Gå til hoved-indhold
Leidi 600 sejler bedst i langsom fart. Den er svær at få op at plane og virker tung at sejle i høj fart. Foto: Troels LykkeTest
Leidi 600 sejler bedst i langsom fart. Den er svær at få op at plane og virker tung at sejle i høj fart. Foto: Troels Lykke

Test af Leidi 600: Billig retrobåd fra Kroatien

Selv sejlere holder af den lille charmerende Leidi 600, som spinner fint og næsten lydløst med under tolv knob, men i højere fart virker båden tung at sejle.

Af Troels Lykke |

Vil du nyde sejladsen i et roligt tempo, uden at båden planer, så er Leidi 600 er rigtigt godt valg. Den glider fint gennem vandet med et skrog, uden særlig meget vandmodstand og med lav hastighed hører man stort set ikke den 115 hestekræfters motor fra Zuzuki.

Motorbåden kunne derfor sagtens være til sejlere, der ikke magter at kæmpe med tunge sejl til søs, men blot ønsker sig simpel sejlads mellem de danske havne. Og båden virkede bestemt sødygtig og stabil, selvom den kun er syv meter lang og to en halv meter bred.

Båden kan derfor sagtens krydse Kattegat i hårdt vejr. I bølgerne larmede den heller ikke med et skrog, der 'slog' sig i bølgerne, nej, her da skar båden gennem bølgerne.

For Leidi 600 har en stejl, spids stævn og godt V-formet undervandsskrog, der kløver bølgerne vældigt fint. Båden har samtidig vandrette lister i vandlinjen fremme i båden, som medvirker til at stabilisere bådens rulninger, hvor meget det virker, er nu tvivlsomt, men smart ser det ud.

En mindre køl sørger samtidig for at rulningerne reduceres, og kølen sørger også for, at båden driver mindre under havnemanøvre i blæsevejr.

Kan bruges hele året

Bølgerne kommer ikke sådan lige ind over Leidi 600, da stævnen går højt op over vandlinjen, hvorefter skroglinjerne falder længere ned mod vandet, jo længere tilbage man er i båden.

I store bølger vil bølgerne dog stå ind over kahytten, men her står man tørskoet og kan lade vinduesviskeren køre. Leidi 600 egner sig faktisk til tursejlads året rundt, da man netop styre inde i en lukket kahyt, hvor de fleste i Norden vælger at få installeret et oliefyr.

På en varm sommerdag kan rorsmanden imidlertid ikke få solen at mærke, særligt meget, da der kun er en lille luge i toppen af taget. Til gengæld er der meget udluftning at få med to skyderuder i hver side og en kæmpe skydedør tilbage i den 3,8 meter lange, åbne kahyt.

Men gæster om bord kan sole sig på det store agterdæk, hvor et cockpitbord hurtigt slås op, det samme gøres også med bænke i hver sin side. Der er beklædt i smagfuldt teak, som dæk, dørk i kahytten og agterplatformene også er. Imidlertid er det noget der koster ekstra, forklarer den norske forhandler, Tore

Løvig fra Leidi Nordic A/S, der også har Danmark som sit salgsområde. Når man vil bade og ligge stille, er det let at sænke ankeret, der hænger ude foran båden på en bred platform, der samtidig er praktisk at træde på når man skal om bord.

Håndlister øger sikkerhed

Og når man går nede fra det store agterdæk og op for at smide ankeret i stævnen, så er der et 20-30 centimeter smalt sidedæk at gå på, kunne jeg konstatere under testen i Oslo. Men jeg faldt ikke i vandet på vej op, da søgelænderet er højt og samtidig er der håndlister på taget hele vejen frem mod stævnen, noget Ledi 600 scorer point for.

Sikkerhed er der også på agterdækket, da der er en håndliste hele vejen rundt, men børn kan stadig krave op på bænkene eller de to sæder helt tilbage i båden, hvorfra de kan falde i vandet, så mere børnesikker er båden heller ikke.

