Gå til hoved-indhold
Udstyr
Flere og flere havne har både stående med master på, så fylder masterne heller ikke på havnen. Foto: Troels Lykke
Udstyr
Steen Christensen, th., opfordrer til at du tjekker riggen hvert andet år. Man kan jo tage sin mast ned en sommerdag, hvor der er varmt og ikke er travlhed ved mastekranen, som en bådbygger foreslog det til minbaad.dk i går. Foto: Troels Lykke

Ekspert: Du kan fint lade masten stå på båden om vinteren, men skroget bliver belastet

Der er to fordele ved ikke at afrigge båden inden vinteren: Du sparer tid til af- og tilrigningen, og du undgår ulykker ved mastekranen. Tjek dog riggen hvert andet år og slæk den, forklarer ekspert Steen Christensen fra John Mast. Husk samtidig et stærkt stativ.

Af Troels Lykke |

Overvejer du at lade masten stå på båden, må det først og fremmest anbefales at investere i et stærkt bådstativ med ekstra støtteben, så båden ikke vælter i en en vinterstorm, fordi masten står på båden.

For der er fordele ved at lade masten stå. Du sparer især tid til af- og tilrigningen, og du undgår ulykker ved mastekranen, fortæller Steen Christensen fra John Mast i Greve til Dansk Sejlunion, der i en artikelserie giver en række praktiske råd omkring master.

Slæk lidt på vant og stag

Steen Christensen er  ikke bange for at lade masten stå på båden om vinteren. Bådejeren skal dog ikke blot lade båden ligge i vandet, eller tage den på land med masten, uden at forberede riggen for vinteren.

- Ellers risikere du unødigt slid på riggen og belast­ning af båden. Jeg foretrækker dog altid, at båden bliver afrigget, forklarer han.

Sejleren må tage toppen af trykket på vant og stag, så riggen ikke står vinteren over og belaster båden med fuld spænding. Rig­gen skal dog stå godt spændt op.

Masten og riggen må aldrig kunne stå og pumpe, vibrere eller slaske i blæsevejr. Den skal derfor stå med mindst 50-75 % af, hvad båden kan tåle, at man spænder riggen op til. Det har mast og båd bedst af.

Masten ned hvert andet år

Det bekymrende ved at lade masten stå er, at bådejeren formentlig ikke får tjekket mast og rig.

- Vi vil anbefale, at du tager masten af hvert andet år, alt efter hvor meget du sejler, og hvor meget du belaster din rig. Så kan du give hele riggen et grundigt check, og undgå fejl fra manglende vedligeholdelse, understreger Steen Christensen.

Ved at lade masten stå vinteren over vil der ske et fald i uheld ved mastekranen, men der vil komme flere skader på grund af manglende vedligeholdelse.

John Mast får eksempelvis 8-12 mindre eller større skader ind om efter­året, der er opdaget, når masten rigges af, forklarer Steen Christensen til Dansk Sejlunion.

Kravl aldrig op i riggen på land

Sejleren kan ganske vist gå i masten om efteråret eller foråret og tjekke riggen. Det skal ske, mens båden ligger i vandet. Man må aldrig, påpeger John Mast, kravle op i riggen på en båd, der står på land.

Ved at kravle op i masten kan man finde alle de mere åbenlyse fejl og slitage på mast og rig, men man kan udelukkende tjekke terminalerne og opdage revnedannelser ved gennemføringerne af terminalerne.

Det kan for eksempel have forsikringsmæssige konsekvenser, hvis revnedannelser viser sig at være flere år gamle, den dag masten måske knækker.

Regelmæssigt tilsyn vinteren igennem er vigtigt

Et regelmæssigt tilsyn er meget vejrafhængigt, eksempelvis bør kraftigt snefald, hård vind og i øvrigt dårligt vejr medføre tilsyn.

Derudover bør en båd som minimum tilses hver fjortende dag i vinterperioden. Eftersynet bør indeholde gennemgang af bådens tilstand, herunder fortøjninger og søventiler.

Det vil også være naturligt at sikre sig, at båden ikke er belastet af sne- og islag.

Bådejeren må samtidig være klar over, at skroget belastes langt hårdere i vinterstormene, når riggen bliver stående, mens båden står på land. Især fordi båden kun bliver belastet på de to plader eller bukke i læ, når det blæser.

Båden bliver ikke nær så belastet af at have masten stående vinteren over, hvis båden bliver liggende i vandet. Så krænger båden og fjedrer lidt i fortøjningerne, når det blæser.

Fjern sejl og løbende rig

Foretrækker sejleren alligevel at lade masten blive stående, bør man som minimum fjerne sejl og hele den løbende rig. Ellers slides sejl og rig helt unødvendigt.

Lejerne i skivgatterne får eksempelvis et skævt slid, når faldene står og bevæger sig på samme sted i længere tid. Desuden slider sollyset og snavset på tovværket, der bør vaskes hvert andet år.

Fald og anden løbende rig kan trækkes ud af masten ved at binde, tape eller surre en tynd lidseline til enden af tovværket. Om foråret trækker man så tovværket tilbage i masten med de tynde liner, lyder anbefalingen fra Dansk Sejlunion blandt andet.

Kilde: Dansk Sejlunion

Læs også, hvad forsikringsselskabet Pantaenius skriver om at lade masten på om vinteren. 

Motor
content-loader
content-loader
content-loader