Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Kongeskibet Dannebrog blev bygget på Orlogsværftet i København som afløser for det forrige kongeskib, hjuldamperen Dannebrog, som var fra 1879 og var kongeskib indtil 1931. Foto: Henrik V. Jørgensen

Maskinfejl sætter kongeskibet ud af drift - to hovedmotorer satte ud

Kongeskibet skulle denne sommer have været brugt som flydende hotel for dronningen, mens hun besøgte Færøerne og Grønland. En maskinfejl har dog gjort det umuligt for kongeskibet Dannebrog at foretage rejsen.

 

Af Troels Lykke |

Der er pomp og pragt over det, når kongeskibet Dannebrog stævner ud og sejler rundt til blandt andet Færøerne og Grønland, når dronningen holder sine tradtionsrige sommertogter.

Når skibet rammer havnen, kan tilhørerne se medlemmer fra kongehuset forlade skibet, mens de vinker og smiler.

Men i virkeligheden sejler de kongelige slet ikke med skibet, skriver Ekstrabladet.dk

I stedet bliver medlemmerne af den kongelige familie fløjet til destinationen, hvorefter de står på i en havn tæt på der, hvor kongeskibet skal i land.

Maskinfejl på kongeskibet

Kongeskibet skulle denne sommer have været brugt som flydende hotel for dronningen, mens hun besøgte Færøerne og Grønland. En maskinfejl har dog gjort det umuligt for kongeskibet Dannebrog at foretage rejsen.

Usædvanligt meget røg fra skorsten

Dronning Margrethe er i øjeblikket på besøg på Færøerne. Det var meningen, at skibet skulle have ledsaget hende lørdag for en uge siden. Men besætningen lagde mærke til usædvanligt meget røg fra skorstenen, og de to hovedmotorer satte ud.
På daværende tidspunkt lå det godt 100 kilometer ud for Hirtshals.

Skibet vendte derfor om, og fregatten Ivar Huitfeldt måtte sejle ud og slæbe skibet tilbage til Flådestation Frederikshavn. Siden da har en række teknikere undersøgt det mere end 90 år gamle skib og forsøgt at finde og udbedre fejlen, fortæller TV2.

Selve turen med skibet koster omkring 218.000 kroner i brændstof.

Det viser udregninger foretaget via oplysninger fra Forsvarets udgiftsrapporter til kongehuset, som Ekstra Bladet har foretaget.

Tur til Færøerne koster 218.000 kr. i dielsel

Her har en tidligere tur til Færøerne i 2018 med kronprinsen og kronprinsesse Mary været foretaget i august over tre dage. Denne tur er fastsat til at bruge 51,9 kubik meter brændstof. Udregninger fra Forsvarets dokumenter viser, at det svarer til omkring 218.000 kr, skriver Ekstrabladet.dk.

Kongeskibet bruger diesel, når det skal frem i verden.

Der er tale om motoren B&W Alpha Diesel Type:6T23L-KVO med hjælpemotoren Scania Type:DI12 62M.

Kongeskibet Dannebrog blev bygget på Orlogsværftet i København som afløser for det forrige kongeskib, hjuldamperen Dannebrog, som var fra 1879 og var kongeskib indtil 1931.

Kongeskibet har dermed heddet Dannebrog siden 1912, men det er altså to forskellige skibe, der har delt navnet. Wikipedia

Dannebrog

Fart: 13,5 knob
Længde: 78 m
Byggeriet blev påbegyndt: 2. januar 1931
Søsat: 10. oktober 1931
Værft: Orlogsværftet
Dæksbredde: 10 m

Læs mere: www.kongehuset.dk/slotte-og-kongeskibet/kongeskibet-dannebrog

Motor
content-loader
content-loader
content-loader