Gå til hoved-indhold
Svendborg-konstruktøren Bjørn Jensen skabte sin klassiker Svendborg Jollen for op mod 50 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts AvisSejlklubber
Svendborg-konstruktøren Bjørn Jensen skabte sin klassiker Svendborg Jollen for op mod 50 år siden. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Søspejdere i Svendborg giver million-ordre til nordjysk bådeværft

Hele 12 danske Svendborg Joller, designet i 60erne, er under løbende levering fra Jobi Værft i Strandby ved Frederikshavn. Nordeas fond donerede tre fjerdedele.

Af Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amtsavis |

Svendborg Jollen på 19 fod konstrueret af Bjørn Jensen, Svendborg for næsten 50 år siden nybygges nu på nordjysk værft.

Det er op mod 50 år siden, at Svendborg-konstruktøren Bjørn Jensen skabte sin klassiker Svendborg Jollen.

Det skriver journalist Sørens Stidsholt Nielsen på Fyens.dk

Nu bygges den lille kølbåd igen i større stil. Hele 12 eksemplarer er under løbende levering fra Jobi Værft i Strandby ved Frederikshavn.

Stykpris på 275.000 kroner

Bådene til en sejlklar-pris på omkring 275.000 kr. er bestilt af Det Danske Spejderkorps.

Syv af de 12 Svendborg Joller er destineret til sejlads i Det Sydfynske Øhav. Bådene vil få baser hos Niels Juel Søgruppe i Den Runde i Svendborg, hos søspejderne i Rudkøbing samt på Thurøbund Spejdercenter.

Instruktør på Simac i Svendborg, Michael Magaard Hansen fra Niels Juel Søgruppe i Svendborg har som søspejderformand på landsplan stået for koordineringen af søspejdernes million-ordre til det nordjyske bådeværft.

Michael Magaard Hansen oplyser, at spejderne gennem mange år har anvendt Svendborg Jollen og at korpset i de senere år har haft overvejelser om at finde en nyere konstruktion.

Efter længere tids sonderinger, overvejelser samt skitser til en ny bådtype endte spejderne med at beslutte sig for nybygning af Svendborg Jollen.

Poul Oddersborg donerede forme

Bådebygger Poul Oddersborg i Ollerup donerede sine gamle glasfiber-forme, men det viste sig nødvendigt at fremstille nyt - en form til skroget og en til dækket.

Nordeas fond har finansieret tre fjerdedele af projektet. Resten har søspejderne selv knoklet for at skaffe.

De nye spejderbåde er forbedret på flere punkter, bl. a. med mere opdriftsmateriale indlagt.

Bjørn Jensens 19 fods kølbåd fra 1969 er bygget i mere end 200 eksemplarer - ikke mindst i kahyt-udgaven Svendborg Senior.

Kilde. fyens.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader