Gå til hoved-indhold
Småbåde
Cjaps Drago New Melody 570 - endnu engang med hejst lakseflag

Når trolling-fiskeriet går i blodet

Vi har taget et kig på Allan Nielsens toptunede Drago-båd - båden er en topklasse trollingbåd, og resultatet af en fortsat stigende interesse for trollingfiskeriet.

Af Jan Kreuz |

Navnet Allan Nielsen er måske ikke kendt af alle, men nævnes kendenavnet Cjap, vil de fleste kende den mand, hvis båd som vi har fået muligheden for at kigge nærmere på.

Cjap er opvokset med Køge Bugt som sin maritime baghave, og har trådt barneskoene udi traditionelle fiskediscipliner - garnfiskeri, udlægning af kroge og så selvfølgelig pirkefiskeriet på Øresund.

Fiskeriet blev udlevet gennem faderens Kegnæs 470 med en Yamaha 28A, der sad på utallige jolle op gennem sidste halvdel af 90´erne.

I takt med de fiskemæssige ambitioner blev større blev den stabile jolle udvidet med et Lowrance GlobalMap 3000 og et Lowrance x70 ekkolod, som der i begyndelsen af årtusindeskiftet var et state-of-the-art setup. 

Som det vist er de fleste bekendt, er Køge Bugt et fremragende farvand udi laks- og i særdeleshed havørred - og efter at interessen for disse arter for alvor blev vakt, blev Kegnæs-jollen udstyret med downriggere og øvrigt trolling-relevant udstyr. 

Derfra blev hjemmebanen hurtigt kendt og gennemfisket - og udlængsel efter de helt store fisk, ledte opmærksomheden imod Østersøen, mod Bornholm og Simrishamn. 

Grundet de større afstande og manglede overnatningsmuligheder, blev båden skiftet ud - og trollingfiskeriet accellerede for alvor optil nutidens 80-100 dage på vandet om året.

At der ikke kun blev sejlet, men også fanget fisk vidner 2x førstepladser ved Simrishamn-træffet om - samt Guldlaks med en flot fisk på 19,6 kg.

Cjaps nuværende båd er en Drago New Melody 570, oprindeligt med en Suzuki 70 HK, men sidenhed opgraderet til Suzuki 90 HK - for at opnå en forbedret benzinøkonomi, da den ikke skal op i de samme omdrejninger for at komme frem. Og Suzuki fordi at skipper synes at det er den mest driftsikre motor der er. 

Skipper med flotte fisk

 

Da Kegnæs-jollen blev for klein, blev der kigget på mange både, men valget faldt på Drago new melody 570 - båden blev valgt fordi den har en 24 grader V-bund, der sikrer godt skær gennem bølgerne samt man kunne overnatte 2-3 mand i båden.

Skipper er i båd-kredse kendt som særdeles ferm til elektroniske installationer, hvilket bådens udstyrsliste også vidner om:

2 stk. Lowrance HDS 12” GEN3

Airmar TM150 chirp transducer

Lowrance StructurScan

Lowrance vhf link-8

Lowrance NAIS-400 Class-B AIS transponder

Lowrance lowrance Ep-70 speed sensor

Autopilot

Lowrance broadband radar 3g

Lowrance SonicHub music anlæg  med bluetooth

MarinePod vandtæt Ipad Etui til IPad, hvor han kan styre og se begge Lowrance  HDS 12” gen3 via WiFi

2 stk. Shakespeare Galaxy 5225-XT VHF Antenne 2.4m/6dB

Webasto fyr ST2000

Webasto telestart (start og sluk fyret, samt styre det fra mobilen)

Fish Hawk X-4 (måler fart og temp. ved downrigger loddet)

Big jon planermast

Big jon el planermotor

Scotty el downrigger

Jacobs spulepumpe

2 stk. Shakespeare Galaxy 5225-XT VHF Antenne 2.4m/6dB

Multiinstrument skærm til motor interface (motor oplysninger om benzin forbrug og temp, omdrejninger på motor)

Coast key (en sikkerhed stopper motoren skulle man falde overbord, samt en startspærre)

Agter med fuldt sat setup (Solid Carbon -stænger fra Fladen Fishing) og IPAD styring af instrumenter via WIFI.

 

Der er orden i sagerne i det veludstyrede cockpitt

Når snakken nærmer sig optimeringsmuligheder, er det naturligvis på det elektroniske område, nemlig den nye Lowrance autopilot, en HDS 7 GEN3 i båden, samt en indvendig B150M chirp transducer

 

 

 

 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader