Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
Forfatter og foredragsholder Mads Christensen (54) er ambassadør for Havnens Dag 2019. Mads Christensen er selv sejler med egen båd og desuden ivrig stand up paddler, kitesurfer og dykker.
Kapsejlads

Blærerøven giver gode Atlanterhavs-råd til ARC-vikingerne før start på søndag

Mads Christensen, alias Blærerøven, giver her gode råd til Flemming Christiansen, der er en af tre erfarne Øresunds-sejlere der på søndag sejler fra Gran Canaria til St. Lucia i ARC-sejlads i en 48 fods båd.

Af Troels lykke |

Tre erfarne Øresunds-sejlere Flemming Christiansen. Henrik Linde og Niels Christiansen lever deres drøm ud. Nemlig at krydse Atlanterhavet i ARC-sejladsen fra Gran Canaria til St. Lucia.

Men holdet forsøger at forberede sig fra Danmark før de i dag søndag flyver mod Gran Canaria.

Derfor interviewer Flemming Christiansen Vedbæk-sejler Mads Christensen før de starter ARC-sejlads over Atlanterhavet på søndag 24. november.

Mads Christensen, der interviewes i sin 48 fods kulfiberbåd i Vedbæk, kan blandt andet fortælle at de havde en kvinde med der var søsyg hele turen i 2009, da han sejlede på en 50 fods båd.

Stativ til gryder virker

Et af de gode råd var at have styr på at gryderne ikke falder på dørken, derfor havde Mads Christensen fået svejset et grydestativ til komfuret på X-50eren, han sejlede på over Altanterhavet.

Han havde også sørget for at have mad klar til de første dage så man ikke skal bruge for meget tid om læ på maden.

Selv har Mads Christensen ikke været søsyg. Han fortæller også at det er sværet at fange fisk, når man sejler 8-9 knob. 

Musik om natten

Holdet havde også et fast ritual med musik om natten, noget holdet så frem til. Og så indrømmer Mads Christensen at han også var bange på turen.

Men noget af det gode ved turen er at man kan blære sig over at have krydset Altanterhavet bagefter, siger Blærerøven i interviewet i toppen af artiklen.

De tre danske vikinger skal sejle på en Scarlet Oyster 48.

Her kan du følge de tre sejlere: www.facebook.com/arc2019dk/

HENRIK LINDE
Henrik, 62 år, har haft X79 - Les Jumeaux. I midt 70’erne huserede den i den bagerste del af det på den gang stærke X-79 felt på Sundet. Basen er nu flyttet til Hellerup, hvor der sejles masser af kapsejlads. Det foregår både i X79, og i 12-meteren ”THEA”. Herudover sejles der i X-50 fra Juelsminde. 

FLEMMING UPS! CHRISTIANSEN
Flemming, 58 år, har i ungdomsårene haft BB10-meter, Dynamic 35, Luffe 37 – alle med navnet Ups! Både Niels og Henrik har sejlet med til DM, Fyn- og Sjælland rundt ombord på Ups!’erne. Senere i livet er bådene blevet større og større. Og der er blevet sejlet kapsejlads i ind- og udland i X-40, X-50 og Solaris 60.

NIELS CHRISTIANSEN
Niels, 63 år, har været aktiv kapsejler på forskellige bådtyper, indtil arbejde gav alt for meget rejseaktivitet. Nu er han den stolte ejer af en 42” sejlbåd, der sejler Nordsøen og Østersøen tynd på flotiller sammen med Danish Ocean Cruiser Association (Langturssejlerne). Hvor togtet går hen næste år vides endnu ikke - bortset fra at Scotland og Irland allerede er inkluderet.

Hvad er ARC

ARC står for – Atlantic Rally for Cruisers, som bliver arrangeret af WCC – World Cruising Club.

Sejladsen starter ud for Las Palmas på Grand Canaria og mållinjen ligger placeret ca. 2700 nm (5.000 km) på den modsatte side af Atlanten ved øen Saint Lucia i Caribien.

Der er flere forskellige klasser, alt efter om man sejler katamaran, enkeltskrog, tursejlads eller race. Det sociale er i højsædet og der er masser af hygge, aktiviteter og arrangementer inden start den 24. november og endnu mere fest og farver på Saint Lucia 12-20 dage senere.

Der er sat en begrænsning på 200 både af sikkerhedsmæssige årsager. Og mange både, der har sejlet i Europa i sommeren 2019, sejler med over Atlanten på samme tid. Så det er ikke urealistisk at ca. 400 både tager afsted fra Las Palmas den 24. november.

For mange er turen over Atlanten en stor drøm. De skal måske sejle sammen med familie og venner som gaster, med hygge og afslapning i højsædet. Der er paddelboards og cykler på dækket, solbadning i hængekøjer og spileren bliver taget ned for natten og op igen ved solopgang.

Vi skal sejle i racing klassen, hvor der deltager ca. 30 både. Vi vil gøre vores absolut bedste for at få en god placering – så ingen unødig vægt (paddelboard, tursejl og andet grej, bliver sendt over til Saint Lucia) og spileren bliver oppe i mørket. 

Vi har lovet at passe på hinanden, så safety first … apropos safety first, så er det hovedårsagen til at begrænsningen er sat til 200 både. Hver båd bliver tjekket grundigt for sikkerhedsudstyr inden start.

Hvis du vil læse mere om sejladsen her: www.worldcruising.com/arc/event.aspx

Alle både har en Fleet Tracker ombord, så interesserede kan følge de enkelte bådes placering i forhold til hinanden. Den er ikke aktiv endnu, men der kommer et link her på siden når starten går.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader