Gå til hoved-indhold
En W-båd kan synke, men det er aldrig sket for Finn Hørup Nielsen, der dog fik 200 liter vand i båden, under en Møn Rundt-kapsejlads. Manuelle pumper er om bord. Foto: Troels LykkeKapsejlads
En W-båd kan synke, men det er aldrig sket for Finn Hørup Nielsen, der dog fik 200 liter vand i båden, under en Møn Rundt-kapsejlads. Manuelle pumper er om bord. Foto: Troels Lykke

Elegant W-båd kom frem i 1936 - Dragen var for kedelig

Baron Ernst Wedell-Wedellsborg designede den 9,5 meter lange W-båd, der er bygget 16 af siden 1936. Den kom til fordi Dragen var for sløv. En af ejerne er Frederikshavn-sejler Finn Hørup Nielsen.

Af Troels Lykke |

47 centimeter. Så lavt er fribordet på den gudesmukke W-båd, der også kan prale med en sylespids stævn, slank facon og en længde på næsten ti meter.

Nøgletallene er i orden på den langkølede båd, hvor linjerne, lige før 2. Verdenskrig, blev slået af Baron Ernst Wedell-Wedellsborg fra Thurø.

Han var stærkt inspireret af Dragen, der blev tegnet i 1928. Dog har W- båden et skarpere forskib i forhold til Dragen, der er forholdsvis buttet.

- W-båden kom frem, da flere mente at Dragen uden spiler og genua ikke var udfordrerne nok til kapsejlads. W-båden blev længere og hurtigere, men da man moderniserede Dragen (med blandt andet spiler, red.), så stoppede produktionen af W-båden, forklarer W-båd-ejer Finn Hørup Nielsen om båden man også drejer hovedet efter fordi den har et langt flot teakdæk.

Især efter Frederikshavn-sejleren, der i 2000 selv monterede nyt finerdæk med teak ovenpå. Skroget, der er bygget i origin pine på svøb uden spanter, blev samtidig renset indvendigt og lakeret, mens glasfiberen på ydersiden blev sprøjtemalet.

Alu-mast og ingen genua

72-årige Finn Hørup Nielsen, der købte sin W-båd helt tilbage i 1972, skiftede også træmasten ud i 90erne med en alu-mast, hvor han placerede forstaget højere oppe på masten, så der blev plads til en større fok.

- Før den tid havde jeg både en fok og genua, nu har jeg kun en fok, men sejlarealet er det samme. Det er dejligt at vi ikke længere skal skifte forsejl, men jeg mangler da lidt fart i let luft i dag, forklarer sejleren, der er en tidligere dreven OK-sejler og han har da også vundet både Fyn og Sjælland Rundt, men det er en andenplads overalt i 90erne på Tjørn Rundt med 2000 deltagere, der står som det bedste resultat. 

På tur mod Fyn rundt-sejlads

Efter nogle års pause fra W-båden, sejlede han i 2017 Palby Fyn Cup fra Bogense med sin gode ven, den to år ældre Knud Von Lillienskjold og sin ældste søn Rasmus. Men det var lige så meget turen fra Frederikshavn og ned til Bogense, der blev en god oplevelse med sin ven.

- Knud og jeg tog på en spejdertur, der med kapsejladsen, tog ti dage frem og tilbage, hvor vi levede primitivt på vej til sejladsen. Vi besøgte havnene i Grenå, Bønnerup og Tunø før vi kom til starten i Bogense. Det kan sagtens gå, der er to rørkøjer i båden og med et kogeblus, rugbrød og rødvin, har man alt hvad der behøves, forklarer den pensioneret skibsingeniør Finn Hørup Nielsen.

Han ved endnu ikke ved om han vil sejle Palby Fyn Cup i 2018. Han bruger nemlig primært sin 42 fods selvbyggerbåd, som han sejler i med hustruen. En båd, de to har sejlet helt til Skotland, Irland og videre ned i Middelhavet og tilbage til Frederikshavn.

Her sejler W-båden under Palby Fyn Cup. Ejerens Finn, der nu er 72 år, fortæller om deres bedste resultat:Det var vores andenplads overalt efter LYS-tal i Sverige under Tjørn Rundt i 90erne, hvor 2000 både deltog. Desværre kostede en klodset spilerbomning, før mål, en samlet sejr.

Sejler fra H-båd

Men det er i W-båden at han henter den største sejlerglæde, selvom den har besværlige bakstag, der skal slækkes og hales i vendinger og bomninger. 

