Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Når båden senere i denne måned er rigget op og færdig hos Walsteds, bliver den afhentet af en fransk besætning og sejlet til den britiske ejers brug fra Portugal.Foto Søren Stidsholt Nielsen, Søsiden, Fyns Amts Avis

Walsteds søsætter 47 tons luksus-sejlbåd på Thurø

Den 23 meter lange Braveheart of Sark på 47 ton er en af de største både håndteret på land hos Walsted på Thurø.

Af Troels lykke |

Opgaven: Flyt en lystbåd på 23 meter fra en værftshal og godt og vel en bådlængde ud til søsætning ved kajen.

Udfordringen omfattede luksus-yachten Braveheart of Sark. Sådan skriver Søsiden, Fyns Amts Avis, se fotoserie.

Det godt 47 tons tunge fartøj er serviceret og vinteropbevaret hos Walsteds Baadeværft på Thurø. Når båden senere i denne måned er rigget op og færdig, bliver den afhentet af en fransk besætning og sejlet til den britiske ejers brug fra Portugal.

I vandet på få minutter

Når de lokale vognmænds lastbilkraner søsætter en familiesejlbåd involverer det chaufføren og bådejeren plus måske en ekstra hjælper. Det hele er som oftest klaret på få minutter.

Søsætningen af Braveheart of Sark er i princippet samme operation. Men inklusiv forberedelser strækker forløbet sig over flere dage og involverer en halv snes mand plus fire store specialkøretøjer samt en velvoksen traktor.

Braveheart of Sark er en af de største både håndteret på land hos Walsted på Thurø, og fredagens operation var en omvendt udgave af landsætningen i efteråret:

- Vi startede med at pakke vognene i Odense i går og kørte herned klokken halv seks i morges, fortalte kranfører fra firmaet BMS, Daniel Hedager til Søsidens udsendte i Gambøt.

Kræver speciel køretilladelse

Køretøjerne fra BMS er så tunge, at de kræver speciel køretillladelse.

Kranen og de to ledsagevogne med støtteplader og kontravægte må eksempelvis ikke køre over Thurøbroen i samlet kortege.

Kilde: Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader