Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Digitale og traditionelle søkort mangler ofte oplysninger om lokale restriktioner, og det kan være svært at lægge mærke til og genkende skilte, der markerer begrænsninger i terrænet, fortæller Bo Hilding fra Skipperi i Danmark. PR-foto

Ny geofencing-teknologi fra Skipperi oplyser sejlerne om fartgrænser via kortplotter og meget andet

Skipperi, den største abonnementsbaserede bådtjeneste i Norden, tilføjer geofencing, der er digitalt indhegnede områder, til sin flåde af over 300 delebåde, også i Danmark. Geofencing advarer skipperen under sejladsen om fartgrænser, beskyttede områder og lokale regler.

Af Troels Lykke |

Nordens største abonnementsbaseret bådtjeneste i Norden, Skipperi har netop tilføjet geofencing til sin flåde af over 300 delebåde.

Som en tech-orienteret bådtjeneste udvikler Skipperi konstant nye løsninger for at gøre sejlads lettere og mere sikkert.

Geofencing advarer skipperen under sejladsen om fartgrænser, beskyttede områder og lokale regler. Advarslen er udløst af geofencing kombineret med realtidsdata af bådens fart og placering. Løsningen er den første af sin art.

En digital assistent

Brug af geofencing vil give Skipperi Fleet-medlemmerne relevante oplysninger baseret på deres placering og data fra motoren og GPS-plotteren ombord. Når en båd kommer ind i et geofence-område, vil kaptajnen modtage en advarsel sammen med oplysninger om den nødvendige handling.

Fra hastighedsbegrænsninger, områder med forbud mod at plane, områder med lavt vand og beskyttede områder for fugle og sæler. I næste trin ser Skipperi potentialet i at samarbejde med miljømyndigheder og organisationer for at beskytte andre følsomme områder som mindre økosystemer med ålegræs.

- Med denne ekstra funktion i tjenesten vil vores medlemmer have en digital assistent, der hjælper dem med at træffe velinformerede beslutninger, hvilket gør dem til bedre sejlere - og så kan de bedre fokusere på at nyde deres sejloplevelse. Udover det kan vi bedre beskytte miljøet og bestemte områder i havet, siger Bo Hilding, CEO af Skipperi Danmark.

Første af sin art i verden

Projektet og implementeringen er det første af sin art i sejlverdenen.

Teknologi har været kernen i Skipperi Fleet fra begyndelsen, og løsningen er udviklet i samarbejde med teknologi- og designbureauet Nextfour.

- Vi tror på, at vi ved at bringe denne type teknologi ind i sejlsporten kan skabe en endnu mere sikker og smart sejloplevelse. Vi er også i en unik position til at teste ny teknologi, idéer og få øjeblikkelig feedback fra vores medlemmer, siger Bo Hilding.

Lokale restriktioner oplyses

Udover en stor del erfarne sejlere har mange nye sejlere startet deres skipper-karriere gennem servicen.

Digitale og traditionelle søkort mangler ofte oplysninger om lokale restriktioner, og det kan være svært at lægge mærke til og genkende skilte, der markerer begrænsninger i terrænet.

- Vores erfaring, baseret på omkring 1000 ture i det sidste år, er, at mange overskridelser af hastighedsgrænser simpelthen en fejl. Og hvis vi kan gøre det lettere for vores medlemmer at kende lokale regler og hjælpe dem med at blive bedre sejlere, gør vi det gerne, siger Bo Hilding fra Skipperi.dk.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader