Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Thorbjørn arbejder her i Lillebælt i 1996. Arkivfoto: Søværnet

Isbryderne Danbjørn og Isbjørn styrer mod skrotning - ingen vil købe dem

Medmindre en køber i løbet af kort tid melder sig til videre sejlads med Danmarks to sidste statsejede isbrydere, udbydes de til skrotning.

Af Troels Lykke |

Skrotningen af de langtidsoplagte Danbjørn og Isbjørn kommer efter planen i udbud i løbet af efteråret. Det oplyser salgschef Jesper Bo Nielsen fra Forsvarsministeriets Materiel- og Indkøbsstyrelse til Fyns Amts Avis.

- Corona-situationen har forsinket vores proces, forklarer Jesper Bo Nielsen til den fynske avis, der viser billeder af skibene.

Skrotningen af de to omkring 55 år gamle isbrydere vil gå i EU-udbud. Vurderingen er, at opgaven vil gå til en dansk virksomhed. Blandt de potentielle muligheder er Fornæs i Grenå, Smedegaarden i Esbjerg og Fayard i Munkebo.

Hvis ordren går til det fynske værft, kan man sige, at ringen om isbrydernes historie er sluttet, da de begge blev bygget ved Odense Fjord af det daværende Mærsk-ejede Odense Stålskibsværft, Odense og Lindø.

Data i skibene

De to store isbrydere, Danbjørn og Isbjørn havde engang en besætning på omkring 26 mand, når de store skibe var i aktion i farvandene omkring Danmark.

Det var dog sjældent, at de var ude i længere tid. Sidste gang, alle Danmarks store isbrydere var i aktion samtidig, kan dateres til vinterhalvåret mellem 1995 og 1996. Her var isbryderen Elbjørn også med, skriver Forsvaret.

Isbrydning i danske farvande var som udgangspunkt underlagt fri konkurrence, og derfor var skibsfarten selv ansvarlig for at kontrahere og betale for den rekvirerede isbrydnings-kapacitet. 

Kilde: Fyns Amts Avis

Motor
content-loader
content-loader
content-loader