Omega 42 fra 1977 reproduceres nu i Tyskland
En tysk bådebygger har opkøbt de svenske forme og har atter sat gang i produktionen af den slanke kølbåd. Første eksemplar er søsat. Dragør-sejler Hans-Peter Johansen forklarer.
Hans-Peter Johansen og hustruen er på sommerferie. Som i så mange havne før trækker Omega 42'eren her i tyske Krummin opmærksomhed.
Også en tysk ejendomsudvikler og en bådebygger har svært ved at tage øjnene fra båden med de flotte linjer.
- Den er ret kompromisløs i sin form. Den er ikke så bred, men i stedet lang og slank, forklarer Johansen om bådtypen, som han har sejlet siden 00'erne.
Bådebygger udvider værkstedet
Ét år senere sætter de to imponerede tyskere kursen mod Sverige, opkøber formene og skyder gang i produktionen af den 42 fod lange sejlbåd, der første gang så dagens lys i 1977.
Bådebyggeren må udvide sit værksted, Müritz Bootsservice, hvor der i første omgang laves to afstøbninger.
Nu, fire år senere, er den første båd søsat. Den 26. juli blev Johansen med sin hustru kaldt til båddåb af Omega'en, som de løbende har fulgt produktionen af og bidraget med viden til:
- De har været her i Dragør flere gange for at gennemfotografere båden. Der fulgte ikke mange tegninger med formene, forklarer Hans-Peter Johansen til minbaad.dk.
Svenskere forsøgte i 00'erne
Mens den første båd er på vej til ejendomsudvikleren i Berlin, er håbet, at endnu flere vil få øjnene op for 70'er-båden, således at en egentlig produktion kan skydes i gang.
Et forsøg, der også blev gjort i 00'erne, hvor Johansen købte sin båd. Kun fem både lykkedes det dengang et svensk firma at producere. Omkostningerne blev ganske enkelt for store.
- Det er noget liebhaveri, båden er nærmest kult i Sverige. For den samme pris vil du sagtens kunne få en Bavaria eller Hanse, men det er bare ikke det samme, forklarer Johansen, som gætter på, at Omega 42'erne fra Tyskland vil komme til at koste i omegnen af 1,5 millioner kroner.
Læs historien om Omega 42'eren her.
Planen er, at den nye Omega 42 skal på charmeoffensiv til Stockholm, når den er helt færdigbygget. Foto: Hans-Peter Johansen
Der manglede ikke noget til båddåben i Tyskland. Foto: Hans-Peter Johansen
En fin krans var flettet til anledningen. Foto: Hans-Peter Johansen
Hans-Peter Johansen og hustruen sejlede til båddåben i deres egen Omega 42, der var inspirationen bag den nye produktion. Foto: Hans-Peter Johansen