Gå til hoved-indhold
Udstyr
Udstyr
Udstyr
Udstyr

Targa 30.1 - sådan kan et motorrum indrettes

Se hvordan en stor Volvo Penta er placeret i en Targa 30.1 hos Reese Marin i Aabenraa, hvor Michael Hohmann viser rundt.

Af Troels Lykke |

Selv med 24 knob kan Targa 30.1 sejle i bølger. Det skyldes den skarpe V-formede stævn, der gør, at stævnen skærer bølgerne, som en kniv gør det i blødt smør.

Sejlegenskaberne løftes også af et stift skrog, der er bygget solidt og med skum i skroget, som gør, at båden er synkefri. Største betydning er dog, at bølgerne næsten ikke kan høres, når skroget møder bølgerne.

Her sejler man ikke i et tyndt yoghurtbære, hvor skroget slår sig i søen, og hvor man kæmper med kondens.

Båden er en sand offroader på vandet, viste testen ud for importøren Reese Marin i Aabenraa. Bølgerne stod ud til siden, da vi med over tyve knob planede afsted i krappe bølger, der slog helt op til os på flybridgen. 

Planer ved 15 knob

Med en af Volvo Pentas store motorer, D6-400, planede vi allerede ved 15 knob efter seks sekunder. Båden er nemlig sporty.

Topfarten rundede akkurat de 34 knob for den 5,5 ton finne. Targas egne målinger fortæller, at Targa 30.1'eren kan sejle 36 knob.

De fortæller samtidig, at marchfart-området er på mellem 22 og 28 knob. Her bruger båden mellem 1,6 og 1,8 liter per sejlet sømil, svarende til 34 liter diesel i timen og op til 50 liter i timen ved hhv. 2500 og 3000 omdrejninger, mens forbruget ved en topfart stiger til 2,3 liter per sømil, svarende til 81 liter i timen.

Flere motorer

Båden fås med tre forskellige seks cylindere enkeltmotorer og tre typer mindre motorer, hvor du har to fire cylindere motor med 225, 260 og 300 hestekræfter.

Med to af de store motorer ryger farten op på 42 knob, hvor marchfart-området er på mellem 23 og 30 knob.

For mig virkede den enlige, store D6-400 hk rigeligt. Der var masser af overskud, når den rev os gennem bølgerne, så vinduesviskerne måtte i aktion.

Motorlyden var svag, da motoren både er godt isoleret, men samtidig placeret helt agter, hvor man har en helt fantastisk, praktisk adgang, når motoren skal serviceres. 

Artiklen er tidligere bragt på Motorbaadsnyt.dk i 2017.

TARGA 30.1:
Længde, totalt: 10,08 m

Skroglængde: 9,19 m

Bredde: 3,25 m

Dybgang: 0,99 m

Vægt: 5,5 ton 

Vandtank: 120 l

Varmt vand: 20 l

Holdingtank: 100 l

Dieseltank: 600 l

CE-kategori: B

Motor på testbåd: D6 400

Drev: Z-drev

Antal sovepladser: 5 styk

Motoralternativ, enkelt: Volvo Penta D6-330. D6-370 og D6-400

Motoralternativ, dobbelt: Volvo Penta D4-225, D4-260 og D4-300

Marchfart, område: 26–36 knob

Topfart, område: 32–42 knob

Pris, sejlklar: Fra 2,4 mio. kr.

Forhandler: Reese Marin, Aabenraa, www.reesemarin.dk

Motor
content-loader
content-loader
content-loader