Gå til hoved-indhold
Forsikringsafgiften på lystfartøjer har nu nået et niveau, hvor det for mange bådejere kan betale sig at sejle båden ud af landet og få den opbevaret i eksempelvis Sverige eller Tyskland. Foto: Troels LykkeKort Nyt
Forsikringsafgiften på lystfartøjer har nu nået et niveau, hvor det for mange bådejere kan betale sig at sejle båden ud af landet og få den opbevaret i eksempelvis Sverige eller Tyskland. Foto: Troels Lykke

Forsikringsafgift sender danske lystfartøjer til Tyskland

I disse dage kan bådebyggerne se indtægter forsvinde til nabolande, når danskere sejler deres både til vinteropbevaring dertil, skriver fagleder Sune K. Jensen fra Dansk Industri i JP.dk.

Af Troels Lykke |

Fagleder Sune K. Jensen fra Dansk Industri skriver i JP.dk:

Grænsehandel er andet end slik og dåseøl. Det er også vedligeholdelse af sejlbåde. Og i disse dage kan netop bådebyggerne se indtægter forsvinde til Tyskland og Sverige, når danskere sejler deres både til vinteropbevaring i vores nabolande.

Årsagen er forsikringsafgiften på lystfartøjer, som nu har nået et niveau, hvor det for mange bådejere kan betale sig at sejle båden ud af landet og få den opbevaret i eksempelvis Sverige eller Tyskland.

På den måde sparer de afgiften på forsikringen i de måneder, hvor båden er i udlandet. At det er afgiften, som gør udslaget, kan vi konstatere, da vi samtidig har tyskere, som får deres både vinteropbevaret og klargjort i Danmark.

De når dog ofte ikke længere end til Sønderjylland, og vi har derfor nogle dygtige bådebyggere og sejlmagere, som lider under, at afgiften skævvrider konkurrencen og sender omsætning ud af Danmark.

Det er en absurd afgift, som har ført til øget grænsehandel, hvor den danske stat indirekte giver et tilskud til de bådejere, som får deres både vinteropbevaret og serviceret i udlandet.

Ud over vinteropbevaringen betaler de danske sejlere typisk også for efterfølgende forårsklargøring, motorservice og reparationer.

Endelig bliver større bådebyggeropgaver såsom et nyt teakdæk også ofte udført samtidig med vinteropbevaringen. Alt sammen opgaver, som den danske bådebyggerbranche går glip af, når fartøjerne bliver vinteropbevaret i udlandet.

Afskaf denne særafgift, og fjern grænsehandlen, så bådbyggerne igen kan konkurrere på lige vilkår med deres kollegaer i nabolandene.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader