Gå til hoved-indhold
Kapsejlads
2. februar åbner tilmeldingen for deltagelse i enten 2Star eller singlehand på 80 eller 150 sømil-bane og for 2Star på 225 sømil distancen. PR-foto/Ben Scheurer

Vegvisir Race skal finde ny klub - slut i Guldborgsund

Samarbejdet med Guldborgsund Kommune er bragt til ophør. Derfor får Vegvisir Race ny værtsby i år. Der pågår forhandlinger med flere kommuner om Vegvisir Race-værtsskabet, og de muligheder eventen rummer for udvikling af side-events, lover ejer af sejladsen, Morten Brandt.

Af Troels Lykke |

Der er flere gode nyheder til deltagerne i Vegvisir Race 2021. For det første vil alle 223 registrerede sejlere fra den aflyste 2020-udgave af eventen få overført deres startnummer til 2021, fortæller Morten Brandt fra eventfirmaet Shorthand til bådpressen i Norden.

Skulle en deltager ikke have mulighed for at stille til start den 2. – 4. september, hvor sejladsen finder sted, står det vedkommende frit for at videresælge til tredjepart.

Nyt om sejladsen 2. februar

For nye deltagere skal Kyndelmisse, den 2. februar skrives bag øret. Dels er vi den dag halvvejs igennem vinteren, og dermed er der lys i mørket og håb om masser af adventure sailracing i 2021, dels åbner tilmeldingen netop denne dag for deltagelse i enten 2Star eller singlehand på 80 eller 150 sømil-bane og for 2Star på 225 sømil-distancen.

Morten Brandt forklarer:

- Vi glæder os til at byde nye deltagere velkommen. Og det gør vi ved at åbne salget på Kyldelmisse, dagen, der markerer, at vi er halvvejs gennem vinteren. Når vi kommer nærmere 2. februar, løftes sløret for prisstrukturen 2021. Jeg kan afsløre, at der ovenpå 2020 bliver budt op til fest i år, siger Brandt, der på Minbaad.dk's Facebookside har fået flere kritiske kommentarer om et startgebyr i Round Denmark Race på 9.000 kroner for eksempelvis en syvpersoners besætning, mens samme besætning kan sejle Palby Fyn Cup for 775 kroner.

Slut med Guldborgsund Kommune

Samarbejdet med Guldborgsund Kommune blev i december bragt til ophør. Derfor får Vegvisir Race også ny værtsby i år.

Der pågår forhandlinger med flere kommuner om Vegvisir Race værtsskabet, og de muligheder eventen rummer for udvikling af side-events.

- Jeg kan kun sige, at med de kommuner, jeg forhandler med, så bliver den nye venue forrygende uanset, hvilken der vælges. Jeg glæder mig til at offentliggøre mere om samarbejdet. Jeg vil dog gerne slå fast, at Vegvisir Race som altid betyder single- og doublehand, tre forskellige banelængder, der kræver at deltagerne mestrer navigation, taktik, meteorologi og masser af omstillinger, når banen tager deltagerne fra in- til offshore flere gange.

128 både tilmeldt

Der er dags dato tilmeldt 128 både, fordi alle 2020-deltagere har fået overført deres startnummer.

Deltagerlisten rummer en stor mangfoldighed af både – fra rene cruisere til rene racere.

Der er deltagere i alle løb og kategorier, dog står det sløjt til med hensyn til flerskrogsbådene, hvor der blot er tilmeldt to både. Lige nu er fordelingen af deltagere 10 både singlehand og 16 2Star-både på 80 sømil banen, 23 singlehand-både og 37 2Star-både på 150 sømilbanen, mens der 42 både tilmeldt 2Star på den lange 225 sømil-bane.

Om Vegvisir Race
Vegvisir Race er en årlig tilbagevendende adventure-sailracingevent. Den er international med deltagelse af sejlere fra syv forskellige nationer, primært tyskere, danskere og svenskere.

Adventure sailrace-formatet garanterer deltagerne store oplevelser. Værtsby og område opnår målbar branding bl.a. gennem Vegvisirs kommunikationsplatform. De involverede frivillige fra lokale klubber indgår i kreative netværk på tværs af traditionelle skel og får gennem deres engagement også en betydelig økonomi ud af deres bidrag.

Om Shorthand ECM og Morten Brandt Rasmussen
Shorthand ECM er en event- og kommunikationsvirksomhed, der er grundlagt, ejet og drevet af Morten Brandt Rasmussen, tidligere redaktør på BådNyt. Han konciperede i 2012 Silverrudder Challenge og Adventure Sailracing-konceptet med BådNyt.

Sejladsen, der havde Svendborg Amatør sejlklub som logistisk partner, blev verdens største singlehand-kapsejlads i 2015, hvilket den fortsat er i dag. I 2017 blev Vegvisir Race skabt.

Også denne tiltrækker sejlere fra hele Europa – sejladsen havde fem lokale sejlklubber som logistikpartnere. I 2019 modtog Morten Brandt Rasmussen prisen The Ocean Award af den tyske Trans-Ocean Verein for bl.a. ”med sine sejladser at have engageret hundredevis af cruising sejlere til at skifte til regatta mode”.

I 2020 overtog han sejladsen Danmark Rundt fra Skandinavisk Singlehandsejlerforening og udviklede Round Denmark Race Inshore og Offshore koncepterne. Sejladsen laves i samarbejde med Sailing Aarhus og Aarhus Internationale Sejlsportcenter.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader