Gå til hoved-indhold
Jordomsejler Jan Møller nåede ikke at tilmelde sig årets Silverrudder og satte derfor i stedet Anholt Lone Star i søen. Foto: Troels LykkeKapsejlads
Jordomsejler Jan Møller nåede ikke at tilmelde sig årets Silverrudder og satte derfor i stedet Anholt Lone Star i søen. Foto: Troels Lykke

Anholt Lone Star sejles fredag uden sikkerhedstjek - har tillid til sejlerne

Arrangørerne har tiltro til, at de 28 deltagere i solosejladsen følger den tilsendte liste over udstyr, der skal være ombord. Der sejles til Anholt fra forskellige havne i Danmark efter tildelte tider.

Af Sara Sulkjær |

Efter et Vegvisir Race, hvor såvel redningsbåde som -helikopter måtte på arbejde, blev det tydeligt for enhver, at single- og doublehandsejlads langt fra er ufarligt - heller ikke selvom sikkerheden, som det sås i sejladsen, er i højsædet. 

Et faktum, der ikke får arrangørerne af den kommende weekends solosejlads Anholt Lone Star til at ryste i bukserne.

Her har man fortsat intet sikkerhedstjek af de 28 deltageres både, som det ellers ses i flere andre kapsejladser: 

- Vi har givet dem regler og retningslinjer for, hvad de skal have ombord. Det har vi en tillid til, at de følger. I sidste ende er det jo sig selv, deltagerne snyder, forklarer Jan Møller, der står i spidsen for den nye solosejlads. 

Sejlerne starter selv 

Sejladsen bygger ikke blot på en udpræget sikkerhedsmæssig tiltro til deltagerne. Også startprocedurerne er bundet op på denne tillid, da den enkelte sejler selv starter efter en tildelt tid fra sin hjemhavn. 

Uden en dommer, der med et skarpt øje kan løfte flaget og dermed bekende en tyvstart, må deltagere og arrangører derfor stole på, at de øvrige ikke snyder sig til ekstra minutter.

Minutter, der for B31-sejler Jacob Handrup allerede begynder at tælle fredag kl. 9:48. Fra Svendborg har han 112 sømil til Anholt, mens Erik Venøbo fra Bønnerup blot skal sejle 28 sømil, inden han kan krydse mållinjen. 

Med de individuelle starter og ruter til mållinjen på Anholt er det samtidig en vanskelig opgave at sikre en retfærdig sejlads for samtlige deltagere, der kommer fra stort set alle afkroge af landet. 

- Vejrudsigten tyder lige nu på, at der kommer en sydøstlig vind. Dermed vil nogle få modvind og andre medvind. Det er jo på ingen måde fair, forklarer Jan Møller til minbaad.dk. 

Tæt blandt favoritterne

Til gengæld er det en vejrmæssig fordel, som hverken arrangører eller deltagere på forhånd har kunnet spå om. 

Alligevel ligger Møller, der selv deltager i sin Aphrodite 101, ikke skjul på, at vindretningen næppe kunne være bedre.

Med sin start i Øresund venter et langt lænseben, der passer hans hurtige Aphrodite uhyre godt. 

Også Stig Wittrup i sin First 40 'My Way' kan blande sig i favoritfeltet, hvor også Claus Pedersen, der i sin Pogo 2 kan se frem til en god halvvind mod Anholt, befinder sig. 

Favoritterne forventes at gå i mål lørdag formiddag, hvorefter de øvrige deltagere ganske lovligt kan dreje motornøglen for hurtigere at nå frem til Anholt.

Således vil samtlige deltagere kunne tage del i det sociale samvær på land, hvor også den sidst ankomne sejler vil få æren af en særlig indkøbt kasket med tilhørende propel.

Dét skal sejlerne have ombord under Anholt Lone Star: 

• Driftsklar motor

• Fastmonterede navigationslanterner. Reglementerede side- og agterlanterner skal føres fra kl. 21:50 til kl.04:30 samt i tilfælde af nedsat sigtbarhed

• Fastmonteret lænsepumpe skal kunne betjenes fra cockpittet

• Autopilot eller selvstyrer passende til bådens deplacement og distance

• Fastgørelsespunkter for tilkobling af livliner i cockpit som tillader fri bevægelse i hele cockpittet

• Jacklines (livlinestropper) monteret i styrbord og bagbord side i hele bådens længde, således at den kombineret med tilkoblet sikkerhedsline muliggør, at alle områder af båden kan nås. Jacklines skal være monterede under hele sejladsen, og skal anvendes, når skipper er på dæk

• Fastmonteret VHF under dæk eller håndholdt, vandtæt VHF.

• Vandtæt mobiltelefon eller i vandtæt etui

• Elektronisk navigationsudstyr (GPS/søkortplotter og/eller søkort)

• Magnetkompas med natbelysning

• Det anbefales desuden varmt at installere en AIS-transponder

Læs mere om Anholt Lone Star, der sejles den 7.-9. september, her

Motor
content-loader
content-loader
content-loader