Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Foto: Solus-alta.dk

Da Jens Als krydsede Atlanten alene i en Solus Alta - i år Danmark rundt

Jens Als Andersen fra Holbæk sejlede i Solus Alta i singlehandsejlads over Atlanten i 1988 i kapsejladsen CSTAR. I 1992 sank han i en anden båd. Artikel nu opdateret med sejlerens planer i 2019.

Af Troels Lykke |

Det var Jens Als Andersen i Solus Alta DEN 29 der sejlede over Atlanten. Båden hed dengang hed DIVINA.

Det var Jens Als Andersen i Solus Alta DEN 29 der sejlede over Atlanten.

Sejladsen, Single-handed Trans-Atlantic Race (STAR), går fra Plymouth i England til Newport, Rhode Island, i USA, det skrev John Laugesen på sin hjemmeside www.solus-alta.dk

Turen er på omkring 3.000 sømil - alt efter hvilken rute skipper vælger. Den korteste tur er på 2.810 sm og er ret nordlig; men det kan være en fordel at vælge en sydligere rute.

Med mindre der sejles meget mod syd, skal der krydses meget, idet de fremherskende vinde på Nordatlanten er vestlige.

Sejladsen er blevet sejlet siden 1960 og er grundlagt af den berømte Sir FrancisChichester.

Kapsejladsen har heddet OSTAR efter sponsoren The Observer. I 1988 var sponsoren Carlsberg og hed derfor CSTAR.

Jens Als Andersen fra Holbæk Sejlklub brækkede ryggen i 1974 og kan derfor ikke gå. På trods af det, har han alligevel deltaget i hele 3 single-hand kapsejladser over Atlanten. Den første sejlads i en Solus Alta.

Båden var en standardbåd med nogle få forbedringer.

”Jeg havde forlænget kahytten, så der var kommet et "doghouse" og cockpittet dermed også var mindre, og så havde jeg sat søgelænder på. Alt sammen noget der blev fjernet igen i forbindelse med at jeg solgte båden til Gert Gerlach, da jeg købte min Drabant 38 til den næste OSTAR i 1992”, fortæller Jens Als Andersen.

Riggen var standard. Dog var Jens ved at miste riggen syd for New Foundland, da mastefoden brød sammen. Siden knækkede også et røstjern:

”Lidt udfordrende at reparere midt ude på Atlanterhavet i grov sø”, fortæller Jens videre.

31 døgn

Det lykkedes Jens Als at gennemføre turen på 31 døgn 1 time og 45 minutter. Han blev nr. 6 i klassen op til 30 fod. Allerede før starten var der udfordringer på turen fra Danmark til England.

Her knækkede rorstammen i grov sø ud for Thyborøn. Men det lykkedes alligevel at nå frem til start i Plymouth.

Jens fremhæver Altaens gode krydsegenskaber, hvilket er en fordel på denne tur, der indebærer ca. 80 % kryds eller bidevind.

Sidenhen deltog Jens Als i OSTAR i 1992 i en Drabant 38. I 1996 var han med i en One-off konstruktion, ”Fenris”, på turen.

Ramte container

Desværre ramte han en container efter 12 dages sejlads og gik ned. Efter 3 dage i redningsflåden, blev han reddet.

Siden hen har Jens Als blandt andet deltaget i Handicap OL i mini-12 meter, eller 2,4m-klassen. Til VM i 1999 kom han hjem med en flot 2. plads.

Jens Als Andersen er som den eneste handikappede optaget i ”Eventyrenes Klub”.

Det skal Holbæk-sejleren i 2019

Jens Als Andersen forklarer denne januardag til minbaad.dk om planerne for i år.

- Den står på Oceans of Hope aktiviteter med henholdsvis Oceans of Hope Challenge-sejladser i lejede både i Croatien og Tyrkiet, og sommertogt til Skotland i juli og august med vores 67 fods Oceans of Hope båd, der ligger i Skovshoved.

Men han skal også sejle alene.

- Det bliver også til singlehandedsejlads i min egen Maxi Magic, herunder Danmark Rundt Inshore Singelhanded 1. uge i juli, og Folkebåds sejlads i Holbæk om onsdagen med 11-12 andre folkebåde for lige at holde kapsejladssanserne skarpe, forklarer sejleren.

Artiklen blev bragt første gang i 2010.

Jens Als Andersen er stadig aktiv solo-sejler og skal i 2019 sejle alene Danmark Rundt. I baggrunden ses den 67 fods Oceans of Hope-båd.

Jens Als skal sejle Danmark rundt i denne Maxi-Magic.

Jens Als Andersen sejler her i San Francisco i en Folkebåd.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader