placeret oppe på ruftaget. Roret gik let og man sidder fint oppe på cockpitkarmen og med justerbar rygstøtte.

Se test på 3 min. video, hvor tyske Yacht er om bord.

Hal og skøder er lette, når de skulle hjem på et pænt stort Harken-spil. Vi mærkede det på Atlanterhavet, hvor den østrigske båd surfede ved fra 6 m/sek. efter gennakeren blev sat på et bovspryd, der på en skinne blev skubbet 40 centimeter ud foran stævnen.

Den 1300 kilo, fladbundede båd var let at styre når vi surfede 8,7 knob og skumsprøjt stod ud til siden. Det er dog ikke en J/70er, der kun vejer 795 kilo, men den har heller ikke en kahyt som den østrigske båd.

I det hele taget er der mange ting der er ændret på den østrigske legende, Sunbeam 22, der stadig sejles i og som der er er bygget 1200 af siden 1967.

En tid hvor rullekravesweateren og rockbandet The Doors var populært.

Nu forsøger Sunbeam Yachts med en ny salgssucces. Svaret er den nye Sunbeam 22.1, der er designet af værftets hovedperson Gerhard Schöchl og det anerkendte, slovenske konstruktør-team J&J-Design. De har skabt en tidløs 22 fods båd, som har ændret sig radikalt fra den første Sunbeam 22, der i dag er 50 år gammel.

Så er det vel også på tide at udvikle en ny?

Forskel på ny og gammel

I forhold til den ældre, er Sunbeam 22.1s nye vandlinje forlænget en meter, bredden er øget 35 centimeter og båden har med chine (kant) fremme og agter, langt mere skrogstabilitet.

Samtidig er volumen over vandlinjen øget betragteligt, hvilket gør at der er rigelig plads til at fire personer kan sejle og sove i den nye båd, hvor cockpittet er over to meter langt.

Sejlarealet er forstørret fra 19 til 28 kvadratmeter, det skyldes især at Sunbeam Yachts har valgt et større storsejl med stor kappe, der lader sig gøre, da der nu ikke er hæktag på, som i 60erne.

Den største forskel er imidlertid vippekølen på den nye Sunbeam 22.1. I dag stikker kølen fra 0,6 meter til 1,4 meter og kan vippes op i en kølkiste, der praktisk er skjult under forkøjen. Den sænkes og hæves med et 4:1 udveksling og kører let. Kølen vejer kun 230 kilo og er under 40 centimeter smal, derfor driver Sunbeam 22.1 let i en havn eller under en start.

Men det gør den ældre Sunbeam 22 meget mindre.

Dens  køl er nemlig langt bredere og stikker mellem 0,48 meter til 1,15 meter og vejer 350 kilo. Dengang i 1967 kunne man også købe Sunbeam 22 med fast køl, der stak 1,15 meter.

Roret på den nye kan samtidig slås op på ingen tid med hjælp af to innovative gaspatroner, samtidig er der på agterkanten et såkaldt  Bionik-Design, der gør at vandet slipper roret endnu lettere. På den gamle båd er roret tykkere, bredere og stikker ikke ikke så dybt. Til gengæld er der et rorskæg foran, der sikrer at båden sejler mere stabilt, når roret slippes.

Den nye Sunbeam 22.1 har imidlertid et beslag i cockpitkarmen, så roret kan fikseres, hvis man sejler alene og vil på fordæk eller regulere fokken, uden at båden farer op i vinden.

Tungere end fortidens båd

Skroget er langt mere voluminøs i dag, så der er plads til store køjer og stort cockpit.

Båden, der var nomineret i European Yacht of the Year 2017, kan gøres hurtigere hvis man gør den 100 kilo lettere med fx mindre kistebænke og mindre aptering om læ, hvis den skal bruges til kapsejlads, som den fx skal i Østrigsk Segel-Bundesliga, hvor den dermed er sikret synlighed.

Båden er let at håndtere på læns. For i dag er den konventionelle spiler død, nu har båden gennaker der blot kan rulles ud og et bovspryd, der kan skubbes 40 centimer ud foran stævnen. Fokken er med forstagsrulle.

-Det er med andre ord gjort mere simpelt at sejle de seneste 50 år og farten er også øget med en halv knob på kryds, fortæller direktør fra værftet Gerhard Schöchl, der er med BådNyt under testen.

Let er det også når båden skal i vandet. Den køres blot ud på en rampe og sættes i, og masten kan rejses for håndkraft. Masten står på et mastebeslag i ædelstål, hvor mastebunden er fastgjort med to bolte og dermed er bunden fast, når den ni meter høje mast skubbes op.

Fleksibel og prisbillig

Sunbeam 22.1 er ikke en båd med de store revolutioner.

Alt er set før i nyere tid, men Sunbeam Yachts tager tursejlerne seriøst med stort cockpit og store køjer, hvilket forsøder en weekendtur gevaldigt.

Båden kan samtidig bruges til kapsejlads, hvilket gør båden til et køb på 300.000 kroner sejlklar. En pris hvor mange sejlere kan være med. Otte af bådtypen er solgt, det tal kan let blive tidoblet på to år.

BådNyts udsendte Troels Lykke styrer her den østrigske, sjove og praktiske båd under test i La Rochelle under European Yacht of the Year 2017: Foto Bertel Kolthof

Konklusion

Alpebåden Sunbeam 22.1 er et frisk og sjældent pust blandt de mindre både, som mange værfter har svært ved at tjene penge på.

Producenten har vist stort hensyn til især tursejleren, da køjerne er store og anvendelige under en weekendtur.

Cockpitbænkene er også over to meter lange, hvilket også kommer en tre personers kapsejladsbesætning til gode, men tag ikke fejl.

Siddekomforten er nemlig intakt med høje og rigtigt vinklede rygstøtter i det åbne cockpit, der gør det let at bade fra. Prisen til lige under 300.000 kroner sejlklar virker ikke skræmmende.

Til sammenligning koster en SeaScape 24 hele 440.000 kroner.

Med Sunbeam 22.1 får man en gennemtænkt turbåd, der kan trailes til fjerne egne, man ellers ikke ville sejle i.

Sunbeam 22.1

Længde med bovspryd   6,85 m

Skroglængde     6,70 m

Vandlinjelængde     6,62 m

Bredde                 2,49 m

Dybgang, vippekøl  0,60 til 1.40 m 

Vægt     1,3 t

Kølprocent og vægt          18/230 kg

Mastehøjde over vand    10,41 m

Motor                         påhængsmotor

Storsejl    16,8 m2

Fok      10,9 m2

Stagsejl      15,7 m2

Asymmetrisk spiler     35 m2

Kategori  B - 6 personer, C – 8 personer, D – 10 personer

Byggemateriale skrog i plywood med epoxylag

Design                     J&J/Schöchl

Pris sejlklar    298.700 kr.

Inkluderet i sejlklar pris: storsejl og fok, skøder, fendere og

lænsepumpe blandt andet

Ekstraudstyr

El-motor – Aquamot 18.000 kr.  

Kemisk toilet   3.450 kr.

Bundmaling  13.700 kr.

Kompas    3.600 kr.

Køleskab     750 kr.

Landevejstrailer   30.000 kr.

Værft www.sunbeam.at i Østrig

Kahytten har kun en ståhøjde på 1,37 meter, men man sidder fint og sovekomforten er i top med fire køjer der alle er over to meter lange: Foto Bertel Kolthof

Lille båd med stort, rent cockpit, der er over to meter langt og rygstøtten er tilpas høj. Et cockpitbord kan sættes op: Foto Bertel Kolthof

Motor
content-loader
content-loader
content-loader