Agterdækket er lidt umoderne, da der ikke er kan åbnes en dør, så man let kan komme ud til badeplatformen, når man skal i land eller vil tjekke sin motor, men hvis problemet er til at overse, hvis man ikke er for stivbenet, når man vil træde ud på de brede agterplatforme.

Retrolook

Springet gør, at båden ser klassisk ud og giver den et retrolook, som var det en fiskerbåd fra ældre tid, dog i nedskalleret stand. Den kroatiske  designer, Marsel Brkic, der med sit team har bygget båden på fabrikken Obrt Leidi, uden for byen Pula i Kroatien, har også valgt en kahyt, der kan minde om en fiskerbåds.

Og der er da også runde koøjer i kahytten, som bruges på fiskerbåde. Og tung fiskerbåd, det tænker jeg desværre også, da jeg gasser helt op for den  firecylindrede115 hk Zuzuki påhængsmotor, som er bag på båden, der  kan plane, trods sine to tons.

Og det var ikke nogen fornøjelse, heller ikke da jeg når maksfarten var på 24,5 knob. Bådens motor larmer og Leidi 600 virker træg og kedelig at sejle. Producenten anbefaler, at båden kan sejles med en motor fra 40 hestekræfter og op til 150.

Jeg vil måske foreslå at man vælger en motorstørrelse midtimellem, det er i hvert fald ikke den store sejlglæde man har, når båden planer, så hellere sejle langsommere, her virker retro-konstruktionen langt bedre i vandet, efter min smag.

Med fuld fart bruger motoren ifølge vores oplysninger imidlertid kun 19 liter benzin i timen ved maksimal hastighed, mens forbruget falder til  5-6 liter benzin i timen, hvis farten sænkes til den optimale fart på 10-12 knob.

Ingen dør til forkøjen

Der er ikke meget plads i kahytten på Ledi 600, men den er godt udnyttet. Lige når man træder  20 centimeter ned og ind i  kahytten, finder man et bord og to sæder, hvor man desværre sidder noget lavet, men man kan sidde og spise og hygge sig der, mens man kigger ud af de små koøjer.

Stedet kan også omdannes til en mindre køje, når bordet sænkes i niveau med sæderne. På den anden side er der vask, køleskab og et lille gasblus, hvis man vel og mærke vipper førersædet væk.

Lige foran førersædet og længere nede, findes et pænt bredt toiletrum, der dog ikke er særligt højt. Her er der heldigvis en dør, modsat til forkøjen, som er helt åben. I forkøjen  kan man ligge to personer uden man får klaustrofobi.

Prisbillig kroat

Leidi 600 er en fin lille, charmerende retrobåd til to voksne med maksimalt to små børn om bord. Og den sejler stabilt under lave hastigheder, hvor sejlglæden er høj og motorlyden lav. Med kroatiske, lave lønninger til bådebyggerne er båden utrolig prisbillig.

Båden i sig selv fås ned til bare 200.000 kroner, men med en Zuzuki-motor, Webasto-oliefyr, teak overalt og andre ting fås den sejlklar til 400.000 norske kroner, leveret i Norge. Måske ser man en i Danmark næste år. Det ville ikke undre mig.

Leidi 600
Længde    7,1 m
Vandlinjelængde  6,0 m
Bredde     2,5 m
Dybgang  0,90 m
Vægt    2000 kg
Topfart med 115 hk Zuzuki  24,3 knob
Benzintank  160 l
Antal køjer   3 + 1
Antal passagerer  7 stk.
Motorstørrelse      40 – 150 hk
Pris i Norge    400.000 norske kroner
Forhandler i Norge www.LeidiNordic.com
Leidi Nordic AS - Tlf. +47 477 03 939

PLUS
Ser godt ud på vandet
God indretning
Prisbillig

MINUS
Motor støjer ved høj fart
Tung at sejle
Adgang til badeplatform er lidt besværlig

Kahytten er 3,80 meter lang og der kan sove to personer personer i den kroatiske båd.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader