Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Flemming Christiansen. Henrik Linde og Niels Christiansen er klar til at udleve deres drøm. Privatfoto
Kapsejlads
Sådan ser den 48 fods båd ud, som de tre københavnere skal sejle i.
Kapsejlads

Tre danske gaster klar til at krydse Altanten på Scarlet Oyster 48

Tre erfarne Øresunds-sejlere Flemming Christiansen. Henrik Linde og Niels Christiansen fører om et par uger deres drøm at krydse Atlanterhavet i ARC-sejladsen fra Gran Canaria til St. Lucia. Minbaad.dk følger trioen.

Af Troels lykke |

Tre danske vikinger har planlagt et togt til Caribien via søvejen. Turen afgår den 24. november fra Las Palmas sammen med ca. 200 andre både og med målgang i Sct. Lucia i Caribien 14-18 dage efter. 

For 14 dage siden anede vi ikke at vi sammen skulle på denne rejse. Men hos os er der ikke langt fra snak til handling, fortæller Hellerup-sejler Henrik Linde til minbaad.dk og fortsætter.

Vi er 3 gamle sejlervenner fra Sejlklubben Sundet. Det har ligget lidt i baghovedet på os alle, at vi en dag ønskede at erhverve retten til at bære DE RØDE BUKSER på havnen.

Da vi mere eller mindre tilfældigt sludrede om dette, blev vi enige om at vi skulle afsted sammen, og at det skulle være allerede i år.

Bid efter to dages jagt - blev 48 fods racer

Vi fik udarbejdet et fælles skriv og kontaktede de både der stiller til start i ARC – Atlantic Rally for Cruisers. Familiebåde blev fravalgt. Vi ville på en racer…. Efter 2 dages jagt var der bid.

Ejer af båden Scarlet Oyster, en 48 fods båd, havde brug for 2 forstærkninger og gode råd var dyre. Hvem skulle vinke fra broen og ikke være en del af crew’et?

Skipper fandt dog hurtigt ud af at der var behov for alle 3 vikinger – og vi mener at det er en klog beslutning;-).

Planlægningen er nu i fuld gang. Nu skal Atlanterhavet erobres, skriver Henrik Linde til minbaad.dk

HENRIK LINDE
Henrik, 62 år, har haft X79 - Les Jumeaux. I midt 70’erne huserede den i den bagerste del af det på den gang stærke X79 felt på Sundet. Basen er nu flyttet til Hellerup, hvor der sejles masser af kapsejlads. Det foregår både i X79, og i 12-meteren ”THEA”. Herudover sejles der i X50 fra Juelsminde. 

FLEMMING UPS! CHRISTIANSEN
Flemming, 58 år, har i ungdomsårene haft BB10-meter, Dynamic 35, Luffe 37 – alle med navnet Ups! Både Niels og Henrik har sejlet med til DM, Fyn- og Sjælland rundt ombord på Ups!’erne. Senere i livet er bådene blevet større og større. Og der er blevet sejlet kapsejlads i ind- og udland i X-40, X-50 og Solaris 60.

NIELS CHRISTIANSEN
Niels, 63 år, har været aktiv kapsejler på forskellige bådtyper, indtil arbejde gav alt for meget rejseaktivitet. Nu er han den stolte ejer af en 42” sejlbåd, der sejler Nordsøen og Østersøen tynd på flotiller sammen med Danish Ocean Cruiser Association (Langturssejlerne). Hvor togtet går hen næste år vides endnu ikke - bortset fra at Scotland og Irland allerede er inkluderet.

Hvad er ARC

ARC står for – Atlantic Rally for Cruisers, som bliver arrangeret af WCC – World Cruising Club.

Sejladsen starter ud for Las Palmas på Grand Canaria og mållinjen ligger placeret ca. 2700 nm (5.000 km) på den modsatte side af Atlanten ved øen Saint Lucia i Caribien.

Der er flere forskellige klasser, alt efter om man sejler katamaran, enkeltskrog, tursejlads eller race. Det sociale er i højsædet og der er masser af hygge, aktiviteter og arrangementer inden start den 24. november og endnu mere fest og farver på Saint Lucia 12-20 dage senere.

Der er sat en begrænsning på 200 både af sikkerhedsmæssige årsager. Og mange både, der har sejlet i Europa i sommeren 2019, sejler med over Atlanten på samme tid. Så det er ikke urealistisk at ca. 400 både tager afsted fra Las Palmas den 24. november.

For mange er turen over Atlanten en stor drøm. De skal måske sejle sammen med familie og venner som gaster, med hygge og afslapning i højsædet. Der er paddelboards og cykler på dækket, solbadning i hængekøjer og spileren bliver taget ned for natten og op igen ved solopgang.

Vi skal sejle i racing klassen, hvor der deltager ca. 30 både. Vi vil gøre vores absolut bedste for at få en god placering – så ingen unødig vægt (paddelboard, tursejl og andet grej, bliver sendt over til Saint Lucia) og spileren bliver oppe i mørket. 

Vi har lovet at passe på hinanden, så safety first … apropos safety first, så er det hovedårsagen til at begrænsningen er sat til 200 både. Hver båd bliver tjekket grundigt for sikkerhedsudstyr inden start.

Hvis du vil læse mere om sejladsen her: www.worldcruising.com/arc/event.aspx

Alle både har en Fleet Tracker ombord, så interesserede kan følge de enkelte bådes placering i forhold til hinanden. Den er ikke aktiv endnu, men der kommer et link her på siden når starten går.

Her kan du følge de tre sejlere: www.facebook.com/arc2019dk/

Motor
content-loader
content-loader
content-loader