Gå til hoved-indhold
Test
Lyden er dyb fra 2 x 370 hk Mercury V8 dieselmotorer. Lydniveauet er højt, den blev målt til 87 decibel på topfarten på 46 knob, mens lydniveauet faldt til 83 decibel ved 34 knob. Fotos: Troels Lykke

Nor-Tech 420 med V-8ere: For lækker til Danmark?

Test: Nor-Tech 420 Monte Carlo fra Florida til 2,83 mio. kroner er med lavt fribord og dyb lyd fra to V-8 motorer, måske vulgær? Men den er enhver playboys drøm, konstaterede motorbaadsnyt.dk efter 46 knob.

 

Af Troels Lykke |

Så stod jer der med åben mund, da den Riva-inspirerede Nor-Tech 420 Monte Carlo  i farven Indian Grey Metalic sejlede ind til kajen. Lyden fra de to V8-motorer var dejlig dyb.

Noget af en ultra macho af en scorebåd, tænkte jeg, da jeg kiggede på den afmålte fyr, der sejlede båden uden at smile. Det gjorde jeg til gengæld, da jeg ti minutter efter planede 46 knob i amerikaneren, der ved første øjekast ligner en klassisk racerbåd.

Oplagt partybåd

Men træder man ombord er der masser af lækker cromeliste på vindspejlet og bløde, dybe lædersæder og et kæmpe hi-fi anlæg, der gør båden til en oplagt partybåd.

Nede i den mørke kahyt, der får lys ind fra to luger i loftet, er der et rummeligt toilet inde til venstre. Helt fremme er der en dobbeltkøje, og foran den er der mørke lædersæder, man fint kan sidde på under en regnvejrsdag.

Et vejr, som amerikaneren ikke er skabt til. En kaleche kan dog vippes op og hen over cockpittet, men det er ikke noget, man kan sejle med.

At båden er til solsejlads får man skåret ud i pap i en reklamevideo for bådtypen, hvor den planer i solskin med en smilende bikiniklædt kvinde som eneste medpassager.

Klarer bølger uden problemer

Jeg var også eneste passager, og i kort tid fik jeg lov til at styre båden, mens vi sejlede ud i Oslofjorden og mødte større bølger, som var ren barnemad for Nor-Tech 420 Monte Carlo, der er tretten meter lang og har et 24 grader dybt V-formet forskrog.

Rattet gik let med hjælp fra hydraulik. Accelerationen var slående, da den 5,2 tons tunge båd skulle ud af vandet, efter vi skubbede de to gashåndtag frem. De to V8-motorer fra Mercury tog godt fat, og ni sekunder senere planede vi med 22 knob.

Få sekunder efter var vi oppe på cruisingfarten på 34 knob. Her sluger motorerne 'kun' 2,65 liter diesel på sømil med 3.000 omdrejninger, mens forbruget stiger til 3,15 liter per sømil ved topfarten på 46 knob.

Båden har en dieseltank på 1.200 liter, motorerne sluger godt, og amerikaneren er dermed dyr i diesel.

For meget støj

Store sving i høj fart klarede båden fint, uden at skride ud til siden. Konklusionen på sejlegenskaberne er derfor positive.

Til gengæld var motorlarmen noget høj ved førersædet, hvor støjen er målt til 87 decibel under topfart, hvor 80 decibel, blandt bådjournalister, går for at være acceptabelt.

Ved cruising-hastigheden falder lydniveauet til 83 decibel. Sidder man ned og styrer, er man fint dækket af vindskærmen længere fremme, men står man op, bliver man blæst godt igennem foran den store ratkonsol.

Ratkonsollen er placeret midt i båden. Ved siden af føreren er der plads til en co-pilot. Man kan vælge at stå op eller sidde ned.

Individuel indretning

Den nye bådtype, der er solgt til en rigmand i Drammen i Norge, er et nyt koncept fra de to nordmænd Nils Johnsen og Trond Schou, som i samarbejde med Nor-Tech i North Fort Meyers i Florida, USA har skabt den tjekkede dagsejler.

Båden, vi sejlede i, koster 2,83 mio. kroner med 2 x 370 hk Mercury V8-motorer, men den kunne sagtens være med andre motorer eller anderledes indrettet. I denne model er ratkonsollen fx placeret midt i, hvilket giver et godt overblik for føreren 360 grader rundt.

Nor-Tech bygger kun båden på bestilling, og man kan skræddersy den til sig selv, alt efter ens pengepung og smag, hvis man vil bestille en hos den nordiske forhandler, Speedboats.no i Sandefjord.

Båden er helt sikkert en, man kan imponere med i de danske havne, hvor man sjældent ser en luksusbåd i den karat.

Forskønner flåden af lystbåde

En båd, der er perfekt til at bade fra og sejle på weekend i, når man på kort tid vil sejle til en fjern havn, selv i hård vind, da den klarer bølgerne problemfrit.

Om båden er 2,83 mio. kroner værd? Jo, hvis man ser på materialer, design, motor og lækre detaljer og er glad for høj fart og vil sejle med ni personer, der gerne vil bade fra det fantastiske teakbeklædte dæk eller tage sol på de lækre materialer.

På en varm dag i juli har Nor-Tech 420 Monte Carlo helt sikkert sin berettigelse i Danmark.

Den vil forskønne flåden af lystbåde med et lavt fribord tilbage og det flotte rene fordæk. Båden er en nydelse for øjet, men måske en anelse vulgær for nogen i Jantelovs-Danmark?

Nor-Tech 420 Monte Carlo
Længde  13 m
Bredde   3 m
Vægt      5,2 ton
Tank      1200 liter
Vandtank  110 liter
Køjepladser  2 stk.  
Topfart  46 knob
Motorer 2 x 370 Mercury V8 diesel 
Forhandler speedboats.no
Pris  2,83 mio. kr.
Værft      www.nor-tech.com

PLUS:
Ser rasende godt ud
Sejler godt
God indretning


MINUS:
12.000 kr. at tanke op
Kostbar i indkøb
Lidt høj motorstøj

Bådens skrog er bygget i glasfiber med kevlarforstærkning med skumkerne i.

Man sidder dybt og blødt i Nor-Tech 420 Monte Carlos mange sæder. Bemærk de to solsenge helt tilbage.

Kahytten er mørk, men der er to gode køjer placeret, et toilet findes også ind til højre, lige når man træder ned i kahytten.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader