Gå til hoved-indhold
Bådtypen Banner 34 er baseret på et IOR skrog fra start/midt 80’erne. Det var en tid, hvor der skete rigtigt meget i dansk sejlsport. PrivatfotoKapsejlads
Bådtypen Banner 34 er baseret på et IOR skrog fra start/midt 80’erne. Det var en tid, hvor der skete rigtigt meget i dansk sejlsport. Privatfoto

Hvor er IOR bådene fra 80’erne?

Banner 34-sejler Martin Bjørn Christensen fra Jyllinge er klar til Palby Fyn Cup: - Men hvor er alle de flotte, rumlige og stadig relativt hurtige IOR-både på kapsejladsbanerne?

Af Troels Lykke |

Jeg er en glad ejer af en Banner 34 (DEN 39, Dagmar), som jeg har haft i snart 6 år, fortæller den aktive Martin Bjørn Christensen i et opråb til minbaad.dks læsere.

Han fortsætter:

Jeg valgte at købe en Banner 34, da jeg synes den har nogle utroligt flotte linjer, der slutter med en rigtig flot og fræk hæk, som slipper vandet flot. Bådtypen har også en karakteristisk knæk-stævn, som er prikken over i’et.

Båden ligger i Jyllinge Lystbådehavn, hvorfra vi deltager i tirsdagsaftenkap’erne og i så mange kapsejladser det er muligt at nå i Isefjordkredsen.

Aktiv i flere kapsejladser

Det bliver til Sjælland Rundt på Indersiden SRPI – super sjov og hyggelig sejlads, Sydfjords stævnet (Herslev), Jyllinge Open, Hesselø Rundt (Hundested) og Afrigger stævnet (Roskilde).

Og så tager vi til Palby Fyn Cup, hvor vi allerede er tilmeldt til maj. Det bliver vores 5. gang. Synes det er sjovt at deltage i en sejlads med 300 startende.

Er heldig nu at have et super (stabilt) gastehold. Vi nu er 4 faste ombord. Har selvfølgelig selv haft udfordringen med at finde en besætning, som synes at skippers luner er ’sjove’.

Det er ikke en nem øvelse af få et gastehold stablet på benene. Gasterne på Dagmar tager indimellem et gasteforeningsmøde, hvis skipper bliver for tosset, som skipper selvfølgelig får referat fra (ved selv at deltage ).

Bådtype baseret på IOR-skrog

Bådtypen Banner 34 er baseret på et IOR skrog fra start/midt 80’erne. Det var en tid, hvor der skete rigtigt meget i dansk sejlsport.

Sjælland Rundt toppede med ca. 2000 deltagere og Fyn Rundt med over 1000 deltagere - aktiviteten i bredden var generelt høj på kapsejladsfronten i Danmark.

Selv til aften-sejladserne var der 2-3 gange så mange på vandet i forhold til hvad mange klubber kan mønstre i dag (der er nok undtagelser). 

Dengang blev der solgt mange af de meget hurtige IOR inspirerede både, som X-102, Dehler 34 og min egen Banner 34, alle ¾-ton inspireret.

Derudover kom der også en hel del ½-tonnere bl.a. X-95. Hvor er alle de flotte, rumlige og stadig relativt hurtige både på de danske kapsejladsbaner?

Det ville være sjovt, hvis der ville være nok af de nævnte bådtyper, som kunne samles til kapsejlads-fællesskaber, hvor erfaringer og molepral ville være en naturlig del af fællesskabet.

Bådene er jo ikke helt nye længere, så udveksling af hvordan bådene bedst holdes sunde, opdateret grej og erfaringer fra banerne og på turene rundt i sommerhavnene. 

Distance sejladser som Palby Fyn Cup (og classic) hvor der er mulighed for at samles flere, får altid en kapsejler frem i mig.

Et eller flere større felter af samme båd-kategori (IOR’en) vil have mulighed for at prøve farten af mod lignende både må da være muligt. Så, det er hermed en opfordring; find din Banner 34, X-102, Dehler 34/343 og lignende frem, og lad os mødes i Bogense.

Er glad for at der allerede er meldt 3 x Banner 34’ere til start i Palby Fyn Cup 2017, og vi er lige nu et af de største felter.

Har startet facebook-side

Har startet en facebook-side for Banner 34’ere, så vi der kan lide Banner 34’eren virtuelt kan holde hinanden opdateret. Siden er åben for flere.

Jeg er fuldt ud bekendt med at der er hurtigere både i samme størrelse og at DH målereglerne ikke hjælper på overalt-resultatet heller, men synes ikke det gør så meget når der er flere relativt sammenlignelige både samlet. ’Lige børn leger som bekendt bedst’.

Men når det er sagt, så er det stadig sjove og stabile både, som der er en del af i de danske lystbådehavne.

Hvor er I henne?

Martin Bjørn Christensen

Jyllinge

Banner 34 i god stil.

Sådan så ror køl ud i 80erne.

Martin Bjørn Christensen efterlyser IOR-både som X-95, X-102, Dehler 34 og Banner 34.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader