Gå til hoved-indhold
Udstyr
Hos Quantum Sails producers coverne  i Top-Gun dug, der er specielt coated, der er helt vandtæt, let og håndterbar, men hvor der også er indbygget huller til udluftning. Bemærk sandsækkene, som holder presenning på plads. Foto: Quantum Sails
Udstyr
Udstyr
Der laves først en plasticmodel, før presenning syes hos Quantum Sails.

Salg af presenninger til både med master er i stigning

Det oplever man hos Quantum Sails. Her er erfaringen, at flere sejlere ønsker en lettere, faconsyet presenning, når masten er på året rundt. I Skovshoved opfordrer man til at beholde masterne på. Opdateret 6.10.21

Af Troels Lykke |

Quantum Sails på Uplandsgade 70 på Amager har travlt, også her i oktober 2021. Lige nu er der fem mand i aktion, og for et år siden udvidede man lokalerne og fik et stort højbord, hvor to sejlmagere kan sidde og sy i den rigtige ergonomiske højde.

Dét, som man lige nu har mest travlt med, udover 10-20 procent flere reparationer i år, er at sy faconsyede presenninger til både, der har master på, selv når de er på land.

Noget, man ser mere og mere i de danske havne, hvor havnene leverer egne stativer, som sejlerne kan bruge. Stormsikre stativer, hvor bådene kan stå med mast på. Faktisk er det sådan, at man i den kæmpe havne Skovshoved  opfordrer til at masten bliver på, pga. pladsmangel til masterne.

Idéen bakkes op af Niels Jeppesen fra X-Yachts, der i mange år har foretrukket konceptet, da det slider for meget på rig og mast at tage masten af, hvert år båden skal på land.

Skræddersyet presenninger er efterspurgte

Tendensen med, at masten bliver på, har betydet øget efterspørgsel på skræddersyede presenninger, forklarer Peter Havn, medejer af Quantum Sails sammen med Søren Andersen.

Der er mange grunde til, at man skal slippe eksempelvis 30.000 til 35.000 kroner for en presenning til en cirka 40-fods båd, mener sejlmagerne, der blandt andet fremhæver, hvordan teakdæk og fittings på båden som spil og lignende skånes.

Hos Quantum Sails producerers coverne  i Top-Gun-dug, der er specielt coated, er helt vandtæt, let og håndterbar, men hvor der også er indbygget huller til udluftning, så bådens kahyt kan få den vigtige udluftning, da fugt er sejlernes fjende.

- Mange kender sikkert det at skulle stå og bakse med en 100 kilo tung pvc-dug til sin båd om vinteren. Det er både besværligt og kan være farligt, og med en mast på kan det ikke lade sig gøre. Når vi syer en presenning, går vi altid ud og måler båden op og laver en skabelon i plastik, så vi ved, den passer helt præcist, hvilket betyder, at den er let at tage på. Jo mere faconsyet den er, jo lettere er coveret at få på, og vi kan lave den i halv vægt i forhold til eksempelvis en pvc-dug, forklarer sejlmager Peter Havn til Minbaad.dk.

Han fortæller at der lige nu er en til to måneders leveringstid. Så man skal ikke tøve med at bestille, hvis man vil være klar til vinteren.

Slipper for at bygge stativ

Et stativ er heller ikke nødvendigt, det klarer bom og spilerstage.

- Vi sætter også lynlåse i og skærer ud til scepter, vant, mast og andet. Er båden i vandet, skal man sørge for at sandsække holder presenningen nede om fribordet, og er den på land fører man bare en snor rundt om skroget. Det smarte ved de faconsyede presenninger er, at man slipper for at bruge stativ, man skal bruge tid og penge på at sætte op. Her bruger man bommen til at holde presenningen oppe, det samme gør man på fordækket med spilerstagen, fortæller Peter Havn.

Opdateret 4.10.21

Motor
content-loader
content-loader
content-loader