Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
En af landets største bådhandlere, Tempo Bådsalg i Ishøj, sælger stadig både, fortæller Henrik Jørgensen på billedet. Fotos: Troels Lykke
Kort Nyt
Niels Stielund fra Carver Yachts i Dragør har masser af besøg på sin hjemmeside lige nu.
Kort Nyt
- Vi får ikke gang i salget førend grænserne igen åbner, siger Michael Floor fra Floor Yachts i Randers. Til venstre står kollegaen Thomas Iermiin.

Voxpop: Bådforhandlerne er pressede - men flere onlinebesøg under coronakrisen

Mens de danske bådforhandlere må se langt efter kunderne i deres fysiske butikker, er aktiviteten på hjemmesiderne stærkt stigende. Det skaber håb om et boom efter krisen, selvom et begrænset salg i øjeblikket presser forhandlerne. Sara Sulkjær taler med branchen.

Af Sara Sulkjær |

Bådsalget er faldet drastigt, siden coronavirussen i midten af marts lukkede store dele af Danmark. Alligevel er flere forhandlere optimistiske. 

Et højere besøgstal på websteder og flere seriøse henvendelser fra kunder landet over giver grund til håb for fremtiden - også selvom forhandlerne må kæmpe for at holde kursen i en tid, der er præget af usikkerhed for såvel erhvervslivet som private. 

Det fortæller fire sælgere, som Minbaad.dk har talt med:

Henrik Jørgensen, Tempo Bådsalg, Ishøj:

Hvordan har coronavirussen påvirket jeres salg?

- Trods coronavirussen sælger vi fortsat både. Seks styk er det blevet til siden krisens indtog, hvilket er en smule under normalen på ti-tolv både. Til gengæld kan vi se, at vores hjemmeside er voldsomt stigende. Ofte starter kunderne netop med at besøge os online, hvorefter de kigger forbi vores butik for at se nærmere på bådene. Noget, de fortsat har mulighed for at gøre, selvom vi ikke kan tilbyde den tætte kundekontakt. I stedet får de besøgende udleveret en nøgle, så de selv kan kigge nærmere på bådene. Efterfølgende hjælper vi med rådgivning.

Hvilke forventninger har I til de kommende måneder?

- At aktiviteten på hjemmesiden er stigende, oplever vi naturligvis som et godt tegn - og det giver samtidig forhåbninger om, at vi med lidt held måske endda kan opleve et større salg, når hjulene igen kommer i gang. Desværre er Jeanneau- og Beneteau-værfterne i Frankrig lukket helt ned, da medarbejderne er sendt hjem, så kunderne må forberede sig på en lidt længere leveringstid.

Niels Stielund, Carver Yachts, Dragør:

Hvordan har coronavirussen påvirket jeres salg?

- Vi kan ikke sælge noget i øjeblikket, men oplever til gengæld, at besøgene på vores hjemmeside er mere end fordoblet. I øjeblikket har vi flere seriøse henvendelser, end vi tidligere har oplevet. Danskerne rejser ikke til udlandet og sætter i stedet kursen mod en ferie herhjemme. For mange bliver det en oplagt mulighed for at søsætte drømmen om et bådkøb.

Hvilke forventninger har I til de kommende måneder?

- Viser det sig, at der er hold i den store, online interesse, tror jeg, at bådbranchen vil opleve et boost. Men jo længere krisen trækker ud, jo sværere bliver det. Kommer vi hen i maj eller juni måned, og er krisen fortsat dominerende, kan det ødelægge vores sæson. Byggetiden på vores forholdsvis dyre både lyder på fire-fem måneder, så kunderne vil få vanskeligt ved at nå i vandet i denne sæson. Det kan få nogle til at udskyde eller droppe købet, men vi skal - uanset hvad - nok holde skruen i vandet.

Michael Floor, Floor Yachts, Randers:

Hvordan har coronavirussen påvirket jeres salg?

- Der er egentligt en interesse omkring vores både, men salget er stoppet op. En stor del af de både, vi beskæftiger os med, ligger i udlandet, primært i Frankrig, Spanien og Italien. Til gengæld kan kunderne fortsat komme og besigtige vores danske brugtbåde, selvom vi må holde en fysisk distance til dem og derfor ikke kan tilbyde dem den samme service som normalt.

Hvilke forventninger har I til de kommende måneder?

- Om en måneds tid ser vi gerne, at nye ordrer kommer i bogen, men det kniber. Træerne vokser ikke ind i himlen, og da de fleste af vores både befinder sig udenfor Danmark, bremses store dele af vores salg. For os slipper krisen først, når grænserne igen er åbne. Heldigvis har vi et mindre firma, der hurtigt kan tilpasses omstændighederne, blandt andet har vi allerede nu sendt en af vores kontormedarbejdere hjem frem til slutningen af april.

Henrik Reese, Reese Marin, Aabenraa:

Hvordan har coronavirussen påvirket jeres salg?

- Det er tydeligt, at danskerne har god tid til at kigge nærmere på vores hjemmeside, hvor vi oplever at modtage mange henvendelser. Til gengæld har vi lukket for alle fysiske besøg, ligesom det ikke er muligt for os at handle med de tyske sejlere, der udgør halvdelen af vores kundekreds. Salget er derfor gået i stå, og vi koncentrerer os i stedet om søsætning og levering af ordrer.

Hvilke forventninger har I til de kommende måneder?

- Min fornemmelse er, at rigtig mange ønsker at komme på vandet fremfor at rejse. Derfor er der en stor chance for, at vi efter krisen vil opleve en fremgang. Alligevel kan efteråret blive svært for os, særligt er vi nervøse for værfterne. Uden dem har vi ingen både at sælge, og samtidig kan det blive et problem at skaffe motorer, da Volvo Penta i øjeblikket har stoppet produktionen. Vores branche er ramt, og jeg frygter, at det kan trække ud - nu gik det ellers lige så godt, folk var begyndt at sejle, og der var en udpræget optimisme.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader