Gå til hoved-indhold
Havne
Miljøskibene i Svendborg. Foto: Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Miljøskibe til 27 millioner har ikke sejlet en eneste sømil

I 2013 købte Miljøstyrelsen to katamaranskibe i England, Sif og Frigg, som skulle overvåge det danske havmiljø. Men siden 2015 har de ligget i Svendborg og ikke sejlet én sømil, fordi styrelsen ikke har arbejdet professionelt fra start, mener Danske Maritime.

Af Maria Ravn Jürgensen |

De to katamaranskibe Sif og Frigg har siden slutningen af 2015 haft fast plads i Svendborg. De har nemlig ikke tilbagelagt en eneste sømil eller taget en eneste vandprøve, som var deres formål, da Miljøstyrelsen i 2013 købte dem i England for knap 17 millioner kroner.

Det skriver tv2.dk.

Skandalehistorie

Katamaranerne skal egentlig bygges om, da de skal sejle rundt langs de danske kyster og overvåge havmiljøet. Men i stedet ligger de stille i havn, mens værdien af skibene er faldet til bare tre millioner kroner, hvorimod prisen for ombygningen er tredoblet.

- Det her er simpelthen en skandalehistorie, og den bliver værre og værre, hver gang man åbner et blad i bogen, siger folketingspolitikeren Bjarne Laustsen (S), der i slutningen af marts har kaldt miljø- og fødevareminister Jakob Ellemann-Jensen (V) i samråd om de nytteløse katamaraner.

Prisen stiger

I 2013 blev det besluttet at sende Naturstyrelsens daværende miljøskibe på pension og i stedet anskaffe to nye og moderne miljøskibe. 

Til at starte med lød prisen på 26,7 millioner kroner for de to skibe, hvilket var en halv million kroner billigere, end hvad de danske værfter kunne tilbyde. Undervejs hævede englænderne dog prisen med 30 procent, og aftalen gik i vasken.

Da Naturstyrelsen ikke havde råd til den nye pris, og tilbuddet fra de danske værfter ikke længere var gældende, fik styrelsen en ny idé.

Styrelsen vurderede, at de for otte millioner kroner kunne renovere to brugte skibe, som lå for kaj i det sydlige England. Skibene var oprindeligt brugt til at transportere personel til og fra installation af vindmøller i havet.

Ny udbudsrunde

Da skibene kom til Danmark, viste det sig, at de var tungere end først antaget. Dermed skulle planerne og prisen for ombygningen laves om. En pris, der ville være på minimum 18 millioner kroner, da skibene skulle forlænges med to meter og motorerne udskiftes.

I mellemtiden overtager Miljøstyrelsen ansvaret for miljøskibene fra Naturstyrelsen, og i efteråret 2016 besluttes det at fastholde planen om at ombygge skibene, som vurderes at stå færdige i starten af 2018.

Denne plan holdt dog ikke længe, da man et år senere beslutter at udsætte planen for ombygningen for at undersøge, om det bedre kan betale sig at sælge skibene og bygge nye.

Der er begyndt at gro alger på skibene, og i 2018 kom danske Jobi Værft med et bud på ombygningen, men prisen var dobbelt så høj, som Miljøstyrelsen havde budgetteret med, og man aflyser derfor igen planerne.

Seneste nyt er, at Miljøstyrelsen prøver igen, og at det denne gang er i samarbejde med værfternes brancheforening, Danske Maritime. Håbet er nu, at skibene skal være i vandet efter sommerferien 2020.

Kilde: tv2.dk

Motor

Video: Lær at kaste anker på seks minutter

Sommervejret har gjort sit indtog og lokker sejl-hungrende motorbådsejere på vandet. Drømmer du om en hyggelig søndag for svaj, giver engelsk video fra Coastal Safety smarte tips til ankring for begyndere.

Afstemning

Skal du lave forbedringer på din båd denne vinter?

Nyhedsbrev

Deltag i konkurrencer og få de seneste nyheder direkte i indbakken