Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Airkeel-svingkølen skal nu testes på vandet. PR-foto
Kort Nyt
Airkeel-svingkølen skal nu testes på vandet. PR-foto
Kort Nyt
Airkeel-svingkølen skal nu testes på vandet. PR-foto
Kort Nyt
Airkeel-svingkølen skal nu testes på vandet. PR-foto
Kort Nyt
Airkeel-svingkølen skal nu testes på vandet. PR-foto

Dacoma og Tuco vil teste svingkøl, der bremser bølgers virkning

Formålet med samarbejdet er at teste Airkeel-teknologien til fartøjer af ProZero-typen. Airkeel er en luftfyldt svingkøl, som Dacoma har udviklet til arbejds- og mandskabsbåde i offshoreindustrien.

Af Sara Sulkjær |

Airkeel-svingkølen vil i testen, der foretages i et samarbejde mellem Dacoma og Tuco, blive integreret i en syv meter lang hurtiggående testbåd fra Tuco og for første gang blive afprøvet til søs.

Det særlige ved kølen er, at den svinger i modtakt med bølgerne. Dermed øger den bådens sødygtighed, komforten om bord og reducerer forbruget af brændstof.

- Det unikke ved vores teknologi er, at den gør det muligt at sejle ud, også på dage med dårligt vejr med mange bølger samtidig med, at den sparer penge på brændstof, forklarer Arnd Baurichter, direktør for og stifter af Dacoma i Svendborg.

Computerstyret køl

De første forsøg vil fokusere på kølens evne til at kompensere for bådens krængning og rullen i søen.

Den luftfyldte svingkøl i Airkeel-teknologien er computerstyret, og systemet skal fintunes og kalibreres, så svingkølen bevæger sig i den rette takt og i de rette udsving for at stabilisere fartøjet og øge dens opdrift.

- Det er vigtigt for os at lære det fulde potentiale af Airkeel-teknologien at kende. Vores hurtige og ultralette arbejdsbåde kan anvendes meget alsidigt, men vi søger hele tiden at kigge fremad for at øge bådenes virkefelt. Øget løfte- og lastkapacitet er to ekstra features, som vi gerne vil se testet i den nærmeste fremtid, forklarer Tucos adm. direktør, Jonas Pedersen.

Fra idé til virkelighed på ét år

Det var netop den patenterede idé om at bringe svingkølen fra tegnebord til en prototype i fuld skala på blot et år, der i 2019 satte Dacoma-virksomheden i søen:

- Vi har arbejdet virkelig hårdt på at nå det. Det kunne ikke have været muligt uden hjælp fra Fyns Maritime Klynge og vores sponsorer Den Danske Maritime Fond og Innovationsfonden, understreger Arnd Baurichter fra Dacoma og fortsætter:

- Med Tuco Marine Group i Fåborg har vi fundet den rette partner, kun 30 km fra os i Svendborg, som har såvel ekspertise med fartøjer og den indsigt i det maritime marked, som vil hjælpe os frem mod en lancering af vores produkt.

På forkant med teknologien

Også hos Tuco Marine er der begejstring over det nye samarbejde:

- Vi er glade for at bistå Dacoma med at teste Airkeel-systemet. Vi ønsker med ProZero-serien af hurtige fartøjer til det professionelle marked at være på forkant med teknologi og innovation, når det gælder om at forbedre vore kunders forretning og muligheder, forklarer Tucos adm. direktør Jonas Pedersen og tilføjer:

- Vi er stolte af, at Dacoma har valgt ProZero-serien som den perfekte testplatform for deres ambitiøse udvikling og test.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader