Gå til hoved-indhold
Stenaline mellem Gøteborg og Frederikshavn vil stadig blive bemandet på broen. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Stenaline mellem Gøteborg og Frederikshavn vil stadig blive bemandet på broen. Foto: Troels Lykke

Minister: Førerløse skibe på vej i Danmark

Kaptajnen skal væk fra broen, og der skal i den nærmeste fremtid sejle førerløse skibe i de danske farvande, siger erhvervsminister Brian Mikkelsen.

Af Troels Lykke |

Brian Mikkelsen (K) vil have ændret lovgivningen for at bane vej for de førerløse skibe.

Ministeren understreger, at målet blandt andet er at bruge den nye teknologi til at undgå ulykker på havet. Han medgiver samtidig, at det kan lyde "helt vanvittigt".

- Men al erfaring viser, at det er mennesker, der begår fejl. Det er ikke maskinerne, der begår fejl, siger ministeren til Dr.dk. Se tv-indslag om sagen

Ifølge rapporten er det oplagt at gøre denne type skibe førerløse:

Mindre ø-færger

Slæbebåde

Pramme

Forsynings- og serviceskibe til boreplatforme, vindmøller med mere

Førerløse overfladefartøjer til servicering af undervands- og droneenheder til offshore-inspektion

Kilde: En foranalyse om autonome skibe fra DTU Elektro, DTU Management Engineering og Søfartsstyrelsen.

Menneskelige fejl

Han henviser til en foranalyse, som Søfartsstyrelsen og DTU har lavet. Rapporten bygger på erfaringer med selvkørende biler og ubemandede fly.

Samtidig er der set på tilsvarende projekter vedrørende skibe.

Kommercielle skibe er udstyret med elektroniske navigationsinstrumenter, der blandt andet informerer om skibets position, om afstanden til andre skibe og om skibenes kurs og fart.

Større skibe styres ved, at ruten plottes ind i et elektronisk søkort, hvorefter en autopilot holder skibet på sin rute.

Roret styres manuelt ved manøvrering eller for at håndtere en fejlsituation.

Alligevel sker der hvert år et stort antal kollisioner og grundstødninger. Af rapporten fremgår det, at menneskelige fejl i perioden fra 2011 til 2016 var en udløsende faktor i 62 procent af hændelserne med skibe indregistreret i EU.

Tallene kommer fra European Maritime Safety Agencys uheldsstatistikker.

Billigere varer i supermarkedet

Ud over at gøre havet mere sikkert, så skal de førerløse skibe gøre det billigere at sejle med fragt, da der skæres ned på mandskabet.

Ifølge Brian Mikkelsen vil det forhåbentlig betyde billigere varer i supermarkedet, da transportudgifter indgår i prisen.

Ministeren forventer også, at det kan blive billigere for passagererne at tage en tur med førerløse færger.

- Jeg kan sagtens se for mig, at passagerfærger bliver uden en egentlig kaptajn på broen. Når jeg kører med metro i København, står der heller ikke en chauffør foran, og det er endnu mere sikkert, end hvis der sidder en chauffør, som kan falde i søvn eller sidde og spille videospil, siger ministeren.

Inden for kort tid

Ifølge Brian Mikkelsen kan der være førerløse skibe i de danske farvande inden for ganske kort tid.

- Jeg har i hvert fald tænkt mig at sætte mig i spidsen for, at vi får gennemført det i Danmark som det første land i verden på en forsvarlig måde. For vi er en søfartsnation, siger Brian Mikkelsen.

Ministeren påpeger, at der i dag er lovgivning, som spænder ben for de førerløse skibe.

Det er blandt andet påkrævet, at broen er bemandet, og i visse situationer er der også krav om en person til overvågning af det omgivende farvand.

- Men nu kan vi dokumentere, at sikkerheden bliver bedre, uden at der er en person på skibet, siger Brian Mikkelsen.

Kilde: DR

Motor
content-loader
content-loader
content-loader