- Den er ikke underrigget, men er hurtigst i syv-otte m/sek. og sejler normalt lidt hurtigere end en H-båd, især med slæk på skøderne. Båden er utrolig velafbalanceret på roret, men må ikke krænge over 20-25 grader på kryds ellers driver den, men W-båden er ikke lumsk, man kan stole på dens egenskaber. Også på halvvind med spiler oppe er den ikke luvgerrig på grund af den lange vandlinje og det smalle skrog, men man skal helst være tre til at sejle den under en Fyn rundt f.eks., forklarer Frederikshavn-sejleren.

Ti centimeter vand over dørken

Han har dog været i krise med båden under en Møn Rundt, hvor der ved Farø kom vand ind i det store, åbne cockpit, under en kraftig tordenbyge.

- Vandet løb ind, da bommen gik i vandet og derfor ville båden ikke rette sig op, den blev ved med at trække båden til læ, der stod der ti centimeter vand over dørken, og den rettede sig først op da storsejlet blev halet ned, og faktisk kan båden godt synke, men jeg har ikke hørt om W-både, der er sunket, fortæller Finn Hørup Nielsen, der også fortæller at båden kræver godt sejlertøj, da båden går lige gennem bølgerne på kryds, så vandet står ind over.

-Men selv med godt sejlertøj bliver man våd, forklarer han.

W-båd fra 1936

Konstruktør  Baron Ernst Wedell-Wedellsborg

Længde overalt         9,50 m

Længde i vandlinien 6,50 m

Bredde 1,85 m

Dybgang        1,26 m

Vægt     1.753 kg

Kølvægt        850 kg

Mastehøjde over dæk10,10 m

Storsejl      19,15 m2

Fok      11,04 m2

Spiler32.25m2

Materiale  origon pine beklædt med glasfiber

Mastalu eller træ

Sovepladser                2 rørkøjer

Antal om bord3 eller 4 personer

Brugtpris      85.000 kr.

Antal bygget15 styk

Senest bygget1986

W-bådens historie – Dragen var for sløv

I en kreds af sejlere i Kongelig Dansk Yachtklub opstod ønsket om en entypebåd, der førte spiler, hvilket Dragen manglede i starten.

Det medførte, at Ernst Wedell-Wedellsborg, Thurø, som var begyndt at arbejde som selvstændig konstruktør, tegnede W-båden i oktober 1935.

Der blev i første omgang bygget 8 W-både på Nordbjærgs Bådeværft i Skovshoved i 1936. Først hed båden ”En 25 kvm entypebaad”, men hurtigt fik den betegnelsen ”W-båd” efter konstruktørens navn Wedell-Wedellsborg.

Det var bestemt mere ”mundret”. Det fortæller den kendte sejler-forfatter Bent Lyman i bogen ’Jeg er sejler, Hvide Sejl og Danske Lystbåde’. Onde tunger påstod, at ”W” stod for dobbeltvåd. I foråret 1936 var der en Sports- og Idrætsudstilling i Forum, København, og her udstilledes W-båden, som vandt behørig opmærksomhed for sine smukke linier.

Der blev i alt bygget 15 W-både i 30’erne, og kun to blev bygget på andet værft, bl.a. Børresen i Vejle.

I forbindelse med klassens 50 års jubilæum i 1986 byggede Jørgen Nevermann i Nykøbing Sjælland W-båd nr. 16, da der kun var 9 W-både tilbage.

Der var solgt flere W-både til USA. Samme år blev W-båds stævnerne genoptaget og klassen fik en renæssance som aktiv entypeklasse.

Efter at W-båds klassen gennem de to første år havde vist sin berettelse med hurtighed, sødygtighed og let håndtering parret med skønhed og elegance, blev klassen suppleret til de omtalte 15 fartøjer i 1939. W-Båden blev bygget i Oregon-pine, hvor bordene var limet sammen, en ret ny byggemetode.

W-båden var klædt op på dobbelte askesvøb. I 70'erne blev flere W-både belagt med glasfiber, og derved holdt klassen længe stand. De gamle limede klædninger holdt ikke og blev utætte, forklarer forfatter og langturssejler Bent Lyman, der desværre døde alt for tidligt.

Tidligere skibsingeniør Finn Hørup Nielsen har haft sin W-båd siden 1972. W-båden står på en trailer, når den ikke bruges. Privatfoto

Motor
content-loader
content-loader
content-loader