Gå til hoved-indhold
Tur
De to sejlere er gode til at fortælle om deres projekt. Klik ude i siden og se flere fotos.
Tur
Duoen lagde i december til i Skive og planlægger at bruge et par år her på at reparere deres Luffe 54 og gøre den sejlklar for derefter at tilbringe 10-15 år på verdenshavene.
Tur

Renovering af Luffe 54 er i fuld gang i Skive før jordomsejling

23-årige Mikkel Nordsäter og 21-årige Jakob Bütow fra hhv. Løkken og Helsingør vil ud og opleve og kæmpe for bedre klima, men først skal de fikse båden, de gav lidt over 200.000 kr. for. På vej til Skive gik motor ud og de ramte en pram i mørke i december.

Af Troels lykke |

De to sejlere charmerer deres omgivelser, og nu har Skive Folkeblad også fået øjnene op for Mikkel Nordsäter og Jakob Bütow. To sejlere, som Minbaad.dk tidligere har skrevet om her

Deres Luffe 54 trænger til en kærlig hånd. Båden har været på grund i Tyskland og da båden blev sejlet til Skive gik det også galt. 

- Da vi var lidt nord for Storebælt, fik vi motorstop. Vi kunne ikke gøre andet end bare drive afsted. Så vi drev mod Samsø og ringede over VHF’en (nødsignal, red.). Det var en kold og regnfuld decemberaften. Der kom en pram og kastede en kæde ud, som vi kunne blive slæbt med. Men i den høje bølgegang i mørket endte det med, at vi simpelthen kolliderede med prammen, der ramte ind i os med et metalhjørne, siger Jakob Bütow til Skive Folkeblad. (se tv-interview)

Vil leve af egen fangst og dyrkning af krydderier

Når man spørger de to bådbyggere, hvad de skal leve af under deres tid til søs, lyder svaret fællesøkonomi, gør-det-selv, egen fangst af fisk og dyrkning af krydderier og andet. Desuden kan sponsorater også komme på tale.

- Men det skulle være sponsorater fra nogen, der er i tråd med vores mål om bæredygtighed. Vi vil ikke sponsoreres af tyggegummifirmaer, siger Jakob Bütow.

- Og der skal ikke stå Statoil på siden, tilføjer Mikkel Nordsäter.

Gav 216.763 kroner for båden

Budgettet for hele projektet - SailingTogetherness - er lagt op på nettet, så enhver kan følge med. Her kan man læse, at der er købt affaldssække for 8,85 kroner, og at båden har kostet 216.763 kroner.

- Vi tænkte, da vi kiggede efter en egnet båd, at det var et spørgsmål, om vi ville betale meget og kun have lidt arbejde med båden selv, eller betale lidt og lave meget selv. Det blev det sidste, og vi synes virkelig, båden var billig, siger Jakob Bütow til Skive Folkeblad.

De fik i sin tid et tilbud fra en bådkyndig om at reparere båden for en million kroner. Langt det meste ville gå til det antal mandetimer, det ville kræve. Det takkede de nej til og tager i stedet selv fat.

Ingen sejlerfaring - kun som fisker

- Vi ved ikke, hvordan man gør. Vi er på ingen måde eksperter, siger Jakob Bütow, der ikke har sejlererfaring udover som fisker at have været ude med en kutter.

- Det er simpelthen et kæmpe gør-det-selv projekt. Når vi har arbejdet med båden, så ved vi, hvor ledningerne er. Så er vi også godt rustet til at løse problemer, når de opstår, siger Mikkel Nordsäter.

Til efteråret skal »Togetherness«, som den hedder, efter planen kunne komme i vandet. Lige nu tager den to-tre liter vand ind om dagen, hvis den er i vand.

Hvis ikke tidsplanen holder, udskyder de turen, indtil de har tjent nok eller er blevet færdige.

- Det skal ikke gøres halvt. Der skal ikke hænge tre solceller, hvis vi har brug for fire, siger Mikkel Nordsäter.

Besætningsmedlemmer skal findes

Derfra går der yderligere noget tid, før båden er helt klar til den store jordomsejling, for den skal også indrettes indvendigt. Der skal desuden findes besætningsmedlemmer. 

Målet er at opnå frihed, opleve en masse og inspirere andre til at passe på klimaet og til ikke altid at gøre, hvad alle andre gør.

Følg sejlerne på Facebook og læs med, når Minbaad.dk om få dage bringer en artikel om sejlernes indledende restaueringsarbejde.

Kilde: Skive Folkeblad

Motor
content-loader
content-loader
content-loader