Gå til hoved-indhold
Kort Nyt
Mandlige skippere rammer sten 7 % oftere end kvindelige sejlere, og at danskere er de langsomste sejlere i Skandinavien med en gennemsnitsfart på 7,6 knob mod Finnernes 9,7 knob. PR-foto

Danskere er de langsomste motorsejlere i Skandinavien - og kvinder laver færre skader

Det tyder det i hvert fald på ifølge en ny opgørelse fra Skipperi, Skandinaviens største båddelingstjeneste. I opgørelsen sammenlignes data fra mere end 70.000 sejlture, hvilket blandt andet viser, at danskere er de langsomste sejlere i Skandinavien.

Af Troels Lykke |

- Med den største flåde af delebåde i Skandinavien er Skipperi i en unik position til at vise tendenser og karaktertræk ved sejlere på tværs af de forskellige skandinaviske lande. Vi har indsamlet data fra vores mere end 300 både, og ved at bruge de samme bådtyper i alle lande har vi et godt grundlag for sammenligning, forklarer Bo Hilding, CEO af Skipperi Danmark.

I den nye opgørelse kan du finde flere sjove facts om de skandinaviske sejlere i tjenesten.

Kvinder rammer færre sten end mænd

Blandt andet står det klart, at den gennemsnitlige sejltur i tjenesten på tværs af alle lande er 17 sømil, at mandlige skippere rammer sten 7 % oftere end kvindelige sejlere, og at danskere er de langsomste sejlere i Skandinavien med en gennemsnitsfart på 7,6 knob mod finnernes 9,7 knob.

Den mest populære dag at sejle blandt Skipperi medlemmerne sidste år var d. 17. juli, hvor der var høj sol, 22 grader og 5 m/s. Opgørelsen har også vist, hvilke steder i Skandinavien Skipperi-sejlerne oftest er gået på grund.

I Danmark har det i 2021 været Aflandshagen, den sydlige spids af Amager. Skal du ud at sejle i det område, kan det derfor være en god idé at holde ekstra godt øje.

Spændende udvikling

- Vi har fundet nogle sjove og interessante ligheder og ikke mindst forskelligheder landene imellem. På længere sigt bliver det spændende at følge udviklingen, og om dataen vil ændre sig med tiden. For eksempel nu hvor Skipperi åbner i flere lande, og flere og flere medlemmer kommer til. Men også i forhold til den stigende interesse for sejlads, påpeger Bo Hilding.

Med rapporten håber Skipperi at kunne give et unikt indblik i sejlads, både i det enkelt land, på tværs af landegrænser og ikke mindst med tiden også udviklingen. Opgørelsen er baseret på sejlads foretaget af medlemmer af Skipperi Fleet-tjenesten samt udvalgt data fra Skipperi Rent-udlejning.

Skipperi har mulighed for at følge bådenes fart, rute, reservationstid, bookinger, benzinforbrug etc. undervejs på turen, og det er denne data fra over 70.000 ture opgørelsen er baseret på.

Om Skipperi

Skipperi er en moderne og fuldt digitaliseret båddelingstjeneste, som vil gøre sejlerlivet enkelt og tilgængeligt for alle. Virksomheden er etableret i Finland i 2017 af et finsk par. Med et fast månedligt abonnement har medlemmer adgang til en flåde af delebåde til fri afbenyttelse, hvor de kun betaler for brændstof.

Flåden består af 50 Yamarin Daycruisere og Cross både med nye Yamaha motorer. I dag lokaliseret i havnene, Hundested, Ishøj, Brøndby og Københavns omegn. Alle både er veludstyret med redningsveste, anker, kortplotter og andet lovpligtigt udstyr.

I løbet af sommeren 2022 udvider Skipperi med yderligere havne i Nordsjælland, Fyn og Jylland, samt med endnu flere både. Booking, bådens placering samt adgangen til nøgler sker gennem Skipperi app’en, der tjekker bådens udstyr ved at kombinere telefonens kamera med AI teknologi. Sejlsæsonen løber fra 1. maj til udgangen af oktober.

Motor
content-loader
content-loader
content-loader