Elegant W-båd kom frem i 1936 - Dragen var for kedelig
Baron Ernst Wedell-Wedellsborg designede den 9,5 meter lange W-båd, der er bygget 16 af siden 1936. Den kom til fordi Dragen var for sløv. En af ejerne er Frederikshavn-sejler Finn Hørup Nielsen.
Nøgletallene er i orden på den langkølede båd, hvor linjerne, lige før 2. Verdenskrig, blev slået af Baron Ernst Wedell-Wedellsborg fra Thurø.
Han var stærkt inspireret af Dragen, der blev tegnet i 1928. Dog har W- båden et skarpere forskib i forhold til Dragen, der er forholdsvis buttet.
Især efter Frederikshavn-sejleren, der i 2000 selv monterede nyt finerdæk med teak ovenpå. Skroget, der er bygget i origin pine på svøb uden spanter, blev samtidig renset indvendigt og lakeret, mens glasfiberen på ydersiden blev sprøjtemalet.
Han ved endnu ikke ved om han vil sejle Palby Fyn Cup i 2018. Han bruger nemlig primært sin 42 fods selvbyggerbåd, som han sejler i med hustruen. En båd, de to har sejlet helt til Skotland, Irland og videre ned i Middelhavet og tilbage til Frederikshavn.
Her sejler W-båden under Palby Fyn Cup. Ejerens Finn, der nu er 72 år, fortæller om deres bedste resultat:Det var vores andenplads overalt efter LYS-tal i Sverige under Tjørn Rundt i 90erne, hvor 2000 både deltog. Desværre kostede en klodset spilerbomning, før mål, en samlet sejr.
W-båd fra 1936
Konstruktør Baron Ernst Wedell-Wedellsborg
Længde overalt 9,50 m
Længde i vandlinien 6,50 m
Bredde 1,85 m
Dybgang 1,26 m
Vægt 1.753 kg
Kølvægt 850 kg
Mastehøjde over dæk10,10 m
Storsejl 19,15 m2
Fok 11,04 m2
Spiler32.25m2
Materiale origon pine beklædt med glasfiber
Mastalu eller træ
Sovepladser 2 rørkøjer
Antal om bord3 eller 4 personer
Brugtpris 85.000 kr.
Antal bygget15 styk
Senest bygget1986
W-bådens historie – Dragen var for sløv
I en kreds af sejlere i Kongelig Dansk Yachtklub opstod ønsket om en entypebåd, der førte spiler, hvilket Dragen manglede i starten.
Det medførte, at Ernst Wedell-Wedellsborg, Thurø, som var begyndt at arbejde som selvstændig konstruktør, tegnede W-båden i oktober 1935.
Der blev i første omgang bygget 8 W-både på Nordbjærgs Bådeværft i Skovshoved i 1936. Først hed båden ”En 25 kvm entypebaad”, men hurtigt fik den betegnelsen ”W-båd” efter konstruktørens navn Wedell-Wedellsborg.
Det var bestemt mere ”mundret”. Det fortæller den kendte sejler-forfatter Bent Lyman i bogen ’Jeg er sejler, Hvide Sejl og Danske Lystbåde’. Onde tunger påstod, at ”W” stod for dobbeltvåd. I foråret 1936 var der en Sports- og Idrætsudstilling i Forum, København, og her udstilledes W-båden, som vandt behørig opmærksomhed for sine smukke linier.
Der blev i alt bygget 15 W-både i 30’erne, og kun to blev bygget på andet værft, bl.a. Børresen i Vejle.
I forbindelse med klassens 50 års jubilæum i 1986 byggede Jørgen Nevermann i Nykøbing Sjælland W-båd nr. 16, da der kun var 9 W-både tilbage.
Der var solgt flere W-både til USA. Samme år blev W-båds stævnerne genoptaget og klassen fik en renæssance som aktiv entypeklasse.
Efter at W-båds klassen gennem de to første år havde vist sin berettelse med hurtighed, sødygtighed og let håndtering parret med skønhed og elegance, blev klassen suppleret til de omtalte 15 fartøjer i 1939. W-Båden blev bygget i Oregon-pine, hvor bordene var limet sammen, en ret ny byggemetode.
W-båden var klædt op på dobbelte askesvøb. I 70'erne blev flere W-både belagt med glasfiber, og derved holdt klassen længe stand. De gamle limede klædninger holdt ikke og blev utætte, forklarer forfatter og langturssejler Bent Lyman, der desværre døde alt for tidligt.
Tidligere skibsingeniør Finn Hørup Nielsen har haft sin W-båd siden 1972. W-båden står på en trailer, når den ikke bruges. Privatfoto