Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Her deltager Solus Alta båden i Palby Fyn Cup 2018, hvor den startede sammen med ScanKap 99ere. Foto: Troels Lykke

Solus Alta: 80er-båden der vinder med Kerteminde-skipper

Vindmølle-mekaniker Anders Thomsen fra Kerteminde arvede Solus Altaen allerede i 2004, hvor hans far, Svend, tragisk døde som 51-årig. Jens Als Andersen har krydset Atlanterhavet i bådtypen.

Af Troels Lykke |

Siden faderens død har fynboen forbedret bådens sejlegenskaber, blandt andet ved at fjerne 200 kilo fiberbeton i dørken, men ny Andersen-spil, rodrig, bovspryd og fire flyvesejl er bl.a. også kommet til.

Solus Alta er konstrueret af Bjarne Marcussen, der også har designet den populære Solus 24 og Solus 29.

Solus Alta, der blev produceret af Frederikssund Skibsværft i årene 1981 fra 1984, nåede ikke at blive populær, således blev der kun bygget 30 Solus Atlaer, der blev solgt som selvbyg og derfor har den 9,20 meter lange båd sit helt eget præg i kahytten, hvor ståhøjden nærmer sig 1,75 meter, hvilket langt fra er nok for den 1,92 meter høje Fynbo.

Al aptering fjernet fra agterkøje

Denne Solos Alta fra 1981, der holder til på bro 5 i Kerteminde Marina, er apteret med en dobbeltkøje fremme og to lange køjer tilbage, samt et pantry og kortbord, men uden toilet.

Agter er der, som på andre Solus Altaer, en lav kahyt, hvor der findes en køje, men al aptering i agterkahytten har 33-årige Anders Thomsen pillet ud for at spare vægt, da han bruger båden til tirsdagskapsejlads og kapsejlads rundt om Fyn.

En indenbords Volvo Penta motor røg også ud, da den var tæret op i motorblokken, så kølvand og olie blandede sig lige lovligt meget.

-Jeg skar derefter motorfundamentet væk og glassede hullet i bunden og satte en 8 hk påhængsmotor bagpå, forklarer Anders Thomsen, der er en habil håndværker, der til dagligt er vindmølle-mekaniker for Siemens.

Arvede båd med beton

Anders Thomsen overtog båden i 2004 på en tragisk baggrund, hans far, Svend Hougaard Thomsen, døde nemlig i en alder af kun 51 år, da han under en vandpolokamp fik et hjertestop. Faktisk har sønnen Anders aldrig haft andre både.

-Min far apterede selv båden i en hal under Munkebo Svømmehal, men jeg har ændret en del på båden siden. Min far lagde blandt andet 200 kilo fiberbeton i dørken for at gøre båden mindre livlig, men det har jeg fjernet. Jeg synes det er hyggeligt med småprojekter.

Faktisk er alt skiftet på båden på nær masterøret. Vi har fået nye Andersen-spil, nye spilaflastere, skødevogn, ny rodrig, og vi har fået et dybere speciealror på. Det er dybere og smallere, men båden måler ikke mere på DH-reglen af den grund, forklarer Anders Thomsen, der i alt har brugt flere hundrede tusinde kroner, fx til nye Elvstrøm Epex-sejl.

Han har også fire flyesejl, hvor gennaker og code zero-sejlet monteres på et nyt bovspryd, der kan skubbes halvanden meter ud foran stævnen.

Anders Thomsen er vindmølle-teknikker for Siemens og han har selv forbedret sin Solus Alta, blandt andet har han fjerne 200 ton fiberbeton i dørken. Privatfoto

Sejler godt

Solus Altaen er kun 2,40 meter bred, til sammenligning er en Drabant 24, 2,53 meter bred.

Båden har en flad bund agter og kan surfe hvis det blæser godt. Forskibet er meget spidst, hvilket gør at den går godt gennem bølger. Farten på kryds, oplyser sejleren, er på 6,5 knob.

Følger en ScanKap 99

-Vi sejler lidt langsommere end en ScanKap 99, men vi går højere til vinden. De bedste ScanKap 99ere sejler fra os, men de dårligere ScanKap 99ere, sejler vi fra, fortæller Anders Thomsen om båden, der også er kendt for at kunne skære pænt til vinden i høj vind, uden at skære op.

-Det plejer at gå rimeligt godt når vi sejler kapsejlads også mod de andre Solus Altaer, fortæller sejleren, der har vundet mange løb i Palby Fyn Cup og under Classic Fyn Rundt fra hans hjemhavn. 

Båden egner sig også til tur, men det bliver ikke til så meget med hustruen Karina.

-Vi har børn på et og fire år, men vi sejler på tur, så rigger jeg et rulleforstag på og så sejler vi ned til det Sydfynske Øhav. Båden egner sig også til tur og har et dybt cockpit, forklarer han.

Båden sejler meget kapsejlads, også selv når Anders Thomsen ikke kan, så låner gasterne båden. Foto: Troels Lykke

Dansk solo-sejler krydsede Atlanten i Solus Alta

Holbæk-sejler Jens Als Andersen har sejlet over Atlanten alene i en Solus Alta. Det var noget af en bedrift, da han ikke kan gå, efter han brækkede ryggen i 1974, da han faldt ned i lasten på et skib.

På trods af det, har han alligevel deltaget i hele tre singlehand-sejladser over Atlanten. Den første sejlads var i en Solus Alta i 1988.

Det skete i den krævende singlehand-sejlads Trans-Atlantic Race STAR, der går fra Plymouth i England til Newport i USA. Turen var på 3.000 sømil. Solus Altaen, der blev brugt på turen var en standardudgave med få forbedringer.

- Jeg havde forlænget kahytten, så der var kommet et ’doghaus’ på, cockpittet var dermed også mindre, og så havde jeg sat søgelænder på. Alt sammen noget der blev fjernet igen i forbindelse med at jeg solgte båden til Gert Gerlach, da jeg købte min Drabant 38 til den næste STAR-sejlads i 1992, fortæller Jens Als Andersen. Riggen på Solus Altaen var standard. Dog var Jens ved at miste riggen syd for New Foundland, da mastefoden brød sammen. Siden knækkede også et røstjern, der holder riggen:

- Det var udfordrende at reparere midt ude på Atlanterhavet i grov sø, forklarer Jens Als Andersen, der gennemførte turen på 31 døgn, 1 time og 45 minutter.

Danskeren blev nummer seks i klassen op til 30 fod. Men allerede før starten var der udfordringer på turen fra Danmark til England. For her knækkede rorstammen i grov sø ud for Thyborøn. Men det lykkedes alligevel at nå frem til start i Plymouth.

Jens Als Andersen fremhæver Solus Altaens gode krydsegenskaber, hvilket var en fordel på denne tur, der indebar næsten 80 procent kryds eller bidevind. Sidenhen deltog Jens Als i OSTAR i 1992 i en Drabant 38.

Og i 1996 var han med i en One-off konstruktion, ”Fenris”, på turen. I denne båd ramte han en container efter tolv dages sejlads og gik ned. Først efter tre dage i redningsflåden, blev han reddet.

Solus Alta fra 1981

Designer Bjarne Marcussen

Længde     9,20 m

Bredde    2,40 m

Dybgang    1,55 m

Storsejl      21,52m2

Fok             14,0 m2

Spiler         60,0 m2

Vægt          2420 kg

Påhængsmotor  8 hk

Antal bygget 30 styk fra 1981 til 1984

Værft      Frederikssund Skibsværft 

Brugtpriser fra 70.000 kr. til 100.000 kr.

Svend Thomsen bygger her på båden i starten af 80erne under Munkebo Svømmehal, hvor landsholdsspilleren i vandpolo var bademester, men Svend nåede kun at blive 51 år. Siden arvede sønnen båden. Privatfoto

Motor
content-loader
content-loader
content-loader