Gå til hoved-indhold
75 årige Kaj Ebler Hansen har haft sin Omega 42 siden 1999. Han betalte 400.000 kr. for denKapsejlads
75 årige Kaj Ebler Hansen har haft sin Omega 42 siden 1999. Han betalte 400.000 kr. for den. Foto: Troels Lykke

Omega 42 - velsejlende til solotur om Fyn

Den slanke svensker har i sytten år scoret point hos Middelfart-sejler Kaj Ebler Hansen (79), der nu bruger båden til ny solo-sejlads rundt om Fyn med gourmet-stop i Lundeborg.

 

Af Troels Lykke |

Lange, smalle både med stort overhang i stævnen er både, som danskerne kigger ekstra på i de danske havne. Det fortæller Omega 42-ejer Kaj Ebler Hansen, æresmedlem og tidligere formand for Middelfart Sejlklub. 

- Mange spørger til båden, når min hustru og jeg sejler til Læsø, Anholt og Mariager Fjord, fortalte den fynske sejler i 2016. Nu deler vi igen artiklen om den smukke båd.

Svenske Omega 42, der er bygget i høj kvalitet med mahogni-aptering, kom frem i 1977, og ifølge Middelfart-sejler Kaj Ebler Hansen er hans båd fra 1985 en af de senest byggede med byggenummer 141.

Men i 2006 genoptog Lidköpings Båtsnickeri produktionen af båden i en periode. Her var prisen 1,8 mio. kroner. Kaj Ebler Hansen gav dog kun 400.000 kroner for sin brugte Omega 42 i 1999.

Varmt vand ombord

En 12,8 meter lang båd med et stort, dybt cockpit og lavt fribord , som man ikke ser på nye turbåde i dag. Båden, der er tegnet af den svenske kultdesigner Peter Norlin, går med sine lange, harmoniske linjer og sit smalle skrog som et eksprestog gennem bølgerne.

- Omega 42'eren er virkelig vejlsejlende. Den går syv knob på kryds, og du skal først rebe storsejlet fra otte m/sek. Der er jo næsten fire tons bly i kølen, men den er ikke underrigget, og så er det altid let at finde en havneplads, da den kun er 3,10 meter bred, siger den fynske sejler.

Nede i kahytten er der seks sovepladser og ståhøjde på 1,85 meter. Varme er der også kommet i båden.

- Vi sejler fra det tidlige forår til sent efterår, derfor har vi fået oliefyr i båden. Jeg har også installeret koldt og varmt vand ombord, ligesom jeg har fået installeret nye Raymarine-kortplottere og Silva-vindmåler, forklarer Kaj Ebler Hansen, der er god til at bruge sine hænder til at fikse ting på båden.

I 1969 byggede han således selv en Nimbus 26.

Sejler med skrap bror

Flertallet sejler båden med rorpind, hvilket er et særsyn for så store både, men Kaj Ebler Hansen har, som en af de få, sat rat på sin båd. Det kan vi se, da vi møder ham under Palby Fyn Cup, hvor han blandt andet sejler med sin lillebror Hans Ebler, der har vundet en del i Ylva-klassen.

- Det er super at sejle med min bror, han er en god taktiker. I flere år sejlede vi mod hinanden, da han sejlede i sin Elvstrøm 42, han slog os altid, og vi blev nummer to. Vi har fået en del andenpladser, siger Kaj Ebler Hansen, der har sejlet kapsejlads Fyn rundt i 40 år. Det er der flere grunde til:

- Det er et meget varieret farvand at sejle i, og en lang tur hvor vi kommer tæt på hinanden. Det er nok meget en tur, mere end det er kapsejlads. Vi får i hvert fald en pilsner og får god mad på turen, forklarer Omega 42-ejeren.

Ny solo-sejlads med pitstop

Han er faktisk så glad for at sejle Fyn rundt, at han nu står bag en ny tursejlads rundt om Fyn i august. I år deltog dog kun tre både i premieren, men han håber, at flere bider på fremover.

- Jeg kalder den Fyn Rundt med gourmet-stop i Lundeborg. Det er en social tursejlads. Vi startede klokken seks lørdag morgen i Middelfart, så vi kunne være fremme i Lundeborg til grillbuffet klokken 18 på kroen.

Det er vigtigt, at man kommer til tiden. Derfor må man gerne sejle for motor gennem Svendborgsund, hvor sejlerne ikke ønsker at kæmpe tre timer i modstrøm. Man må i det hele taget godt starte motoren, hvis man er håbløst bagud til at nå middagen, fortæller sejleren, der sov i Lundeborg efter første etape.

- Vi overnattede i Lundeborg og startede klokken syv næste morgen. Det var en tur, og med selvstyrer er Omegaen let at sejle, ligesom det er enkelt at sætte spiler i 7-8 m/sek., som vi havde på turen. Det var en virkelig udfordrende og sjov sejlads, men man skal selvfølgelig huske at tage livline på hele tiden, påpeger Kaj Ebler Hansen, der dog ikke kom først i mål i Middelfart.

Det gjorde en Luffe 37, der sejlede en kortere distance, da den som den eneste af de tre både kunne sejle gennem lavbroen ved Storebæltsbroen, mens Omega 42'eren og en X-362'er måtte sejle den længere distance, hvor højbroen bliver passeret.

Specifikationer - Omega 42:

Design: Peter Norlin

Byggeår: 1977

Længde: 12,80 m

Bredde: 3,10 m

Dybgang: 1,67 m

Deplacement: 7,40 ton

Kølvægt: 3,75 ton

Dieseltank: 80 l

Vandtank: 135 l

Motor: Yanmar 27 hk

Brugtpris: 400.000 kr.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader