Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Foto: Peter Therkildsen

Styrmand om El-færgen Ellen: Som at gå fra en Volvo Amazon til en Tesla

Elfærgen Ellen er en el drevet færge, som blev sat i drift i år. Den sejler mellem Søby på Ærø og Fynshav på Als. Hør hvad styrmanden fortæller om sejlegenskaber og om hans opfordring om at gå el-vejen for færgerne. Færgen skal dog lige i dok i tre uger fra november.

Af Troels lykke |

Verdens længst sejlende el-færge, Ellen, sejler 3-7 gange om dagen mellem Als i Sønderjylland og Søby på Ærø.

Der er hermed skabt en ny grøn klimavenlig transportvej fra Tyskland via Syddanmark til og fra Ærø. Se video i bunden af artikel, hvor styrmand fortæller om at gå fra Volvo Amazon til Tesla til søs.

El-færge projektet, E-ferry, er et fireårigt innovationsprojekt med det formål at udvikle en 100 % eldreven færge for passagerer og biler, lastbiler og anden last.

Målet er at fremme energieffektiv, CO2 neutral og forureningsfri vandbåren transport på ø-ruter og i kystnære farvande i og uden for Europa.

Udviklingen af el-færgen er finansieret under Europa Kommissionens ‘Horizon 2020’ i samarbejde med Ærø Kommune.

El-færgen vil have en rækkevidde som er 7 gange længere nogen anden fuldelektrisk bilfærge.

Elfærgen Ellen skulle oprindelig have været idriftsat 1. juni 2017. Men en hel del tekniske og administrative udfordringer rykkede tidsplanen med mere end to år. Illustration: Green Ferry Vision

Skal på værft i tre uger for udskiftning af batterimoduler

Fra den 11. november og tre uger frem skal der udføres tre større optimeringer af batterisystemet.

Den første handler om udskiftning af 168 ud af 840 batterimoduler, fordelt på 20 strenge. I alt skulle den samlede batteripakke kunne levere op til 4.300 kWh, men det har kun været muligt at oplade Ellen til 3.400 kWh på grund af de dårlige batterimoduler, skriver Ingeniøren.

Det er nok til en rundtur, men gør det vanskeligt sejle syv ture om dagen, da der ikke er tid til at oplade batteripakken fuldt ud i den tid, færgen er i havn. Samtidig påvirker de dårlige moduler også den samlede batteripakkes evne til at oplade fuldt.

Udviklingen af el-færgen er finansieret under Europa-Kommissionens ‘Horizon 2020’ i samarbejde med Ærø Kommune.

Der er bevilliget 113 millioner kroner fra den europæiske kommission under Horizon 2020, mens Ærø Kommune selv skal stille med 105 millioner kroner til færgen og opgradering af havneanlæg i Søby samt anden infrastruktur i land.

Kommunens udgifter til projektet vil være omtrent ligeligt fordelt mellem el-færgen og nye anlæg i land.

El-færgen vil have en rækkevidde, som er 7 gange længere nogen anden fuldelektrisk bilfærge. Mellem Søby-Fynshav (10,7 sømil) og Søby-Fåborg (9,6 sømil) vil færgen kunne sejle de op til 22 sømil tur-retur til ladestationen i Søby.

Navn: E/F Ellen

Passagerer: 147-196

Hastighed: 13 knob

Længde: 59,5 meter

Dybgang: 2,5 meter

Motor
content-loader
content-loader
content-loader