Test af Sargo 33: Sikker og sporty båd til enhver mand (og kvinde)
Det er svært at blive skuffet over Sargo 33, viser test på Øresund. Båden giver en super oplevelse. Båden kan ses på Ishøj fra 31. august til 2. september.
Sargo i Finland kan selv. Et firma, der før hed Minor og blev startet i 1967.
I dag er Sargo ikke bare en dårlig kopi af Targa fra samme land. Javel, Sargo, har skelet en del til Targa, men i dag kan Sargo selv.
Det er også en sødygtig offroader, som både kan bruges til både professionelle politiopgaver eller til privat sejlads, med sikkerhed og sødygtighed i højsædet.
Dyr men lækker dame
I hvert fald med den nye Sargo 33, som vi testede på Øresund ud for Skovshoved, hvor DBC sælger hende. En dame til 3,7 mio. kroner. Det lyder af meget, men der er til gengæld ikke sjusket med noget som helst.
Samtidig findes der enkle, intelligente løsninger, som når sidedøren skal lukkes. Det gøres lavpraktisk. Det vidner om en bådebyggernation, der fatter hvad der virker og hvad der ikke virker.
Det er som når kiwierne laver sejlbåde til America’s Cup, down under, man bruger kreativiteten og tør gå egne vegne. Man er sign egen.
Sargo bygger i dag både i størrelserne 25, 28, 31, 33 og 36 fod. Bådene er populære kunne vi høre, da vi i juni, som eneste danske medie, var til tre dages bådtest i netop Finland med et hav af finske motorbåde og dem er der mange af i de tusinde søers land.
Journalisterne vilde med Sargo
Journalisterne falder for kvaliteten på Sargo. Der springes ikke over hvor gærdet er lavest og bådene er praktiske.
Det er måske nok en båd mest til mænd, der fx kunne finde på at fiske eller bare sejle langt, også om vinteren.
Det er nemlig en helårsbåd, hvor Webasto-fyret er installeret, samtidig er der skum i skroget, der isolerer, forklarer den danske importør Henrik Juul Petersen fra DBC.
Ude er båden nemlig stærk. Det starter i stævnen, hvor der er en bred platform, du træder på, når du stiger om bord. Dertil har båden et bredt sidedæk, så det er let at gå om bord.
Jeg er rystet over hvor mange elendige bådkonstruktører der er af motorbåde, der er designet med 15 centimeter smalt sidedæk, så sejlerne er ved at falde i vandet, når de skal op på dækket, fordi der skal skabes ekstra plads i kahytten.
Det slipper sejlerne for her. Der er rigelig plads i siderne, samtidig er rælingen høj, hvilket gør båden sikker for voksne, men især børn.
Nå men tilbage til det med at det er båden til manden. Jo, det er det primært fordi det er mænd, der dyrker sejlglæden, det er i hvert fald det som motorbaadsnyt.dk har observeret i den danske sommer. Det er manden, der står mest ved rattet.
Og her får han fuld valuta når der lukkes op for de to seks cylindrede 370 hk motorer fra Volvo Penta. Bare den dybe lyd, gør os mænd kåde, og når der så lukkes op for motorerne sker der virkelig noget.
Du kan også få båden med mindre Volvo Penta motorer med fire cylindre eller den kan få båden med en enkelt motor en D6er med 400 hk.
Sargo 33 accelererer virkelig. Selv når du sejler en marchfart på mellem 26 og 30 er der meget tilbage, når du presser gashåndtaget endnu længere frem.
På toppen ligger båden på lige over 41 knob på fladt vandt, viste gpsen fra Garmin, da vi testede.
Sejlerglæden er med andre ord i top. Samtidig går rattet let, uhyre let faktisk.
Vi mødte nogle gamle dønninger og her skar stævnen fint gennem bølgerne. Båden er nemlig meget V-formet i stævnen og kan derfor godt rulle lidt i sløve bevægelser, men det har Sargo også styr på, med en stabilitets-system, der også kan købes til andre både.
Konklusion
Sargo 33 har også andet at byde på. Salonen er stor, man tager familiehyggen seriøst.
Og alle kan se 360 grader rundt, hvilket selvfølgelig er vigtigst for rorsmanden. Under salonen er to store køjer og her er der skrogvinduer, hvor der er alarm på hvis de er åbne.
Det er der også forkahytten. Detaljer er der nok af. Båden er en fornøjelse at sejle – hele året rundt, især hvis man går op i sikre og sjove sejlegenskaber på en båd, hvor udearealet er prioriteret højt.
Det store agterdæk viser det også, et sted hvor man kan sætte et cockpitbord op, man finder hæftet på den store luge ned til motorrummet.
Med 2 x Volvo Penta D6 370 hk sejlede vi 41,2 knob på Øresund.
Der er 12 volts udtag, når mobil skal lades op. Søkortholder ses lige foran i smal holder.
Praktiske fodstøtter ved co-pilot sæddet, hvor man sidder højt.
Lavpraktisk, men driftsikker lås ses her ved førersæddet.
Sådan ser endnu en lavpraktisk lås ud på ruftaget, der let køres manuelt tilbage, så man føler man er ude i det fri, selvom man sidder i cockittet.
Det langsgående pantry oser af kvalitet med delt vask, ovn og gasblus.
Flot aptering, selv på toilettet, der er placeret fremme i båden.
Der er fint plads til kahytten, der er placeret under salonen. Her er også naturligt lys. Der er alarm på vinduerne, de hyler når de er åbne hvis alarmen er sat til.
Rattet og instrumentpanelet kan vippes næsten 90 grader tilbage, alt efter om du står op eller sidder ned og styre båden. Joystikket, som også ses på billedet, er let at bruge, når der skal sejles sidelæns ind til broen fx. Det var som en leg.
Sargo 33 er funktionel og den bruges da også af politiet og andre instanser. Fx er det praktisk med lamper på ruftaget. Men det er mest en udpræget motorbåd for familien.
Skydelugen kan indstilles i tre trin.
Der er to store D6 Volvo Penta motorer i Sargo 33.
Henrik Juul Petersen, tv, og Per Thrane ejer DBC Marine i Skovshoved.
Det er praktisk at pantryet kan dækkes til med en plade af mahogni.
Sargo 33
Længde:10,99 m
Bredde:3,45 m
Dybgang:1,10 m
Vægt:ca 6.700 kg
Motor2 x Volvo Penta D6-370 (2 x 370 hk)
Brændstofstank:800 liter
Vandtank:260 liter
Antal personer:12
Pris (med 2 x Volvo Penta D6-370):3,7 mio. kr.
Mer info: www.sargoboats.fi/sargo-33.html
DBC Marine er dansk forhandler i Skovshoved.