Gå til hoved-indhold
Unge såvel som midaldrende kapsejlere kan findes i X-99-klassen. Foto: X-99-klassenSejlklubber
Unge såvel som midaldrende kapsejlere kan findes i X-99-klassen. Foto: X-99-klassen

Klassetjek: X-99 - få to både i én

X-99’eren kan gøre sig på både kapsejladsbanen og til tursejlads med familie og venner. Efter hårde år er der igen optimisme i klassen efter rekordstort felt i Palby Fyn Cup.

Af Sara Sulkjær |

Minbaad.dk tager temperaturen i de danske bådklasser. Denne gang i X-99-klassen, hvor formand Morten Vinther fortæller om båden, der i dag er tilgængelig for et bredere publikum. 

Morten Vinther, hvorfor skal man sejle X-99?

- Du får to både i én. En fantastisk kapsejladsbåd, der responderer super godt, og som samtidig er en af de få klassebåde, der er stor nok til at tage med på sommertur. Der er plads, og den er super lækker. 

- Det er mit indtryk, at rigtig mange desuden deltager i lokale kapsejladser rundt omkring. 24 af dem sejlede med til Palby Fyn Cup i 2018, hvilket var en kæmpe succes for os. Sidste år var kun 8-9 X-99’ere på startlinjen, men med heftig promovering lykkedes det at få flere med. 

Hvad koster det at sejle X-99?

- En brugt båd kan købes fra omkring 150.000 til 300.-400.000 kroner. Bådene er produceret i en forholdsvis lang periode, fra 1986 til 2005. Alligevel er de grundlæggende ens, og mange af de ældre både følger fint med de nyere.  

- De dygtigste skifter naturligvis sejl oftest, og derfor er det også muligt at købe fine, brugte sejl. Det kan være en fordel for os, der ligger lidt længere nede i tabellen, da eksempelvis en ny genua koster 26.-27.000 kroner. 

Hvad gør I for at få nye ind i klassen?

- Vi har haft forholdsvis mange nye sejlere de sidste par år. De fleste, vi snakker med, har drømt om at sejle X-99, men har først nu fået muligheden for det. Da den kom frem, var den megakendt for gode sejlegenskaber og fart. Alle dem, der ikke havde råd dengang, har fået det nu. 

- For helt nye sejlere er den klart til den livlige side, men man kan sætte en fok i stedet for genuaen, så er den meget lettere at håndtere. På mange punkter sejler båden som en stor jolle, hvilket gør den enorm sjov at sejle. 

Hvordan sørger I for vidensdeling blandt sejlerne?

- Folk er meget imødekommende. Alt det, man spørger om, får man svar på. Jeg har eksempelvis fået lov at måle rigspændingen på nogle af de øvrige både og har været ude at sejle med dem, der sejler hurtigere end jeg. 

- De nye sejlere kan derfor stort set få al den hjælp, de efterspørger. Vi har desværre ikke overblikket over de nye sejlere, og derfor kræver det, at de selv gør noget aktivt og tager kontakt i første omgang. 

Hvor sejles der særligt X-99, og hvilke stævner vil du anbefale at sejle i den kommende sæson?

- Der ligger nok omkring 200 både i Danmark i alt, hvoraf mange af de aktive ligger ved Øresund, her er der omkring ni både. Samtidig har et par aktive både fundet vej til Køge Bugt, og ellers ligger vi fordelt over hele landet. 

- Vi afskaffede vores eget DM for nogle år siden, da der ikke var nok deltagere. Til gengæld sejler vi med i flere andre sejladser, blandt andet Palby Fyn Cup og One Star Challenge. Til Silverrudder plejer vi at være det største felt med lidt under 20 både. 

Hvordan ser fremtiden ud for X-99-klassen i Danmark?

- Vi håber, at der kommer flere medlemmer i selve klassen, hvor vi i øjeblikket blot er omkring 30. Dels på baggrund af succesen fra Palby Fyn Cup, mens vi også har sat kontingentet ned til 99,00 kroner. 

- Desværre er der en tendens til, at det primært er både fra København, der tager aktivt del i klassen. Vores mål er derfor at trække aktiviteterne mod Fyn, hvor de jyske og sjællandske sejlere kan mødes på midten. Det vil forhåbentligt øge jydernes incitament for at deltage. 

Er I tilfredse med jeres hjemmeside?


- Hjemmesiden er god til artikler om trim og til at viderebringe oplysninger om både, der er til salg og lignende. Samtidig bruger vi Facebook, der er langt bedre til de hurtige opdateringer. 

- Facebookgruppen har været jævnt stigende, og vi er i dag over 250 medlemmer. Her er opslag om alt fra motorproblemer til trim, mens gruppen desuden er et oplagt værktøj til at få flere med til stævnerne. 

Om X-99’eren:
Længde: 32 fod (10 meter)

Bredde: 9 fod (3 meter)

Vægt: 2980 kg

Besætning: 5-6 personer

Hjemmeside: www.x99.dk

Blå bog om formanden: 
Navn: Morten Vinther 

Alder: 52 år

Job: Tekniker indenfor hospitalsudstyr

Sejler med: Gamle kammerater, kollegaer og sejlervenner fra havnen

Formand Morten Vinther har sejlet X-99 i ti år. Foto: Privatfoto

Det kræver erfaring at få de sidste 10 % ud af X-99'eren. Foto: X-99-klassen

Der bliver ikke givet ved dørene i klassen. Foto: X-99-klassen

Omkring 600 X-99'ere findes på verdensplan, hvoraf en tredjedel sejler i danske farvande. Foto: X-99-klassen

Få herunder et overblik over de aktive bådklasser i Danmark. Kun deres primære tilholdssteder er markeret, hvorfor der kan ligge mindre fleets andre steder i landet. Tryk på ikonerne for info om område samt tilhørende bådklasse. Kortet er lavet på baggrund af artikelserien 'Klassetjek':

 

<iframe src="https://www.google.com/maps/d/u/0/embed?mid=15NAAilxgUw-A4vnUjJhp2wsgQ_Y" width="640" height="480"></iframe>
Motor
content-loader
content-loader
content-loader