Gå til hoved-indhold
Havne
Særligt under mere ekstreme vejrforhold kan nabolisten få betydning. Her er vi i Hundige, hvor broerne tidligere er forsvundet under højvande. Foto: Jens Bondo Rasmussen

Bådejerne i Hellerup hjælper hinanden med smart naboordning

For at forebygge skader har 10-12 sejlere skrevet sig på nabolisten, hvormed de accepterer, at øvrige medlemmer kan gå ombord på deres både, slække fortøjninger og lignende. Ikke alle kan optages på listen.

Af Sara Sulkjær |

Vindpustene bliver kraftigere, vandet er stigende, og nabobådens fortøjninger strækkes faretruende.

Et ikke ukendt scenarie for bådejeren, der med DMI’s varsel om storm og højvande i frisk erindring har sat kursen mod havnen.

Men må man – og bør man - som sejler træde ombord på nabobådens dæk for at slække de spændte fortøjninger? Eller skal man blot lade stå til?

Færre havneture

Dét dilemma har man de sidste fem-syv år forsøgt at løse med en såkaldt naboordning på havnen i Hellerup. 

Her er et udsnit af havnens brugere skrevet på en særlig liste, der forpligter den enkelte til at sende et blik mod sejlerkollegaernes både – og ikke mindst til at give en hjælpende hånd, hvis uheldet er ude:

- Jeg behøver ikke længere tage på havnen hver anden dag, fordi andre nu også kigger efter min båd. Modsat skriver jeg samtidig en mail til de andre og melder, at alt ser ordentligt ud, når jeg har været dernede, forklarer lystsejler Jan Gottschalck, der står bag ordningen i Hellerup.

Tillid er afgørende

Det er ikke enhver, der kan føje sit navn til nabolisten. Bliver man en del af fællesskabet, accepterer man samtidig, at de resterende må gå ombord på ens fartøj og foretage de nødvendige ændringer.

En accept, der kræver tillid – en tillid, der ikke kan gives alle, mener Gottschalck:

- Hvis man ikke kan finde ud af at fortøje sin egen båd, så kan man nok heller ikke finde ud af at fortøje andres, lyder ræsonnementet. 

Netop derfor må potentielle medlemmer forvente at modtage et opkald fra Gottschalck, førend deres navn skrives på listen. Et nødvendigt tiltag, som skal sikre projektets fortsatte succes:

- Der er stor tilfredshed med konceptet, fordi vi kommer skader i forkøbet, eksempelvis under storm, hvis en presenning er blæst af eller noget helt tredje, understreger Gottschalck overfor Minbaad.dk.

Forsikringsselskab kan stå i vejen

Mens nabolisten kan få sejlersmilet frem på bådejernes læber, er det ikke alle forsikringsselskaber, der deler denne begejstring – i hvert fald ikke umiddelbart. 

For nogle sejlere vil det således være et problem, at den sidste, der har været ombord, ifølge deres selskab, ligeledes har ansvaret for fortøjningerne:

- Der skal man som enkeltperson selvfølgelig undersøge sagen nærmere med sit forsikringsselskab, inden man bliver skrevet på listen, lyder den afsluttende opfordring fra Jan Gottschalck.

Ti-tolv sejlere er i øjeblikket en del af naboordningen på Hellerup Havn.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader