Gå til hoved-indhold
Tur
En presenning samt skruer, tov og træplanker er alt, sejlerne har investeret i for at pakke Luffen ind for vinteren. Foto: Sailing Togetherness

Projekt Luffe 54: Sådan bygger du dit eget vinterstativ til dækket

For 800 kroner kan 22-årige Mikkel Nordsäter og Jakob Bütows langtursbåd gå i vinterhi. De kommende jordomsejlere har netop konstrueret smart stativ af et aflagt festtelt. Få deres step-by-step-guide her.

Af Sara Sulkjær |

”Hey Nordsäter, skal vi ikke køre på lossepladsen med teltet?”

22-årige Jakob Bütow kigger spørgende på sin jævnaldrende kammerat, Mikkel Nordsäter. 

De to unge eventyrer, der i 2021 drømmer om at stævne ud på en 10-15 år lang jordomsejling, har netop holdt fest. En stormfuld én af slagsen.

Undervejs bliver vinden så kraftig, at det lånte festtelt vælter og ødelægges. Men det bliver ikke teltets endeligt.

En let opgave

Nordsäter har en plan. En plan, der skal forvandle de fortsat duelige metalstolper fra teltet til en fin vinterdyne for sejlernes Luffe 54.

- Det var egentlig mest af alt fordi, jeg ikke orkede at køre ned for at aflevere teltdugen og stolperne til skrald, forklarer Nordsäter leende. 

30 timer og knap 800 kroner senere har de to unge skabt deres eget vinterstativ. 

- Det er faktisk overhovedet ikke svært, men man skal selvfølgelig vælge en dag, hvor det ikke blæser og sørge for at starte tidligt grundet mørket, forklarer Skive-boerne, der her deler deres step-by-step-guide med resten af Sejlerdanmark:

1. Buk metalstolperne
- Metalstolperne fra teltet, der skal udgøre presenningens skelet, bøjes, således at stolperne flugter med bådens lønning. På den måde fanges sne og vand ikke på dækket, men drypper ned på jorden.

- Selve bukket foretages med vinkelsliber og håndkræft ved stolpernes samling, altså ved skelettets top. Des længere agter du kommer, des større skal vinklerne naturligvis være. 

----------

2. Skelettet fæstnes til båden
- Selve stålskelettet hviler på fenderlisten, hvor vi i samlingen har tilføjet et liggeunderlag for derigennem at undgå ridser. Simpelt tov holder skelettet på plads ved fenderlisten. 

----------

3. Monter tværstolper
- På tværs af skelettet har vi placeret en række træplanker, hvori der er boret huller, som gør det muligt at stripse plankerne fast til stålskelettet. Selve plankerne er desuden skruet sammen for at øge styrken.

----------

4. Fæstn presenningen 
- Herefter har vi lagt en kraftig presenning, der blot kostede os 369,00 kr. i den lokale byggehandel, udover skelettet. 

- Ved fenderlisten er samtidig tilføjet endnu en række tværplanker, der netop er stripset fast ved den førnævnte fenderliste. Dermed undgår vi, at vinden kan få fat under presenningen og blæse den af.

----------

5. Tilføj træklodser
- Til sidst har vi tilføjet en række træklodser, der er monteret oven på de nævnte, inderste træplanker. På den måde er presenningen sikkert fæstnet mellem to stykker træ, hvormed en form for sandwich-konstruktion opnås. 

Kulde står i vejen

I tørvejr kan de to eventyrlyste mænd nu fortsætte deres omfattende renovering af Luffe 54’eren. En båd, der tidligere har været i nærkontakt med grunden, hvorfor sejlerne de sidste måneder har tilbragt utallige timer med polermaskine og glasfiber i hænderne.

Men selvom alle skrogreparationer er streget på to-do-listen, mangler de unge fortsat at lægge det ekstra beskyttende glasfiberlag ved bundstokkene, der skal forstærke konstruktionen yderligere.

- Jeg tror vitterligt ikke, at det tager mere end en uge at lægge, men vi er forhindret af kulden. I julegave ønsker jeg mig derfor allermest fem graders varme, fortæller Jakob Bütow leende. 

Vigtige forberedelser

Om julemanden har varme med i sækken, når han den 24. december vender kanen mod syd, må tiden vise. Indtil da har de kommende langturssejlere kastet sig over de forberedelser, der ligeledes er en afgørende del af restaueringsarbejdet:

- Båden er lige nu fuldstændig skraldet om læ, så vi kan lave skitser og begynde at skære en smule ud til den nye aptering. En masse værktøj og materialer skal samtidig bestilles hjem, ligesom vi vil sende en række legatansøgninger afsted, forklarer Nordsäter.

Læs mere om Bütow og Nordsäters vinterprojekter i december, når Minbaad.dk atter skriver om de to ihærdige sejlere. 

Indtil da kan projektet, der går under navnet ’Sailing Togetherness’, følges på Instagram og Facebook.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader